صدای امریکا: دور جدید اعتصاب کامیون‌داران که از روز اول مهر آغاز شده است برای چهارمین روز در شهرهای مختلف ایران ادامه یافت. براساس ویدیوهایی که در فضای مجازی از این اعتصاب ها منتشر شده است، کامیون‌داران روز چهارشنبه ۴ مهر همچون روزهای گذشته از حمل بار در شهرهای مختلف از جمله ادبیل، اهواز، قزوین، شهررضا، بروجرد و ارومیه خودداری کردند.

رانندگان کامیون ها پایین بودن نرخ کرایه و گران شدن لوازم خودرو مثل لاستیک را از جمله دلایل این اعتصاب‌ها اعلام می‌کنند. بالا رفتن قیمت ارز در بازار ایران، در گران شدن قیمت لوازم خودرو موثر است.

خبرگزاری مهر در این باره به نقل از برخی رانندگان کامیون نوشت: «قیمت مصوب لاستیک های بایاس ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان است حال آنکه دلالان بعضا آن را ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم به کامیون‌داران به فروش می رسانند.»

کامیون‌داران نخستین بار در اول خردادماه امسال به مدت دو هفته با هدف کاهش نرخ کمیسیون، افزایش کرایه‌ها و کمک دولتی پرداخت حق بیمه، اعتصابات سراسری و گسترده‌ای را آغاز کردند.

در این اعتصاب که تا اوایل تیر ادامه یافت، صدها کامیون در شهرهای مختلف ایران متوقف شده و رانندگان با انتشار ویدئوهایی خواسته های خود را اعلام کردند. فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل نیز از اعتصاب کامیون داران و رانندگان حمایت کرد.

در نهایت، این اعتصاب با تصمیم دولت برای افزایش کرایه ها و کمک به رانندگان و کامیون‌داران متوقف شد. داریوش امانی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، به خبرگزاری مهر اعلام کرد که بخشی از مشکلات کامیون داران در حال رسیدگی است و موضوعاتی همچون برخورد با شرکت‌های متخلف حمل‌و نقلی، کمیسیون‌های اضافی، بازگشت بیمه تأمین اجتماعی به روال قبلی و راه‌اندازی بیمه تکمیلی رانندگان نیاز به زمان دارد. با این حال، هیچکدام از این پیگیری ها نتوانسته است خواسته کامیون‌داران را تا امروز برطرف کند و آنها در ویدیوهایی که در شبکه های مجازی منتشر شده می گویند تا زمانی که به مشکلات رسیدگی نشود از بارگیری خودداری خواهند کرد.