* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

بخش دوم و پایانی

پیشگیری

برای داشتن یک قلب سالم بسیار مهم است که بهداشت خوب در زندگی داشت مثل خوردن غذاهای سالم، داشتن برنامه ورزشی مرتب مطابق با سن و شرایط بدنی مثل باغبانی و گلکاری، راه رفتن، عدم استعمال دخانیات، نوشیدن کم الکل یا اصلا ننوشیدن آن، زیاده روی نکردن در نوشیدن قهوه، چای، نوشیدنی های گازدار، شکلات و بعضی داروهایی را که می شود بدون نسخه تهیه کرد و کم کردن استرس ها در زندگی روزانه.

بهتر است با پزشک مشورت کنید اگر می خواهید یک ورزش جدید را شروع کنید یا زمان ورزش را بالا ببرید و یا می خواهید در وضع زندگی یک تغییر مهم انجام دهید.

درمان های دارویی آریتمی قلبی

آریتمی های قلبی معمولا بی خطرند و همیشه احتیاج به درمان ندارند. درمان ها وقتی لازم می شوند که سیمپتوم ها مهم باشند و یا آریتمی تولید مشکلات دیگری بکند.

تشخیص

برای تشخیص بهتر آریتمی و درک منشأ تولید آن آزمایش های مختلفی انجام می شود مثل:

* الکتروکاردیوگرام که اطلاعات لازم برای فعالیت های الکتریکی قلب را به ما می دهد.

* هالترکاردیاک ـ دستگاه کوچک قابل حملی است که الکتروکاردیوگرام قلب را برای حداقل ۲۴ ساعت ثبت می کند.

* تست ورزشی ـ ثبت الکتروکاردیوگرام هنگام یک فعالیت ورزشی

* اکوکاردیوگرام ـ اکوگرافی قلب که تصویر ساختمانی قلب را نشان می دهد.

تاکی کاردی

داروها ـ داروهای مختلفی برای درمان تاکی کاردی تجویز می شوند مثل بتابلوکان ها، مهارکننده های سدیم، کلسیم و پتاسیم. با اینکه این ها بیماری را درمان نمی کنند ولی می توانند فرکانس حملات را کم کرده به کم کردن ضربان قلب در هنگام حمله بیماری کمک کنند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد

اگر بدون دلیل و سابقه دچار سیمپتوم هایی مانند ضربان شدید قلب، درد در قفسه سینه و تنگی نفس شدید بلافاصله با آمبولانس به بیمارستان مراجعه کنید.

سیمپتوم های آریتمی

آریتمی قلبی همیشه سیمپتوم ندارد، ولی وجود سیمپتوم ها هم علامت این نیست که بیماری خطرناک است. بعضی افراد دارای چند علامت آریتمی هستند بدون اینکه مشکل جدی برای سلامتی داشته باشند و برخی بدون هیچ سیمپتومی دچار اختلالات جدی قلبی هستند:

* بیهوش شدن

* سرگیجه

* غیرعادی بودن نبض آهسته یا تند

* تپش قلب

* سقوط فشار خون سرخرگی

* برای بعضی از انواع آریتمی ضعف، تنگی نفس، درد در قفسه سینه

چه کسانی در خطرند

* افراد سالخورده

* افرادی که از یک اختلال مادرزادی رنج می برند اختلال قلبی، دیابت، فشار خون بالا، یک مشکل تیروئیدی، اپنه خواب

* افرادی که از بعض داروها استفاده می کنند.

* افراد خیلی چاق

* افرادی که افراط در مصرف الکل، دخانیات، قهوه و سایر محرک ها دارند.

درمان

* دفیبریلاتور خودکار قابل نصب ـ دستگاه الکترونیک کوچکی است که در قسمت بالای قفسه سینه نصب شده و الکترودهایش روی قلب نصب می شود. اگر قلب دچار یک آریتمی مرگ آور شد، دفیبریلاتور خودکار نصب شده یک دشارژ الکتریکی به قلب می فرستد تا ریتم ضربان قلب برقرار شود.

* برداشتن نسوج توسط رادیو فرکانس ـ به کمک کاتتر الکترودها از طریق عروق خون وارد قلب می شوند و در محلی که باعث آریتمی می شود الکتریسیته تولید گرما کرده و نسوج قلبی عامل آریتمی را تخریب می کنند.

* برداشتن نسوج توسط سرما ـ در این جا نسوج عامل آریتمی را با سرما از بین می برند.

* روش Maze  ـ جراح یک برش دندانه ای در دهلیز اجیاد می کند، محل زخم جوش خورده باعث می شود که جریان الکتریسیته جهت حرکتش را عوض کند. این نوع جراحی معمولا موقعی به کار می رود که قلب باید یک جراحی دیگر لازم داشته باشد.

درمان های خانگی

تاکی کاردی و انتی کولر پاروسستیک را می توان با روش valsalva آرام کرد بدین ترتیب که سر را وارد آب سرد کرده سرفه کرده یا روی دیافراگم فشار وارد می کنیم، این باعث می شود که روی عصب واگ که ریتم کاردیاک را کنترل می کند اثر گذاشته ضربان قلب را کم کند. راه های دیگری هم وجود دارد که پزشک می تواند شما را راهنمایی کند.

برادی کاردی

نصب موقت یا دائمی یک دستگاه pacemaker گاهی لازم می شود وقتی که ضربان قلب خیلی آهسته است. این دستگاه کوچک الکترونیکی نزدیک استخوان ترقوه در قفسه سینه نصب می شود و به کمک یک الکترود که به قلب متصل شده در هنگام لزوم یک شوک الکتریکی به قلب می دهد و باعث ضربان آن می شود.

اغلب اشخاصی که تپش قلب دارند دچار یک بیماری قلبی نیستند. استرس عامل اصلی تپش قلب خوش خیم است. اشخاصی که دچار استرس هستند یا از اختلالات وحشت زدگی رنج می برند باعث می شود که غدد فوق کلیوی آنها فعال بشود و مقدار بیشتری کورتیزول و آدرنالین ترشح کند در نتیجه قلب بر اثر مقدار بالاتر آدرنالین ضربان تندتری دارد ولی بیمار نیست.

برای تشخیص پزشک باید در هنگامی که تپش قلب وجود دارد الکتروکاردیوگرام را انجام دهد بنابراین ممکن است چندین ویزیت و چندین الکتروکاردیوگرام طولانی برای تشخیص لازم بشود.

طب مکمل

اخطار: قبل از استفاده از هر نوع روش مکمل با متخصص قلب یا پزشک خود مشورت کنید.

* بیوفیدبک ـ بعضی از بیمارانی که دچار آریتمی قلبی بودند موفق شدند که نامرتبی ضربان قلبشان را کمتر کنند ولی مطالعات کلینیکی زیادی در این باره انجام نشده است.

* روغن ماهی (امگا ۳) ـ مطالعات زیادی آثار مفید امگا ۳ که در روغن ماهی وجود دارد برای بهبود بهداشت قلب و عروق و پیشگیری از سکته قلبی نشان داده و چند مطالعه هم نشان داده که دارای اثر ضد آریتمی هم هست. بعضی از متخصصان قلب مصرف آن را به بیمارانشان پیشنهاد می کنند. با پزشکتان در این باره مشورت کنید.

* تکنیک های آرام بخش ـ مراقبه (مدیتیشن) ـ بعضی از بیمارستان ها و انستیتوهای کاردیولوژی برنامه هایی برای آموزش کنترل استرس و جلسات مراقبه دارند.

تکنیک تنفسی هم برای کنترل حملات تاکی کاردی موثر واقع می شود.