شهروند ـ درشهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی، مریم ناظمی، مهسا قربانی، مینو اخترزند، بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی، بیتا دریاباری، فرح کریمی، گلاره زاده، اشرف قندهاری(بهادرزاده)، تیمور الیاسی، اعضای تیم فوتسال زنان ایران، رضا مریدی، مریم طوسی، گلدی قمری، سیروس حبیب، پریسا تبریز، پی یر امیدیار، امیر خدیر، ساندر ترپهاوس، لیلا اسفندیاری، پیام اخوان، فاطمه معتمدی، دلارام جهانی، دارا بهمنش، مرضیه ابراهیمی، عبدالله رئیسی، لیلی آهی، علی صمدی احدی،ستاره فرمانفرمائیان، ژیلا مساعد، شاهین ایزدیار و الهام امامی آشنا شدید.

این هفته با حمید نطقی، پدر روابط عمومی نوین ایران آشنا می شویم.

حمید نطقی اواخر دوران قاجاریه در روز ۱۱ شهریور ۱۲۹۹ (در شناسنامه ۲۲ شهریور درج شده) در تبریز به دنیا آمد. پدرش داروساز بود و خود نیز از خانواده ای داروساز می آمد. حمید پس از تحصیلات ابتدایی در تبریز، با خانواده‌ به آستارا مهاجرت کرد و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان حکیم نظامی ادامه داد. او در همان دوران با نیما یوشیج که در آستارا تدریس می‌کرد، آشنا شد. سپس جهت ادامه تحصیلات عالیه در رشته حقوق وارد دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۲۱ لیسانس حقوق را دریافت کرد. او بلافاصله جهت تحصیل در رشته دکتری حقوق قضایی به ترکیه رفت و دردانشگاه استانبول مشغول تحصیل شد. همزمان در این دانشگاه فعالیت‌ها و همکاری‌هایی با نشریه‌های ادبی نیز داشت.

حمید نطقی پس از اتمام تحصیل از سال ۱۳۲۷به استخدام شرکت نفت ایران ـ انگلیس درآمد و به عنوان مشاور هیئت مدیره کنسرسیوم و در شاخه ارتباط با مطبوعات اداره اطلاعات و انتشارات شرکت نفت مشغول به کار شد. او از سال ۱۳۳۰ در امور روابط عمومی شرکت نفت مشغول فعالیت شد و پس از تأسیس مؤسسه عالی روزنامه‌نگاری و روابط عمومی بنا به درخواستی که از وی جهت مدیریت روابط عمومی و تدریس دروس تخصصی مؤسسه شد، از ادامه فعالیت در شرکت نفت استعفا داده و به صورت تمام وقت با مؤسسه عالی روزنامه‌نگاری و روابط عمومی همکاری داشت.

حمید نطقی و همسرش آیتن در آبادان ـ سال ۱۹۵۰

نطقی در سال ۱۳۵۰ کتاب، مدیریت و روابط عمومی، را تألیف کرد؛ و سفری کوتاه به آمریکا جهت بررسی نحوه آموزش رشته روابط عمومی داشت. حمید نطقی تا زمان انقلاب ۱۳۵۷ رئیس گروه آموزشی روابط عمومی بود. پس از انقلاب رشته روابط عمومی از نظام آموزشی کشور حذف شد و حمید نطقی به صورت پراکنده در واحدهای روابط عمومی کشور، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی فعالیت می کرد. در پی تلاش‌های دکتر نطقی به همراه کاظم معتمدنژاد بود که رشته علوم ارتباطات اجتماعی در سال ۱۳۶۸ مجدداً در داخل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی احیاء شد.

حمید نطقی نویسنده، مؤلف، شاعر، استاد دانشگاه که به عنوان بنیان‌گذار و پدر روابط‌عمومی نوین ایران شناخته می‌شد، در ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۷۸در انگلستان درگذشت.

جایزه ای به نام دکتر حمید نطقی در حوزه ی روابط عمومی برقرار شده است. در کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران در تیرماه سال ۱۳۸۳ اعلام شد که جایزه دکتر حمید نطقی، یک جایزه علمی است که در دو سطح ملی و بین المللی به منظور تقدیر از خدمات و تلاش های علمی، تحقیقاتی و نوآورانه افراد موثر در توسعه و اعتلای روابط عمومی، اعطاء می شود.

دکتر نطقی آثار ماندگاری در ادبیات ترکی از خود برجای گذاشته است. او از بنیان‌گذاران و همکاران جواد هیئت، در نشریه ترکی ـ فارسی وارلیق بود و حدود ۱۴ سال سردبیری این نشریه را برعهده داشت و در این مدت مقالات بسیار ارزشمندی در این نشریه به چاپ رساند.

نطقی مترجم برخی کتب تاریخی از ترکی به فارسی بوده و سه کتاب شعر ترکی به نام های دونندن بوگونه، مین ایلین سونو و هررنگدن و نیز یک کتاب در زمینه تاریخ باستان ترکها با عنوان باشلانغیج و اثری تحقیقی در موضوع املای ترکی در خط و الفبای عربی با عنوان ایملا قیلاووزو از جمله آثار ایشان است.

آثار متنوع دکتر حمید نطقی در رشته روابط عمومی و ارتباطات، شعر و نثر و به زبان های فارسی و ترکی است.

از جمله آثار مهم او:

ـ یک‌ساعت با قاآنی

ـ کتاب‌های مدیریت و روابط عمومی

ـ باورها و تبلیغات سیاسی- تعاملی در زمینه شعر و ادبیات. اشعار فارسی (نوشته‌ای قدیمی)

ـ جاده شراب (داستان‌های کوتاه فارسی)، گناه‌های جوانی.

ـ از هر رنگ (اشعار ترکی: هر رنگدن)

ـ از دیروز تا امروز (اشعار ترکی: دونندن بوگونه)

ـ پایان هزاره (مین-ایلین سونو).