سلول مادر یا سلول بنیادی (Stem Cell) که سبب تکوین اعضاء بدن جنین می شود، چند دهه است که موردنظر دانشمندان و پژوهشگران قرار گرفته و مایه ی امیدواری است که روزی بشر بتواند یدکی های بدن را از سلول مادر هر شخص و در خارج بدن بسازد و در موقع نیاز از آنها استفاده کند.

چند سالی است که بانک بند ناف نوزاد در اکثر نقاط دنیا تأسیس گردیده و این خود حاوی مقدار زیادی سلول بنیادی می باشد و در موقع ضروری می تواند جان انسان را نجات دهد. اخیراً دانشمندان موفق شده اند این سلول ها را از پوست بدن جدا کنند و در کارهای تحقیقاتی از آن استفاده نمایند. این هفته دانشمندان ژاپنی در ژورنال علمی Biological Chemistry اعلان کردند که دندان عقل حاوی مقدار زیادی از این سلول های بنیادی است و میزان آن یک صد برابر این سلول ها در پوست بدن است.

این خبر تحول بزرگی در تحقیقات پزشکی به وجود خواهد آورد و مردم به جای نگهداری بند ناف نوزادان می توانند به راحتی و در محیطی مناسب دندان های عقل خودشان را نگهداری کنند تا در صورت لزوم از آن استفاده نمایند. علاوه بر این دانشمندان و پژوهشگران راحت تر می توانند به سلول مادر موجود در دندان عقل دست یافته و در کارهای تحقیقاتی از آن استفاده کنند. متأسفانه مدتی است که مد شده و مردم مخصوصا جوانان دندان های سالم عقل را می کشند و این ذخیره ی مهم و حیاتی را به دور می ریزند. هیچ عضوی از اعضاء بدن بدون حکمت خلق نشده و در این میان باید لوزه و آپاندیس را ذکر کرد که نه تنها زیانبار نیستند و تا حد امکان نباید جراحی شده و از بدن خارج شوند، بلکه در سلامتی و حفظ آنها باید اقدام نمود.

 

مغز زنبور تواناتر از کامپیوتر

در یک گزارش علمی اخیرا دانشمندان به قدرت و توانایی مغز زنبور آگاهی بیشتری یافته و آن را قوی تر از کامپیوتر توصیف کرده اند. این مغز کوچکتر از یک ارزن می تواند در لحظه ای بسیار کوتاه مشکل ترین محاسبات مخصوصا فاصله مکانی و زمانی محیط خود را محاسبه نماید و تصمیم بگیرد. این موضوع سبب می گردد که زنبور در کوتاه ترین زمان و فاصله از نقطه ای به نقطه ی دیگر سفر نماید و در ضمن با محاسبات دقیق از عوامل خطر موجود در این فاصله دوری کند. دانشمندان سالها است که در این مورد تحقیقات دقیقی را بجا آورده اند که چطور می شود از کامپیوتر مغز زنبور آموخت و به سرعت محاسبه نمود که چگونه می توان راحت تر و سالم تر و سریعتر از جایی به جایی دیگر حرکت کرد. مقاله ی بسیار جالبی در روزنامه گاردین لندن به چاپ رسیده که به وضوح قدرت و توانایی مغز یک زنبور را بیان می کند.

 

هندوانه فشار خون را کاهش می دهد

پژوهشگران دانشگاه فلوریدا گزارش می کنند که هندوانه علاوه بر خواص بسیار آن می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد و برعکس داروهای شیمیایی عوارض جانبی نداشته باشد. در یک مطالعه ی علمی گروهی از افرادی که به عارضه فشار خون بالا دچار بودند تحت رژیم هندوانه قرار گرفته و به طور چشمگیری فشار خون آنها کاهش یافته است. در مطالعه بعدی به افراد تحت مطالعه برای شش هفته و هر روز حدود ۶ گرم از اسیدهای امینه L-Arginine و L-Citrulline که از عصاره ی آب هندوانه به دست آمده تجویز نموده و معلوم ساخته اند که این دو ماده حیاتی موجود در هندوانه هستند که سبب راحتی حرکت خون در عروق شده و از بروز و پیشرفت فشار خون جلوگیری می کنند. L-Arginine  مصنوعی در بازار موجود است ولی متاسفانه در بسیاری از مردم سبب تهوع، درد دستگاه گوارش و اسهال می گردد در حالی که نوع طبیعی آن هیچگونه از این عوارض را به وجود نمی آورد. هندوانه یکی از میوه جاتی است که حاوی مقدار زیادی از اسیدهای امینه ذکر شده در بالا است و در ضمن در هندوانه ویتامین های A و B6 و C و همچنین پتاسیم و آنتی اکسیدان لیکوپن وجود دارند که هر کدام نقش مسلمی در سلامتی و بهزیستی بدن بازی می کنند.

