امسال دخترکان روستای “گزمنزل” در سیستان بلوچستان با پایان سال تحصیلی دیگرگریه نمی کنند، چرا که هر سال با پایان مقطع دبستان دخترها بایستی یا خانه نشین شوند و یا شوهر کنند، چون مدرسه ای در روستایشان برای آنها نبود. اما به زودی ساخت دبیرستان آنها تمام می شود؛ مدرسه ای که ایرانیان کانادا برای آنها ساخته اند.

ایرانیان مقیم کانادا برای کمک به توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی در ایران انجمنی تاسیس کرده اند تا با یاری نیکوکاران شعار”تحصیل حق همه کودکان است” را تحقق بخشند. به همین منظور کمپین “مدرسه بیشتر، آینده روشن‌تر” توسط این انجمن  راه اندازی شده تا زمینه آموزش را در مناطق محروم ایران برای بازماندگان از تحصیل فراهم سازد.

برای آشنایی بیشتر با این انجمن با یکی از اعضای هیئت مدیره آن گفت وگو کرده ایم.

 

خانم مهاجر شما یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن حامی کانادا هستید. ممکن است ما را با خودتان آشنا کنید.

ـ من مهشید مهاجر هستم. دانش آموخته رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران.  از سال ۲۰۰۷ به همراه خانواده به کانادا مهاجرت کردم و در اینجا هم به کار معماری مشغول هستم.

یکی از باورهای همیشگی ام این بوده است که هر تغییر بنیادی در یک جامعه با آموزش امکان پذیر است و این آموزش می بایست از سنین  کودکی نسل جوان جامعه آغاز شود. پایه ای ترین بنیاد برای آموزش پس از خانواده، مدرسه است.

از طرف دیگر آنچه که تحقق آموزش را در ایران با مشکل مواجه میکند، محرومیت کودکان مناطق دورافتاده و محروم از دسترسی به امکانات مناسب فرهنگی و آموزشی است و این معضل و کمبود از دغدغه های همیشگی من بوده و اینکه با وجود منابع محدودم چگونه می توانم قدمی هر چند کوچک در راه رفع این محرومیتها بردارم.

از طریق یکی از دوستان قدیمی انجمن حامی در ایران بود که با انجمن حامی و اهداف و دستاوردهایشان آشنا شدم. به همراه همان دوست کمپینی به راه انداختیم برای ساخت یک دبستان ۴ کلاسه در یکی از روستاهای محروم منطقه دشتیاری، که با مشارکت عده زیادی از دوستان و آشنایان نیکوکار از اقصا نقاط دنیا، مبلغ مورد نیاز جمع آوری شد و تحت نظارت انجمن حامی ساخت مدرسه  تکمیل و در مهر ماه ۱۳۹۶  به بهره برداری رسید.

در این مسیر سعادت آشنایی با دوستان عزیز و بزرگوار دیگری پیدا شد که هر یک به نوعی با انجمن حامی در ایران همکاری می کردند. دغدغه و هدف مشترک مان  در کنار ارتباط خالصانه ای که بین مان برقرار شد منجر به تشکیل حامی کانادا شد که بتوانیم تحت یک انجمن غیر انتفاعی رسمی با همکاری، همفکری و همدلی  قدم های بزرگتری  در این راه برداریم.

 

انجمن حامی کانادا چگونه و کی تاسیس شد و اعضای هیئت مدیره چه کسانی هستند؟

ـ گروهی که در حال حاضر هیئت مدیره حامی کانادا را تشکیل می دهند هریک جداگانه با انجمن حمایت از توسعه فضاهای آموزشی و فرهنگی “حامی” در ایران آشنا بوده و همکاری داشتند. از حسن حادثه و همچنین از طریق انجمن حامی در ایران با هم آشنا شده و در سپتامبر ۲۰۱۷ انجمن حامی، که یک نهاد غیر انتفاعی و بدون وابستگی به گروه های سیاسی یا مذهبی است، را در تورنتو تشکیل داده و به ثبت رساندند. اعضای پنج نفره ی هیئت مدیره عبارتند از: خانم ها نغمه هجری، شعله دولت آبادی، مهشید مهاجر و آقایان محمد فتوت و علی تهرانی.

انگیزه تأسیس انجمن چه بود؟

ـ انگیزه اصلی تاسیس این انجمن از دو باور اصلی بنیانگذاران آن سرچشمه گرفت. اول اینکه تحصیل در مکانی امن و سالم حق مسلم همه کودکان است و کنوانسیون حقوق کودک نیز صریحاٌ در بند ۲۸ به این مورد اشاره می کند. دوم اعتقاد راسخ به نقش آموزش در جهان است. در این مورد نلسون ماندلا می گوید “آموزش قدرتمندترین سلاحی است که به وسیله آن میتوان دنیا را متحول کرد.”

در این راستا، حامی کانادا تمامی تلاش خود را متوجه کمک به فراهم ساختن امکانات آموزشی برای کودکان در مناطق محروم ایران نموده است که شامل ساخت مدرسه و کتابخانه، آموزش مربیان توسط کارگروه های مختلف و پیگیری و نظارت مستمر واحدهای تاسیس شده است.

