صدای امریکا: در حالی که اعتصاب کامیون‎داران در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد، برخی منابع حقوق بشری از بازداشت دست کم ۲۵۶ نفر از کامیون‌داران و رانندگان در دور جدید اعتصاب کامیونداران در شهرهای مختلف ایران خبر داده‌اند.

هرانا که خبرهای حقوق بشری ایران را پوشش می دهد روز سه شنبه نوشت از مجموع بازداشت شدگان در شهرهای مختلف می تواند گفت که تعداد بازداشت شدگان بیش از ۲۵۶ نفر است. کامیون‌داران ایران از اول مهرماه برای بار دوم در اعتراض به مطالبات صنفی همچون کمبود کرایه، کاهش سهمیه سوخت و گران شدن لوازم خودرو مثل لاستیک، در شهرهای مختلف از جمله قزوین، البرز، اردبیل، اصفهان، فارس، سمنان، کرمانشاه، زنجان، همدان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و شهرستان‌های نهاوند، بجنورد، کنگان، پاکدشت، نیشابور، شیروان، سنندج، آذرشهر، گرگان، بندرگز، ایذه، رزن، هرسین، دالاهو، زرند و شهرکرد دست به اعتصاب زدند و از گرفتن بار خوردداری کردند.

خبرگزاری مهر درباره اعتراضات کامیونداران، به نقل از برخی رانندگان کامیون نوشت: «قیمت مصوب لاستیک های بایاس یک میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان است حال آنکه دلالان بعضا آن را ۵.۵ میلیون تومان هم به کامیونداران به فروش می رسانند».

تهدید با حکم اعدام

پس از گذشت چندین روز از این دور اعتراضات، مسئولان نیز مدعی رسیدگی به خواسته های کامیون‌داران شدند، اما در عمل با اعتصاب‌گران برخوردی قضایی را در پیش گرفتند به طوری که محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور بازداشت‌شدگان این اعتصاب را به حکم اعدام تهدید کرد.

محسن کرمی، سرپرست دادستانی قزوین هم درباره ۱۷ راننده بازداشت شده در این استان، اعلام کرد که پس از ارسال پرونده این افراد، دادستانی اشد مجازات یعنی اعدام را با اتهامات «فساد فی الارض» ،«قطاع الطریق» و « اخلال در نظم و امنیت» خواستار شده است.

ادامه اعتصاب‌ها

با تمام تهدیدها و بازداشت های گسترده حکومت جمهوری اسلامی، هنوز کامیون‌داران دست از اعتصاب نکشیده اند و ویدیوهایی که منتشر می کنند تاکید دارند، هنوز این اعتصاب‌ها به پایان نرسیده است.

اعتراض کامیون‌داران مشکلاتی از جمله گرانی محصولات کشاورزی را در بازار به همراه داشته است. به تازگی هم بهنام نیکفر، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات به خبرگزاری ایرنا درباره تاثیر اعتصاب کامیونداران در برگزاری نمایشگاه بین المللی سنگ ایران، گفت که «تنها ۵۰ درصد غرفه‌ها که البته ۳۰ درصد آن مربوط به معدنکاران استان مرکزی و محلات است آماده شده و سنگ‌های خود را به داخل نمایشگاه منتقل کرده‌اند و ۵۰ درصدی باقیمانده همچنان درگیر تامین کامیون برای انتقال سنگ‌ها هستند.»

کامیون‌داران نخستین بار در اول خردادماه امسال به مدت دو هفته در رابطه با کاهش نرخ کمیسیون، افزایش کرایه‌ها و کمک دولتی پرداخت حق بیمه، اعتصابات سراسری و گسترده‌ای را آغاز کردند.

این اعتصابها حمایت اتحادیه های جهانی از جمله، فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل نیز از اعتصاب کامیون داران و رانندگان به دنبال داشت. در روزهای اخیر حمایت های بین المللی دیگری نیز از این اعتصاب صورت گرفته است.

اتحادیه بین‌المللی رانندگان کامیون‌های باری آمریکای شمالی نیز خرداد ماه امسال از کامیون داران اعتصابی ایران حمایت کرد.

حمایت وزارت خارجه آمریکا از اعتصاب معلمان و کامیون‌داران در ایران

در پی اعتصاب سراسری معلمان و کامیون‌داران در روزهای گذشته، وزارت خارجه آمریکا از حق مردم ایران برای بیان مسالمت آمیز خواسته هایشان حمایت کرد.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پیام توئیتری اعلام کرد که این وزارتخانه گزارش‌ها درباره اعتصاب‌های سراسری در ایران را دنبال کرده و از حق مردم ایران برای بیان مسالمت‌آمیز خواسته‌هایشان پشتیبانی می‌کند.

در ادامه پیام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آمده است: «این اعتصاب‌ها پیامی برای رژیم ایران دارد: “هدر دادن سرمایه ایران در خارج را متوقف کنید و به نیازهای مردم خود توجه کنید.”

پیام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت واشنگتن، همزمان با پایان دومین روز اعتصاب معلمان و فرهنگیان سراسر ایران به وضعیت اقتصادی و مشکلات آموزشی، منتشر شد.

 معلمان شهرهای مختلف ایران روزهای ۲۲ و ۲۳ مهر در پی اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان دست به تحصن زده و از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند.

معلمان معترض با در دست داشتن پلاکاردهایی «تحصیل رایگان برای همه شهروندان»، «عدالت آموزشی»، و «اعطای مدارک بالاتر به معلمان»، «افزایش حقوق متناسب با تورم»، «بیمه فراگیر»، و «آزادی معلمان زندانی» را خواستار شدند.

در جریان این دور از تحصن، محمدرضا رمضان‌زاده، رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان و دبیر کانون صنفی معلمان خراسان شمالی بازداشت شد.

پیشتر نیز اعتصاب‌هایی در بازار برخی از شهرهای ایران در اعتراض به گرانی و نوسان شدید قیمت ها صورت گرفته بود که با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شد.