“ناگفته” اولین اثر موسیقی در تاریخ خاورمیانه  است که توانسته دو بار در صدر آثار موسیقی جهان قرار بگیرد

 

دو تن از بزرگان موسیقی کلاسیک ایرانی از دو نسل، استاد شهرام ناظری و حافظ ناظری، ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ در سالن سونی سنتر کنسرتی برگزار و تازه ترین آلبوم خود “ناگفته” را برای علاقمندان به موسیقی اجرا می کنند. این دو خواننده، نوازنده، آهنگساز را دو زن خواننده اپرا همراهی می کنند. در گفت وگوی کوتاهی که با ایشان داشتم از ویژگی های این کنسرت پرسیدم:

استاد شهرام ناظری، ضمن ابراز خوشحالی از اینکه به زودی شما را در تورنتو بر صحنه ی اجرای کنسرت می بینیم، اگر ممکن است بفرمایید برنامه این تور چه تفاوتی با برنامه های قبلی که در کانادا برگزار شده، دارد؟

استاد ناظری ـ این برنامه، با برنامه های گذشته بسیار متفاوت است. در این برنامه، یک برداشت کاملا جدید از بعضی از قطعات آلبوم “ناگفته” خواهیم داشت و قصد معرفی یک سری سازهای کوبه ای جدید را داریم که تا به حال مردم کانادا تجربه شنیداری اش را نداشته اند. در این کنسرت ها همینطور قطعاتی از آلبوم های گذشته خودم که مردم خاطره های فراوانى با آنها دارند را نیز اجرا خواهم کرد.

به علاوه در این برنامه، سه تن از نوازنده های سازهای کلاسیک که از معتبرترین نوازنده های جهان هستند همراه ما حضور دارند و همینطور دو خواننده ی زن اپرا که از خواننده های بسیار پرقدرت و توانا هستند در این برنامه شرکت خواهند کرد.

باز فکر میکنم که در کنار دو خواننده صداى تنور که بنده به همراه حافظ ناظری هستیم، حضور صداى این دو خواننده خانم ترکیب جذاب و جالبی رو از نظر ترکیب صداها، برای مردم به وجود خواهد آورد.

کلا این اجراها  از لحاظ تعداد و حتی ارکستراسیون بسیار متفاوت است و مطمئنا مردم، تجربه موسیقیایی جدیدی را از تلفیق موسیقى ایرانى و جهان کسب خواهند کرد.

البته من مطمئن هستم به جز ایرانیها، کانادایی ها هم از این موسیقی جدید لذت خواهند برد و می توانند با آن ارتباط برقرار کنند چرا که تلفیقی از موسیقی جهانی در کنار موسیقی ایرانی خواهد بود. امیدوارم بتوانیم شب هاى به یاد ماندنى را براى هموطنان هنرشناس و فرهنگ دوست به ارمغان بیاوریم.

جلد شهروند ۱۷۱۷

استاد، این روزها کردستان روزگار تلخی را می گذراند،  وقتی به امروز زادگاهتان می نگرید چه احساسی پیدا می کنید؟

استاد ناظری ـ همیشه به کرد بودن خود افتخار کردم و طی چهل سال گذشته در معتبرترین مراکز فرهنگی دنیا سعی کردم که موسیقی و فرهنگ کرد را که به آن افتخار می کنم به مردم جهان معرفی کنم. و همانطور که مستحضر هستید بنده از گذشته تا کنون نزدیک به ده اثر کاملا کردی منتشر کرده ام و امیدوار هستم که کردها به آرزوها و آزادی ای که همیشه به دنبال آن بوده اند، دست پیدا کنند.

 

درباره فردوسی و نقش او در حفظ زبان پارسی نظرتان چیست؟

استاد ناظری ـ  فردوسی هویت و حیثیت ملی ما ایرانیهاست. طبیعتا ما ایرانیها، همانطور که ایران را دوست داریم، فردوسی را هم دوست داریم. در حقیقت این دو موضوع از هم جداشدنی نیستند. فردوسی حق بزرگی به گردن ما ایرانیها دارد، چرا که زبان ارجمند ما را پاسداری کرد. شاهنامه اقدام بسیار عظیمی است که در تاریخ بشریت، نادر است و این زبان زیبا و فاخر  پارسى را اگر ما ایرانیها حفظ کردیم، به این خاطر است که فردوسی این پایه را گذاشت.

به قول بزرگان مصر؛ اگر ما مصرى ها در فرهنگ مان فردوسی داشتیم، ما هم مثل ایرانیها، الان به زبان خودمان حرف می زدیم نه یک زبان دیگر.

