شهروندان انتاریو معمولا تا حدودی در مورد انتخابات نمایندگان پارلمان های استانی (MPP) و فدرال (MP) و اعضای شورای شهرداری های محلی (Councilors) اطلاع دارند، اما به نظر می رسد در مورد انتخابات هیئت امنای مدارس(School Board Trustees) و اهمیت آن بویژه در جامعه ی فارسی زبان نیاز به اطلاع رسانی بیشتری وجود دارد.

علی نیکجو

پر واضح است که انتخاب نمایندگانی که تحصیلات و تجربه و سابقه ی فعالیت فرهنگی کافی داشته باشند و از مراحل رشد روانی اجتماعی کودکان و نوجوانان- که مدیران آینده ی کانادا و بهترین سرمایه های این کشور می باشند- آگاهی داشته باشند، از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است. این نوشته در جهت ارائه ی اطلاعات ارزشمند و مختصر و مفید در مورد اهمیت شرکت در انتخابات هیئت امنای مدارس تهیه شده است.

هیئت امنای مدارس مسئولیت نظارت بر کارکرد بهینه ی مدارس را به عهده دارند. اعضای این هیئتها هر چهار سال یک بار به وسیله ی انتخابات آزاد و توسط شهروندان واجد شرایط همان منطقه تعیین می شوند. وظایف و مسئولیت های این هیئت ها به طور کلی شامل تهیه و تنظیم سیاست ها و نظارت بر انجام بهینه برنامه های آموزشی مدارس می باشد.

به طور کلی چهار نوع هیئت امنای مدارس در کانادا وجود دارد:

  • هیئت امنای مدارس عمومی انگلیسی زبان (English Public School Board Trustee).
  • هیئت امنای مدارس کاتولیک انگلیسی زبان ( English Catholic School Board Trustee).
  • هیئت امنای مدارس عمومی فرانسوی زبان ( French Public School Board Trustee).
  • هیئت امنای مدارس کاتولیک فرانسوی زبان (French Catholic School Board Trustee).

پایه و اساس هر جامعه ی مردم محوری آزادی تحصیل برای شهروندان آن جامعه می باشد. هیئت امنای مدارس مسئول تهیه و تنظیم برنامه های آموزشی با شاخص های بالا و تضمین وجود حمایت ها و منابع کافی جهت دسترسی همه دانش آموزان به این شاخص ها می باشد.

مسئولیت هیئت امنای مدارس طبق مصوبه آموزشی انتاریو (Education Act) شامل موارد زیر می باشد:

۱ـ ارتقاء موفقیت تحصیلی و سلامت جسمی-روانی دانش آموزان.

۲ـ ارتقاء محیط مثبت آموزشی در مدارس به گونه ای که موجب پذیرش تمامی دانش آموزان اعم از نژاد، اصل و نسب خانوادگی، ملیت، رنگ، قومیت، شهروندی، دین، جنسیت، تمایل جنسی، هویت جنسی، ابراز جنسی، سن، وضعیت تأهل، طبقه خانوادگی و معلولیت بشود.

۳ـ ارتقاء فرهنگ پیشگیری از زور گویی (Bullying) در مدارس.

۴ـ تضمین بکار گیری و استفاده موثر دانش آموزان از منابع و برنامه های تهیه و تصویب شده توسط هیئت امنای مدارس.

۵ـ ارائه ی برنامه های آموزشی مناسب و موثر برای تمامی دانش آموزان.

۶ـ حراست از سیاست ها و ساختارهای سازمانی که موجب ارتقای اهداف و سیاست های هیئت امنا و ترغیب دانش آموزان در جهت پیگیری اهداف آموزشی شود.

۷ـ کنترل و ارزیابی اثر بخشی سیاست های هیئت امنا که منجر به دستیابی بهینه دانش آموزان به اهداف آموزشی شود.

۸ـ طرح برنامه های کوتاه و دراز مدت در جهت نیل به اهداف آموزشی.

۹ـ بازبینی سالانه ی برنامه های درازمدت در دیدار با مدیران آموزشی و مسئولان سرپرستی مدارس به منظور بررسی نحوه انجام وظایف آنها بر اساس قوانین، سیاست ها، راهبردها و مقررات مربوطه.

