رادیو امریکا: با بالا گرفتن انتقادها از عربستان به دنبال قتل یک روزنامه نگار منتقد ریاض در ترکیه، چند قانونگذار جمهوریخواه از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، خواستند مذاکرات با حکومت سعودی در حوزه انرژی هسته ای را تعلیق کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پنج سناتور جمهوریخواه روز چهارشنبه در نامه‌ای به پرزیدنت ترامپ نوشته‌اند که حتی پیش از قتل جمال خاشقجی در روز ۲ اکتبر، ملاحظاتی درباره انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان داشتند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی که در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، دوم اکتبر جهت انجام امور اداری به کنسولگری عربستان در استانبول رفت، اما در آنجا کشته شد. ریاض قتل او را به افراد خودسر نسبت داده است.

پنج قانونگذار آمریکایی خواستار اتخاذ تدابیر نظارتی سخت‌گیرانه تری از سوی دولت ایالات متحده در مورد نحوه استفاده از فناوری‌های مرتبط با انرژی هسته ای و پیشگیری احتمالی از انحراف از آن به سمت تولید سلاح هسته‌ای شده‌اند.

این سناتورها می‌گویند قتل جمال خاشقجی به همراه اقدامات ارتش عربستان در یمن و لبنان، موجب بروز «نگرانی‌های جدی بیشتری در مورد شفافیت، مسئولیت‌پذیری و توان قضاوت تصمیم‌گیرندگان کنونی در عربستان سعودی» شده است.

پنج قانونگذار جمهوریخواه سنا، به رهبری مارکو روبیو، نماینده ایالت فلوریدا، در مجلس سنا، در ادامه نامه خود به رئیس جمهوری هم حزبی خود همچنین هشدار داده‌اند که جهت ممانعت از تایید توافق مربوطه در کنگره اقدام خواهند کرد.