جاستین ترودو، نخست وزیر دولت فدرال روز ۲۵ سپتامبر زمانی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد همراه با پنج کشور آمریکای جنوبی درخواست نامه ای را امضاء کرده و این نامه به دادگاه بین المللی لاهه ارائه شده است. در این نامه از این دادگاه درخواست شده نیکلاس مادرو، رئیس جمهوری ونزوئلا و دولت او  را به اتهام جنایت علیه بشریت محاکمه کند. مادرو از ماه مارس ۲۰۱۳ به ریاست جمهوری این کشور نفت خیز و ثروتمند رسیده است، اما به علت فساد و اختلاس، مردم این کشور در فقری باور نکردنی زندگی می کنند. پول ملی ونزوئلا کاملا بی ارزش شده است.

نیکلاس مادرو

نیکولاس مادرو  مخالفان خود و حتی مردم عادی را به زندان می اندازد، شکنجه و کشتار می کند. وضع اقتصادی مردم ونزوئلا به چنان وضعیت فاجعه باری رسیده که رسانه ها  خبر از کوچ عظیم مردم به دیگر کشورها می دهند و گفته شده تاکنون بیش از دو میلیون ونزوئلایی از کشور گریخته اند.

ایالات متحده آمریکا با دادگاه لاهه همکاری نمی کند. این کشور همراه با چند کشور آمریکای جنوبی و دیگر مناطق جهان عضویت خود را در این دادگاه بین المللی لغو کرده اند و به عنوان نمونه آمریکا دشمنی و مخالفت ویژه ای با دادگاه لاهه دارد. دادگاه لاهه پس از پایان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۹ بنیاد گذاشته شده است. بعد از آن در سال ۱۹۳۷ بر اساس شرح وظایف تازه ای به کار خود ادامه داده و در قرن ۲۱ به سال ۲۰۰۲ با آئین نامه های اجرایی به روز شده و مسئول جنایتکاران جنگی و متهمان جنایت علیه بشریت را محاکمه می کند.