شهروند ـ درشهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

 

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی، مریم ناظمی، مهسا قربانی، مینو اخترزند، بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی، بیتا دریاباری، فرح کریمی، گلاره زاده، اشرف قندهاری(بهادرزاده)، تیمور الیاسی، اعضای تیم فوتسال زنان ایران، رضا مریدی، مریم طوسی، گلدی قمری، سیروس حبیب، پریسا تبریز، پی یر امیدیار، امیر خدیر، ساندر ترپهاوس، لیلا اسفندیاری، پیام اخوان، فاطمه معتمدی، دلارام جهانی، دارا بهمنش، مرضیه ابراهیمی، عبدالله رئیسی، لیلی آهی، علی صمدی احدی،ستاره فرمانفرمائیان، ژیلا مساعد، شاهین ایزدیار، الهام امامی و حمید نطقی آشنا شدید.

این هفته با گلاره ناظمی، داور برجسته فوتسال ایران آشنا می شویم.

 

گلاره ناظمی دیلمی متولد اول اسفند ۱۳۶۲ (۲۰ فوریه ۱۹۸۴) در تهران است. او برجسته ترین داور زن فوتسال ایران است که بازی‌های مردان را نیز سوت زده است. قبل از داوری موسیقی را دنبال می کرد و رشته هنر را ادامه می داد. علاقه زیادی به پیانو زدن داشت ولی داوری فرصت نداد تا هنر را ادامه بدهد.

در مورد چگونگی شروع کارش به عنوان داور می گوید: سال۷۸ بود و فقط ۱۷سال داشتم و فوتسال بازی می کردم. با تشویق و اصرارهای برادرم ـ کوپال ـ که در لیگ برتر داوری می‌کرد، سمت این کار رفتم. دو سال طول کشید تا برای داوری معرفی شوم چون به هر کسی اجازه سوت‌زدن نمی‌دادند. وقتی اولین‌بار قضاوت را تجربه کردم دیگر همه‌چیز عوض شد. به وی‍ژه اینکه اساتیدم خیلی حمایتم می‌کردند و می‌گفتند در داوری بمان و قول می‌دادند که خیلی موفق شوم.

 

و او موفق شد. گلاره پیشگام زنان داور فوتسال در ایران از سال ۲۰۱۴ داور بین‌المللی شده و از سال ۲۰۱۵ هم به لیست الیت داوری رسیده است.

گلاره در مسابقات مردان نیز سوت زده است. او در بازی های فوتسال دانشجویان، بازی کرواسی ـ چین و بازی نیوزیلند ـ روسیه را به عنوان سر داور و داور دوم قضاوت کرد.

اما حضور او در المپیک جوانان جهان در ماه اکتبر ۲۰۱۸ در آرژانتین و قضاوت بازی افتتاحیه و فینال فوتسال زنان بازتاب زیادی داشت.

از آسیا پنج داور انتخاب شده بود که گلاره ناظمی یکی از دو زن منتخب بود. حالا گلاره ناظمی پس از علیرضا فغانی، دومین داور ایرانی است که در فینال یک رویداد بزرگ بین المللی سوت زده است.

سایت فیفا با این داور فینال المپیک جوانان مصاحبه ای انجام داد. او در این مصاحبه از سختی هایی که در راه داوری با آن مواجه شده بود، گفت: مردم خصوصا مردان اغلب می‌گفتند که زنان داوران خوبی نیستند، ولی به همین خاطر من روی تصمیمم پافشاری کردم. مهم این بود که به آنها بگویم و آن را نشان دهم که می‌توانم از پس آن بر بیایم. من این صحبت‌ها را به عنوان یک ابزار انگیزشی برای خودم استفاده کردم. خانواده‌ و خصوصا برادرم از من حمایت‌های زیادی کردند که مهم بود. هفت، هشت داور زن دیگر هم با من شروع کردند که همگی به خاطر سختی‌هایی که این حرفه‌ داشت تسلیم شدند و ادامه‌ ندادند. خانواده‌ یا همسرشان این مسئله را قبول نمی‌کردند. آنها نمی‌توانند بفهمند که چرا یک داور باید این همه سفر کند. در ایران اگر شما بخواهید داور شوید، باید اجازه همسر داشته باشی و خیلی از آنها الان این حرفه‌ را رها کرده‌اند. الان اوضاع کمی تغییر کرده و در حال‌ حاضر سه سطح فوتسال فقط برای زنان وجود دارد. حدود ۵۰ داور در سطح بالا و ۱۰۰ داور هم در کل کشور از زنان حضور دارند.

گلاره ناظمی در بخش فوتسال زنان، بهترین داور زن سال انتخاب شد و در مراسمی سوت طلایی به او اهدا شد. همچنین با توجه به موفقیت های ‏اخیرش در عرصه بین المللی فوتسال و انتخاب او به ‏عنوان بهترین داور فوتسال کشور، در مراسمی با حضور مدیران ‏سازمان لیگ برتر از او تقدیر به عمل آمد. ‏

گلاره در پاسخ به پرسش سایت فیفا که “بزرگترین آرزویت در داوری چیست؟” می گوید: امیدوارم زنان هم جام جهانی فوتسال داشته باشند تا بتوانم در این رقابت‌ها حضور داشته باشم و قضاوت کنم.