رادیو امریکا: «شای خطیری» آمریکایی ایرانی تبار که در واشنگتن برای همراهی با قربانیان حمله به کنیسه‌ یهودیان در شهر پیتزبورگ در ایالت پنسیلوانیا اعانه جمع می کرد، توانست نزدیک به یک میلیون دلار کمک برای این قربانیان جمع کند. براساس گزارش سایت «گو فاند می»، تا صبح سه شنبه ۸ آبان به وقت واشنگتن، مبلغ ۸۲۵ هزار دلار از طریق آنلاین جمع شده است.

روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی نوشت که «شای خطیری» ۲۹ ساله، یک جوان ایرانی تبار است که سالها پیش به عنوان پناهنده سیاسی در آمریکا پذیرفته شد.

درباره آقای خطیری اطلاعات زیادی در دسترس نیست. او در صفحه فیسبوک خود نوشته از اهالی شهر تمپی در ایالت آریزونا است و بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی خود، به کار مشغول است.

او در صفحه توئیتر خود عکس هایی با مقامات سرشناس آمریکایی از جمله جرج دابلیو بوش چهل و سومین رئیس جمهوری آمریکا، جب بوش فرماندار سابق فلوریدا، دیوید پترائوس ژنرال چهار ستاره سابق ارتش آمریکا و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سیا و کریس کریستی فرماندار سابق ایالت نیوجرسی دارد.

آقای خطیری همچنین در چند توئیت به ایران هم پرداخته است. او همراهی خود با اعتراض زنان ایرانی به حجاب اجباری را با این توئیت نشان داد و همچنین از آخرین شاه ایران با پستی با عنوان «جاوید شاه» یاد کرده است.

روز شنبه و در جریان مراسم نام‌گذاری یک کودک در یک کنیسه در شهر پیتزبورگ، «رابرت باورز» در حالی که فریاد می‌زد «همه یهودیان باید بمیرند،» اقدام به تیراندازی کرد و جان ۱۱ نفر را گرفت و دست کم پنج نفر را نیز زخمی کرد. پلیس این مهاجم ۴۶ ساله ساکن پیتزبورگ را بازداشت کرده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز یکشنبه در گزارشی نوشت، “شای خطیری” ۲۹ساله که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده، برای اولین بار خبر تیراندازی را در منزل دوست یهودی خود شنید، و تصمیم گرفت یک کمپین آنلاین جهت جمع‌آوری کمک‌های مالی برای کنیسه و بازماندگان این تراژدی راه‌اندازی کند. او این کارزار را”قربانیان کنیسه درخت زندگی” نامید.

این مهاجر ایرانی‌تبار می‌گوید، اول پیش خودم گفتم که اگر ۱۸ یا ۳۶ دلار کمک کنم، تاثیر چندانی نخواهد داشت، اما با راه‌اندازی کارزار اینترنتی و درخواست کمک از مردم، تاثیر به مراتب بزرگتری می‌توانم داشته باشم. به نوشته خبرنگار سی‌ان ان، ظاهرا حق با او بوده و توانسته مبلع زیادی را جمع کند.

این دانش آموخته رشته مطالعات بین‌الملل دانشگاه جانز هاپکینز، که برای راه‌اندازی این کارزار اینترنتی تنها دو دقیقه وقت گذاشته بود، حالا مبلغ هدف این کارزار را به یک میلیون دلار افزایش داده است. تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر به کمپین او پاسخ مثبت داده و کمک کرده‌اند.