روزهای جمعه و شنبه ۲۱ و ۲۲ سپتامبر این همایش تاریخی به میزبانی مشترک خانم ها کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا و فدریکا موگرینی نماینده امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و با شرکت هفده وزیر خارجه زن کشورهای دیگر و از جمله بلغارستان، کرواسی، کوستاریکا، غنا، گواتمالا، هندوراس، آفریقای جنوبی، اندونزی، نروژ، کنیا ، آندورا ، سوئد و … در مونترال برگزار شد.

دعوت از وزیران خارجه زن همه کشورهای جهان به شرکت در این همایش تاریخی در روز ۲۲ آوریل همین امسال در تورنتوی انتاریو به طور رسمی در بیانیه ای انجام گرفته بود. در قسمتی از آن بیانیه آمده بود که این همایش در ماه سپتامبر و به منظور بررسی نقش زنان در روابط و امور خارجه کشورها، توسعه همکاری آنها با هم در راستای گسترش همکاری های دولت های متبوع آنها و ایجاد زیر بناها و امکانات بهتری برای صلح و همزیستی کشورهای دنیا صورت خواهد گرفت.

در دو روز این همایش که بسیاری از تحلیلگران سیاسی آن را پرثمر برآورد کردند، وزیران امور خارجه حاضر در همایش درباره چهار موضوع «زنان در سیاست»، « قدرت رهبری زنان »، «استحکام بخشیدن به پایه ها و بنیادهای صلح» و «راههای ایجاد امنیت برای زنان و از میان بردن خشونت بر مبنای تفاوت های جنسیتی» مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

خانم فریلند به عنوان ریاست این اجلاس در قسمتی از سخنرانی خود خطاب به همتایانش و نمایندگان رسانه ها گفت، آرزو می کند شرکت و حضور بیشتر زنان در سیاست و بویژه سیاست های خارجه کشورهای مختلف بیشتر باعث صلح و صلحی پایدار در دنیابشود.