“نخستین‌ها” در انتخابات آمریکا؛ پیروزی برای زنان و اقلیت‌ها

به گزارش دویچه وله، انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا با دستاوردهای چشمگیری برای زنان و اقلیت‌‌ها همراه بوده است. برای نخستین بار یک آمریکایی ایرانی‌تبار به مجلس ایالتی فلوریدا راه یافت و یک همجنس‌گرا نیز برای اولین بار در آمریکا فرماندار شد.

برای نخستین بار در این دوره از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، دو زن بومی آمریکایی و دو زن مسلمان به کنگره راه پیدا کردند. در دو ایالت ماساچوست و کانکتیکات نیز دو نماینده زن سیاه‌پوست برای اولین بار از این ایالات راهی کنگره شدند. آریزونا و تنسی نیز برای نخستین بار صاحب سناتورهای زن در کنگره شدند.

شماری از پیشگامان زن سیاه‌پوست که در انتخابات روز سه‌شنبه ۱۵ آبان (۶ نوامبر) به پیروزی رسیدند، نظیر لارن آندروود و جاهانا هیز، نامزدهای حزب دموکرات در ایالت ایلی‌نویز و کانکتیکات برای نخستین بار در انتخابات نامزد شده بودند. شماری از این زنان ایالت‌هایی را نمایندگی می‌کنند که اکثریت ساکنان آن‌ها سفیدپوست هستند و از لحاظ تاریخی به عنوان ایالت‌هایی محافظه‌کار شناخته می‌شوند.

آیانا پرسلی، نامزد حزب دموکرات که به عنوان نماینده ایالت ماساچوست، موفق به راهیابی به کنگره شده، پس از پیروزی در جمع هوادارانش با اشاره به این دستاوردها گفت: «هیچ‌کدام از ما برای اینکه تاریخ‌ساز شویم در این انتخابات نامزد نشدیم. ما نامزد شدیم تا تغییر ایجاد کنیم. با این حال اهمیت تاریخی این شب از نظر من غافل نمانده است.»

چندین زن سیاه‌پوستی که در انتخابات روز سه‌شنبه آمریکا به پیروزی دست یافتند، “شرلی چیزم” را الهام‌بخش خود خوانده‌اند؛ نخستین زن سیاه‌پوست در تاریخ آمریکا که نیم قرن پیش به عضویت کنگره این کشور درآمد.

انتخابات مجلس نمایندگان نیز با غافلگیری‌های مثبتی همراه بود. ایلهان عمر از ایالت مینه‌سوتا و رشیده طالب از ایالت میشیگان به عنوان نخستین زنان مسلمان در تاریخ آمریکا به کنگره راه یافتند.

 را‌ه‌یابی سه زن آمریکایی ایرانی‌تبار به مجلس نمایندگان و سنای ایالتی

بسیاری از رسانه های فارسی زبان از پیروزی سه زن ایرانی تبار آمریکایی در انتخابات نوشته اند: آنا اسکمانی، آنا کاپلان و زهرا کارینشاک.

آنا اسکمانی از حزب دموکرات توانست در ایالت فلوریدا با شکست رقیب جمهوری‌خواه خود وارد مجلس نمایندگان فلوریدا شود تا به این ترتیب برای نخستین بار یک ایرانی− آمریکایی به مجلس نمایندگان راه یابد. او ۲۸ سال دارد و از پدر و مادری ایرانی در ایالت فلوریدا به دنیا آمده است.

آنا اسکمانی در ۱۳ سالگی مادرش را به دلیل ابتلا به سرطان از دست داد. طبق اطلاعات مندرج در وبسایت‌اش، او اینک به عنوان دانشجوی دکترا مشغول تحصیل و گاه تدریس است. آنا اسکمانی تاکنون به دلیل فعالیت‌هایش برنده عناوین و افتخارات متعددی شده است.

آنا کاپلان متولد ۱۳۴۵ در شهر تبریز. او یک ایرانی یهودی است که پس از انقلاب سال ۵۷ در ایران، به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرده است.

