شهروند- مصرف ماری جوانا از بامداد روز چهارشنبه ۱۷ اکتبردر کانادا قانونی شد. با این اتفاق کانادا دومین کشوری در جهان است که مصرف ماری جوانا در آن قانونی است. این اتفاق قرار است توزیع  و تولید این ماده ی مخدر را از دست قاچاقچیان و بازار سیاه خارج کرده، به جرائم مرتبط با آن پایان داده و سود زیادی را برای کانادا به ارمغان بیاورد.

 

شهر سنت جان در استان نیوفاندلند و لابرادور به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص زودتر از دیگر شهرهای کانادا به نیمه شب رسید و اولین ماری جوانای قانونی در این شهر و در مغازه ی خرده فروشی Tweed در دان تاون این شهر و به  یان پاور (Ian Power) که مشتاقانه در سرمای هوا از ساعات اولیه در ابتدای صف ایستاده بود، به فروش رسید.

مردم مشتاق از ساعت ۸ شب در جلوی در این مغازه صف بسته بودند تا جزو اولین افرادی باشند که به ماری جوانای قانونی در کانادا دسترسی پیدا میکنند. قرار شده در این شهر از ساعت ۹ صبح تا ۲ شب ماری جوانا به فروش برسد و چهارشنبه تا ساعت ۲ بامداد این فعالیت ادامه داشته باشد.

مدیر عامل کمپانی Canopy Growth ، یکی از بزرگترین کمپانی های ماری جوانا در کانادا که مغازه ی Tweed نیز متعلق به آن است، برای فروش اولین ماری جوانای قانونی در این مغازه حضور پیدا کرد.

پیش از قانونی شدن ماری جوانا در کانادا استان های مختلف هرکدام قوانین خودشان را دراین زمینه تنظیم و به عموم اعلام کرده اند. در استان انتاریو کسانی که می خواهند از ماری جوانا استفاده کنند باید بالای ۱۹ سال باشند، تا ابتدای آوریل ۲۰۱۹ تنها می توانند آن را از مغازه های آنلاین دولتی تهیه نمایند، در مکان های عمومی تا اطلاع ثانوی و تصویب قانون جدید اجازه ندارند مصرف کنند، می توانند ۳۰ گرم در خارج از خانه و میزان نامحدود در خانه به همراه داشته باشند.

دولت انتاریو وعده داده است که مغازه های خرده فروشی برای اینکار در نظر بگیرد و همچنین ممکن است اگر قوانین جدید به تصویب برسد در هرکجا که سیگار کشیدن مجاز است بتوان در آینده ماری جوانا مصرف کرد.

خطوط هوایی ایر کانادا و وست جت با شروع قانونی شدن ماری جوانا اعلام کردند که خلبان هایی که در این خطوط هوایی کار می کنند نمی توانند ماری جوانا مصرف کنند و همچنین شهرداری شهر مارکهام هم کشیدن ماری جوانا در مکان های عمومی را ممنوع اعلام کرد.