کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنتعی امیرکبیر با انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت سلامت دانشجویان بازداشت شده این دانشگاه هشدار داد.  


شماره ۱۲۲۳ ـ پنجشنبه  ۲ اپریل  ۲۰۰۹


 

خبرنامه امیرکبیر: کمیته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنتعی امیرکبیر با انتشار بیانیه ای نسبت به وضعیت سلامت دانشجویان بازداشت شده این دانشگاه هشدار داد. تماس چند نفر از دانشجویان بازداشت شده با خانواده هایشان و اطلاع از فشارهای غیرانسانی بر دانشجویان بازداشت شده، باعث نگرانی شدید نسبت به وضعیت سلامت دانشجویان شده است. این کمیته از تمامی افراد و سازمان های مدافع حقوق بشر خواسته است تا به نقض حقوق انسانی دانشجویان بازداشت شده رسیدگی کنند. 

در این بیانیه آمده است: مجید توکلی، حسین ترکاشوند، کوروش دانشیار و اسماعیل سلمان پور در روز هفدهم بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی، پیش از برگزاری مراسم سالگرد مهندس بازرگان، به شیوه ای غیرقانونی، بازداشت شدند. روز ششم اسفندماه و درست یک روز پس از دفن شهدا در دانشگاه پلی تکنیک نیز چهار دانشجوی دیگر دانشگاه پلی تکنیک، احمد قصابان، عباس حکیم زاده و نریمان مصطفوی و مهدی مشایخی، با تهاجم همزمان نیروهای امنیتی به غیرقانونی ترین شیوه بازداشت شده و در بند امنیتی ۲۰۹ اوین بسر می برند. روز ۲۲ اسفند ماه نیز یاسر ترکمن دیگر عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری نیروهای حراست و مدیریت دانشگاه امیرکبیر، همراه با ضرب و شتم بسیار به نیروهای امنیتی تحویل داده شد.

اکنون بیش از ۵۰ روز از بازداشت غیرقانونی مجید توکلی، حسین ترکاشوند، کوروش دانشیار و اسماعیل سلمان پور، و بیش از یک ماه از بازداشت غیرقانونی احمد قصابان، عباس حکیم زاده و نریمان مصطفوی و مهدی مشایخی، و بیش از ۲۰ روز از بازداشت غیرقانونی یاسر ترکمن می گذرد. در این مدت تنها ارتباط دانشجویان بازداشت شده، ۱ یا ۲ بار تماس و آن هم با حضور بازجویان است. هم چنین لازم به ذکر است که عباس حکیم زاده و یاسر ترکمن نیز دو دانشجوئی هستند که تا به حال هیچ تماسی با خانواده خود نداشته اند. این در حالی است که با توجه به بیماری مزمن عباس حکیم زاده، نگرانی های فراوانی در مورد سلامتی جسمانی وی وجود دارد.

 

دانشجویان بازداشت شده در تماس های کوتاه مدت خود، با حضور بازجویان وزارت اطلاعات به طور مبهم از سلامتی خود خبر داده اند اما نحوه صحبت کردن آنها، که به گواهی خانواده های آنان، که به صورت بریده و همراه با اضطراب و ترس شدید بوده، حکایت از وضعیت نامناسب دانشجویان دربند داشته است…