در اینجا باید اشاره کرد که یکی از محققان این پروژه ی تحقیقاتی جالب یک نفر ایرانی به نام بهرام ارجمندی است.

 

سرطان، بیماری ساخت دست بشر

ما می دانیم که روش زندگی، تغذیه و محیط زیست بزرگترین عامل بروز سرطان بوده و ژن و ژنتیک نقش کمتری در بروز این بیماری دارد. عده ای از دانشمندان دانشگاه منچستر توانستند با مطالعه ی دقیق یکهزار جسد مومیایی شده در کشورهای یونان و مصر با قدمتی ۳ هزار ساله معلوم می کند که با وجودی که بیماری سرطان در زمان های بسیار قدیم هم وجود داشته، ولی رقم بروز آن بسیار ناچیز بوده است. مثلا در بین یکهزار جسد مطالعه شده فقط یک مورد سرطان وجود داشته. دانشمندان توضیح می دهند که در آن زمان محیط زندگی سالم تر بوده و مردم غذاهای سالم تری می خوردند. در آن زمان مواد شیمیایی دست ساخته بشر وجود خارجی نداشت، در حالی که در دنیای به اصطلاح متمدن امروزی هر روزه هزارها نوع مواد شیمیایی جدید به لیست موجود اضافه می شود. دنیای صنعتی حال حاضر آلوده به هزاران نوع مواد بیماری زا و سرطان زا هستند و نتایج آن این است که یک نفر از هر سه نفر در طول عمر خود به این بیماری دچار می گردد.

این اولین بار است که دانشمندان توانسته اند تا سه هزار سال گذشته را زیر پوشش تحقیقات خود قرار دهند و تاریخچه و شدت بروز یک بیماری را پیگیری و بررسی نمایند. این عده عقیده دارند که در قرن هفدهم این بیماری چهره ی خود را بهتر نشان داده و امکان بروز آن افزایش یافته تا اینکه امروز سرطان پس از بیماری قلب و عروق بالاترین کشتار را می کند و مسلماً تغذیه، روش زندگی و آلودگی محیط زیست به همراه هزاران نوع مواد شیمیایی در این میان نقش مسلم دارند.

عده ای این نظریه را به این دلیل رد می کنند که در قدیم مردم عمر طولانی نمی کردند و به سنی نمی رسیدند که به سرطان مبتلا شوند (اصولا رقم بروز سرطان ها در دهه ششم یا هفتم زندگی بیشتر بروز می کند) در حالی که مصری ها یکی از اقوامی بودند که عمرشان بسیار طولانی بود و در جسدهای مومیایی شده آثاری از بیماری پوکی استخوان  و آرتروز و غیره که نشانه ی بیماری های بزرگسالی است زیاد مشاهده شده است.

این گروه تحقیقاتی در گزارش خود خلاصه می کنند که رویهم رفته این تقصیر مسلم بشر است که با آلوده نمودن محیط زیست و تغییر روش زندگی ساده به صورت به اصطلاح مدرن و متمدن و پرخوری و بدخوری درگیر نه تنها بیماری سرطان بلکه بیماری های مزمن دیگر مانند دیابت و بیماری های قلب و عروق و چاقی و غیره شده است.

 

آمار سخن می گوید

تولید و مصرف پلاستیک در دنیا حدود یک صد میلیون تن در سال است. این رقم در سال های ۱۹۵۰ فقط ۵ میلیون تن بوده است. این آمار به وضوح ثابت می کند که پلاستیک و فرآورده های آن که حاوی مواد شیمیایی و سموم خطرناک و کشنده هستند سراسر دنیا را آلوده نموده و مشکلات غیرقابل حلی را به وجود آورده اند.

 

بهتر است باور کنید

برای تولید یک پوند گندم ۱۳۰ گالن آب مورد نیاز است در حالی که برای تولید یک پوند گوشت ۱۳۰۰ گالن آب مصرف می شود.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net