رابطه شما با انجمن حامی ایران چگونه است؟

ـ در واقع حامی کانادا بازوی جمع آوری کمک های مالی در کانادا به منظور تامین مخارج پروژه های آموزشی است. به طور مثال، حامی کانادا بر اساس تحقیقات و مطالعاتی که به وسیله انجمن حامی در ایران صورت گرفته پروژه ای مانند ساخت مدرسه و یا کتابخانه را در یکی از مناطق محروم که فاقد امکانات آموزشی است در نظر می گیرد و هزینه آن را متقبل می شود. انجمن حامی در ایران که کار گروه های اجرائی و نظارتی در اختیار دارد، نظارت و سرپرستی انجام این پروژه را عهده دار می شود.

چه اقداماتی برای کمک به انجمن حامی در اینجا انجام می دهید؟

ـ اقدامات حامی کانادا شامل دو بخش عمده است.  بخش اول جمع آوری کمک های مالی از افراد نیکوکار و علاقمند برای انجام پروژه ها است. در طول یکسالی که از شروع کار این انجمن می گذرد یک گردهمآیی در ۴ مارچ ۲۰۱۸ در آرتا گالری داشتیم تا حامی کانادا و اهدافش را به گروهی از ساکنان تورنتوی بزرگ معرفی کنیم.  پس از آن هم در یک بازار نوروزی با فروش صنایع دستی ایران توانستیم مبالغی را جمع آوری نماییم.  در ۶ اکتبر هم کنسرتی با شرکت گروه “دنگ شو” در مرکز هنری ریچموند هیل (Richmond Hill Centre for the Performing Arts) و در ۲۵ نوامبر کنسرت “آوای مهر” با همکاری گروه های موسیقی کر محلی در مرکز هنری تورنتو (Toronto  Centre for the Arts) خواهیم داشت. امیدواریم با درآمد حاصله از این دو برنامه و مبالغی که قبلاٌ جمع آوری کرده ایم بتوانیم هزینه تکمیل ساخت دبیرستان دخترانه “مهر” در روستای “گز منزل” در منطقه دشتیاری استان سیستان و بلوچستان است را تامین کنیم.

در حال حاضر دختران این روستا که ۱۵۰۰ سکنه و بیش از ۲۰۰ دانش آموز دختر و پسر دارد، پس از اتمام دوره ابتدایی به دلیل نبودن دبیرستان در آن حوالی از ادامه تحصیل محروم هستند. در نتیجه خانه نشین شده و در سنین بسیار کم راهی خانه شوهر می شوند.

بخش دوم فعالیت انجمن حامی آگاهی رسانی است. اگر مردم با شرایط موجود در مناطق محروم بویژه برای کودکان آگاه شوند، طبیعتاٌ تمایل و علاقه بیشتری به کمک کردن خواهند داشت.  و به این ترتیب ما قادر به جذب کمک های مالی بیشتری خواهیم بود. می توان گفت که بخش اول فعالیت این انجمن بدون بخش دوم امکان پذیر نخواهد بود.

آیا دولت یا نهادهای دولتی هم با انجمن حامی در ایران همکاری دارند؟

ـ از آنجایی که ساخت هر مرکز آموزشی باید زیر نظر اداره نوسازی مدارس وابسته به وزارت آموزش و پرورش انجام گرفته و تامین آموزگار و مدیر نیز بوسیله همین وزارتخانه صورت می گیرد،  لذا انجمن حامی در ایران ملزم به رعایت این چارچوب است.

تا به حال انجمن حامی چه کارهایی در ایران انجام داده است؟

ـ اعضای انجمن حامی کانادا در سال گذشته قبل از تشکیل رسمی این انجمن دو مدرسه ابتدایی در دو روستا در مناطق سرباز و دشتیاری در استان سیستان و بلوچستان ساخته بودند که مورد بهره برداری قرار گرفته است. در حال حاضر تکمیل پروژه دبیرستان دخترانه “مهر” را در دست دارند که بزودی و پس از تامین باقیمانده هزینه ها آماده بهره برداری خواهد شد.

 

مردم چگونه می توانند به انجمن شما کمک کنند؟

ـ ما با آغوش باز پذیرای کمک های فکری، مالی و داوطلبانه علاقمندان هستیم.

تماس با ما از طریق وب سایت، فیسبوک، اینستاگرام، ایمیل یا تلفن امکان پذیر است.

http://hamicanada.ca

Tel: 1-647-313-5551

www.facebook.com/hami.canada

کنسرت دنگ شو همین شنبه ۶ اکتبر ساعت هشت و نیم شب در مرکز هنرهای نمایشی ریچموندهیل واقع در ۱۰۲۶۸ خیابان یانگ برگزار می شود. برای خرید بلیت از وبسایت حامی کانادا دیدن کنید.

زیرنویس عکس:

مهشید مهاجر مهر ۱۳۹۶ در روز افتتاحیه دبستان میر عماد روستای سندمراد در منطقه دشتیاری استان سیستان و بلوچستان