۱۰ـ نظارت بر عملکرد موثر مدارس، تنظیم بودجه و اجرای برنامه های مدون آموزشی مصوب وزارت آموزش و پرورش.

۱۱ـ اطمینان از بکارگیری کادر مناسب آموزشی و اجرائی در مدارس.

۱۲ـ تصمیم گیری در مورد نحوه جابجایی دانش آموزان، اداره ی کتابخانه ها، آزمایشگاه ها، تحصیلات تکمیلی و تسهیلات نگهداری کودکان کادر مدارس در مهد کودک.

شرح مفصل وظایف و مسئولیت های هیئت امنای مدارس در بخش ۲۰۷ مصوبه آموزشی (Education Act) آمده است.

هیئت امنای مدارس، مجلس شورا و یا بخشی از یک حزب و یا گروه سیاسی نبوده بلکه سخنگو و رابط بین دولت محلی و مدارس می باشند.

شرکت در جلسات هیئت امناء بجز در موارد استثنائی که توسط قانون مشخص شده برای عموم مردم آزاد است.

هیئت امنای مدارس مسئول تامین نیازها و اولویت های جامعه می باشند و بایستی اطمینان حاصل نمایند که تصمیمات هیئت امنا عملا منجر به ایجاد فرصت های مناسب تحصیلی برای همه دانش آموزان می شود.

اعضای هیئت امنای مدارس لازم است با سایر مدیران و کارکنان مدارس در جهت پیشبرد اهداف و سیاست های آموزشی همکاری نموده و از اجرای موثر آن سیاست ها اطمینان حاصل نمایند.

هیئت های امنای مدارس لازم است اطمینان حاصل نمایند که همه افراد جامعه می توانند نظراتشان را در جهت آموزش پویا و موثر در زندگی روز مره به هیئت امناء ارائه دهند.

هیئت امنای مدارس که جزو قدیمی ترین نهاد مردم سالارانه در استان انتاریو می باشند نقش بایسته ای در جهت حفظ این میراث مردم سالارانه فرهنگی ایفاء می نمایند.

یکی از هیئت امنای مدارس انتاریو هیئت امنای مدارس منطقه یورک می باشد. منطقه یورک که قبلا یورک کانتی نامیده می شد در شمال شهر تورنتوی بزرگ (GTA) قرار داشته و مرکز آن در شهر نیومارکت قرار دارد.

منطقه یورک شامل  ۹ شهر به شرح زیر است:

ریچموند هیل، آرورا، نیومارکت، وان، کینگ، بخشی از مارکهام، وایت چرچ استاف ویل، گویلیم بوری شرقی و جورجینا.

منطقه یورک بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۶ حدود یک میلیون و یکصد هزار نفر جمعیت و بیست و چهار هزار دانش آموز دارد که در ۱۷۷ مدرسه ابتدائی و ۳۳ مدرسه متوسطه تحت نظر بیش از پانزده هزار کادر آموزشی ماهر و متعهد تحصیل می کنند.

پیش بینی می شود جمعیت این منطقه در سال ۲۰۴۱ به بیش از یک میلیون و هفتصد و نود هزار نفر برسد. وسعت منطقه یورک ۱۷۶۲ کیلومتر مربع و رشد جمعیت آن از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۶ حدود ۷.۵ درصد بوده است.

نظر به اینکه جمعیت بالایی از فارسی زبانان در منطقه یورک بویژه در شهر ریچموند هیل و نواحی نزدیک به آن زندگی می کنند مشارکت در انتخابات هیئت امنای مدارس منطقه یورک می تواند تاثیر مهمی در ارتقای سطح تحصیلی دانش آموزان و آینده شغلی آنان داشته باشد.

*دکتر علی نیک جو، دارای دکترای پزشکی و تخصص روانپزشکی از دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی ایران، دیپلم هیپنوتراپی و دکترای هومیوپاتی از کالج کانادایی طب کل نگر، دیپلم روانشناسی و مددکاری اجتماعی از انستیتو استراتفورد کانادا و عضو انجمن روانپزشکان آمریکا است.