این زن ۵۲ ساله ایرانی پیشتر به عنوان اولین ایرانی به پستی سازمانی در شهرداری نیویورک انتخاب شده است. او در رشته حقوق تحصیل کرده و از سال ۲۰۱۱ وارد فعالیت‌های سیاسی شده است. او جالا نخستین ایرانی است که با رای مردم ساکن حوزه انتخابیه نیویورک آمریکا، به مجلس سنای ایالت نیویورک راه یافته است. او طرفدار حزب دموکرات آمریکاست.

زهرا کارینشاک این زن ایرانی در ایالت تنسی آمریکا به دنیا آمده، اما در ایالت جورجیا بزرگ شده است. او در سال ۱۹۸۹ از آکادمی نیروی هوایی ارتش آمریکا فارغ‌التحصیل شده و به عنوان افسر اطلاعاتی در جنگ اول خلیج فارس خدمت کرده است.

زهرا پس از بازگشت به آمریکا در رشته حقوق تحصیل کرده و به عنوان دادستان فدرال فعالیت کرده است.

این زن ایرانی – آمریکایی نیز از نامزد‌های مورد حمایت حزب دموکرات بود و با رای مردم ایالت جورجیا وارد مجلس سنای این ایالت شده است. او صاحب دو دختر است.

پیروزی برای زنان بومی آمریکا

دب هالند و شریس دیویدز، نامزدهای حزب دموکرات در دو ایالت نیومکزیکو و کانزاس، نخستین زنان بومی آمریکا هستند که در انتخابات کنگره به پیروزی رسیدند. شریس دیویدز همچنین نخستین زن همجنس‌گرایی است که از کانزاس راهی کنگره شده است.

در ایالت آریزونا نیز صرف‌نظر از اینکه کدام یک از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه یا دموکرات به پیروزی در مجلس سنا دست یابند، برای نخستین بار یک زن از این ایالت وارد سنا خواهد شد. در آریزونا مارتا مک‌سالی از حزب جمهوری‌خواه و کیرستن ساینما از حزب دموکرات در انتخابات سنا نامزد شده‌اند.

مارشا بلک‌برن، نامزد حزب جمهوری‌خواه در تنسی نیز نخستین سناتور زنی است که از این ایالت به سنا راه یافته است.

الکساندریا اوکازیو کورتس، نامزد ۲۹ ساله حزب دموکرات به عنوان جوان‌ترین زن در تاریخ آمریکا به کنگره این کشور راه یافت و به این ترتیب تاریخ‌ساز شد.

اولین فرماندار همجنسگرا

استیسی آبرامز، عضو حزب دموکرات و نامزد این حزب در انتخابات فرمانداری ایالت جورجیا در یک رقابت تنگاتنگ از رقیب جمهوری‌خواه خود شکست خورد. اگر آبرامز که امید زیادی به پیروزی‌اش می‌‌رفت، در این انتخابات صاحب اکثریت آرا می‌شد، نخستین زن سیاه‌پوست در تاریخ آمریکا می‌بود که به مقام فرمانداری می‌رسد.

اندرو گیلوم نیز که به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات فرمانداری فلوریدا شرکت کرده بود، با اختلافی بسیار اندک از رقیب جمهوری‌خواه خود شکست خورد. گیلوم ۳۹ ساله اگر در انتخابات پیروز می‌شد، نخستین فرماندار سیاه‌پوستی می‌بود که در فلوریدا به این منصب می‌رسد.

جرد پلیس نیز به عنوان اولین همجنس‌گرا که در آمریکا به مقام فرمانداری رسید، نام خود را در تاریخ ثبت کرد. او در ایالت کلرادو موفق شد از سد رقیب جمهوری‌خواه خود بگذرد.

پیش از او جیم مک‌گریوی، فرماندار نیوجرسی که در سال ۲۰۰۱ در انتخابات به پیروزی رسید، نخستین فرماندار همجنس‌گرای آمریکا شناخته می‌شد، البته مک‌گریوی زمانی که در منصب فرمانداری بود، علنا اعلام کرد که همجنس‌گراست.