 

آیا برنامه هایی که درباره فردوسی انجام و اجرا شده را موفق می دانید؟

استاد ناظری ـ اگر برنامه ریزی درستی از طرف کشورمان داشتیم، و از طرف مراکز فرهنگی و ارگان هاى بزرگ هنرى مورد حمایت قرار می گرفتیم و ارکسترهای بزرگ به صورت اپرا و اپرت کارهاى مختلفى ارائه مى دادند، مطمئنا اتفاقات بهترى رخ مى داد.

 البته کاری که ماها کردیم هر چند با دست خالی بوده، به هر حال بی تاثیر هم نبوده و در اکثر کشورهاى دنیا که فردوسی را اجرا کردیم، توانسته تأثیرگذار باشد.

از ۳۰ سال پیش که در روزنامه ها مصاحبه می کردم،گفتم که آرزویم این است که بتوانم شاهنامه فردوسی را اجرا کنم. اجرای شاهنامه، کار هر کسی نیست.کسی را میخواهد که با ادبیات فارسی، تاریخ ایران، اصول و متون شاهنامه، آشنایی کامل  داشته باشد و بتواند همه این دانسته ها را به زبان موسیقى و آواز تبدیل کند.

در پروژه هاى شاهنامه فردوسی به این موضوع که استفاده از لحن و طرز بیان خالص ایرانی و فارسی به دور از الحان عربى باشد توجه بسیارى کرده ام و سال ها براى رسیدن به این لحن حماسى فکر و تلاش کرده ام.

***

 

آقای حافظ ناظری، اثر “ناگفته” ی شما اولین اثر موسیقی در تاریخ خاورمیانه  است که توانسته دو بار در صدر آثار موسیقی جهان قرار بگیرد. احساستان نسبت به این افتخار چیست؟

حافظ ناظری ـ برای خلق اثر “ناگفته” تقریبا پنج هزار ساعت وقت صرف شد و در آن برندگان چهل و هفت جایزه ی grammy(اسکار موسیقی) حضور دارند که این خود رکوردى در موسیقى جهان به حساب مى آید. براى ضبط و خلق این اثر خیلی زحمت کشیده شد و تمام تلاشم را انجام دادم که از طریق یک اثر موسیقیایى فرهنگ و ادبیات عظیم ایران را بیشتر به جهانیان معرفی بکنیم.

 

کمپانی سونی که بزرگترین کمپانی موسیقی جهان هست برای اولین بار در تاریخ یک اثر از خاورمیانه را منتشر کرد، این قدم بزرگی به حساب می آمد، چه احساسى دارید در این مورد؟

حافظ ناظری ـ بله من افتخار می کنم که این افتخار نصیبم شد که به عنوان اولین آهنگساز و خواننده در خاورمیانه اولین اثر موسیقیایی ام”ناگفته” توسط کمپانی سونی که بزرگترین آثار موسیقی جهان را تولید کرده منتشر شود و امیدوارم که توانسته باشم از جنبه فرهنگى قدمى هر چند کوچک براى پیوند فرهنگ ها و نوآورى در موسیقى برداشته باشم.

 

تورکنسرت “ناگفته” طی دو سال توانست عنوان پر مخاطب ترین تور تاریخ موسیقی ایران، لقب بگیرد. چه احساسی از این اتفاق دارید؟

حافظ ناظری ـ باعث خوشحالی و افتخار است برای ما که طی این دو سال بالغ بر سیصد هزار نفر از این کنسرتها که در بیشتر شهرستان های ایران اجرا شد، استقبال کردند.

فکر میکنم حضور دو نسل متفاوت از موسیقى، حضور من در کنار پدرم، استاد شهرام ناظری برای مردم جذابیت خاصی داشت. چرا که این برنامه ها توانست جوانها را از یک سو و مخاطب های میانسالی که سال های سال با صدای پدر خاطره داشتند را از سوی دیگر به این کنسرتها جلب کند.

حقیقتا من خودم را کوچکتر از آن می دانم که سعادت اینهمه عشق و محبت که از طرف مردم به ما منتقل شده را داشته باشم.

و بسیار خوشحالم که توسط این کنسرتها، توانستیم خیلی از جوان های ایرانی را که از موسیقی سنتی و اصیل ایرانی دور شده بودند را با یک رویکرد جهانى و موسیقی متفاوت و خلاق، دوباره به کنسرت ها بیاوریم و بتوانیم اصالت فرهنگشان را بیشتر به آنها منتقل کنیم. امیدوارم این اتفاق در کنسرت هاى کانادا هم دوباره بیفتد.

 

اطلاعات خرید بلیت:

سوپر خوراک، سوپر شایان، سوپر پارسیان، کتابفروشی پگاه

تلفن: ۶۴۷-۸۹۳-۳۳۳۰

Ticketmaster.ca