رهبر فلسطینیان خواستار فشار جامعه جهانی بر دولت جدید اسرائیل شده است. در واکنش به آغاز به کار دولت ائتلافی اسرائیل، محمود عباس، …


شهروند ۱۲۲۳ ـ پنجشنبه  ۲ اپریل  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: رهبر فلسطینیان خواستار فشار جامعه جهانی بر دولت جدید اسرائیل شده است. در واکنش به آغاز به کار دولت ائتلافی اسرائیل، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفته است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر جدید اسرائیل، هرگز به صلح با فلسطینیان اعتقادی نداشته است و از جامعه جهانی خواست تا به منظور حل و فصل بحران خاورمیانه، وی را تحت فشار شدید قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان، عباس گفت که نتانیاهو هرگز راه حل مبتنی بر وجود دو کشور فلسطین و اسرائیل در همسایگی یکدیگر را نپذیرفته و هیچ توافقنامه ای را در این زمینه امضا نکرده است و در نظر ندارد شهرک سازی در اراضی اشغالی را متوقف کند.

رئیس تشکیلات خودگردان گفت لازم است این واقعیت ها به آگاهی جهانیان برسد و مسئولیت جامعه بین المللی در این زمینه مورد تاکید قرار گیرد.

روز سه شنبه، بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب راستگرای لیکود، پس از کسب توافق حزب ملی گرای افراطی "اسرائیل خانه ما"، حزب مذهبی شاس و حزب چپ میانه کارگر برای شرکت در دولت ائتلافی، توانست رای اعتماد پارلمان اسرائیل را به دست آورد.

نتانیاهو، که از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ نیز سمت نخست وزیری را بر عهده داشته است، در پی ناکامی حزب میانه رو کادیما در تشکیل دولت ائتلافی مامور تشکیل کابینه شد.

وی در سخنانی که پس از کسب رای اعتماد از پارلمان ایراد کرد، در مورد اختلاف با فلسطینیان گفت که دولت وی "به توافق نهایی" با فلسطینیان پایبند است اما به تعهد نسبت به راه حل مبتنی بر تشکیل کشور مستقل فلسطینی اشاره ای نکرد.

نخست وزیر جدید اسرائیل افزود که براساس این توافق نهایی، "فلسطینیان از حق کامل حکومت بر خود برخوردارند مگر در مواردی که چنین حقی امنیت یا موجودیت کشور اسرائیل را به مخاطره اندازد."

در سال های اخیر، بنیامین نتانیاهو تاکید داشته است که پیش از پیگیری مذاکرات صلح با فلسطینیان، لازم است بهبود شرایط اقتصادی کرانه باختری رود اردن مورد توجه قرار گیرد.

نخست وزیر اسرائیل در تشریح اولویت های دولت خود، در اشاره ای تلویحی به برنامه های هسته ای ایران، گفت که بزرگترین خطر از سوی "یک رژیم افراطی مسلح به اسلحه اتمی" متوجه اسرائیل است.

ترکیب دولت جدید اسرائیل، بخصوص انتصاب رهبر حزب "اسرائیل خانه ما" به وزارت امور خارجه نگرانی طرفداران مذاکرات صلح خاورمیانه را به همراه آورده است به خصوص اینکه وی تا کنون با واگذاری اراضی اشغالی به فلسطینیان به شدت مخالفت کرده در حالیکه به عنوان وزیر امور خارجه، قاعدتا نظارت بر مذاکرات صلح را بر عهده خواهد داشت.

در عین حال، دولت نتانیاهو در زمینه نوع برخورد با مساله فلسطین با محدودیت ها و فشارهایی در داخل و خارج مواجه خواهد بود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری جدید آمریکا، بر ادامه روند مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینیان در چارچوب طرح مبتنی بر تاسیس کشور مستقل فلسطینی تاکید داشته است و انتظار می رود که دولت بنیامین نتانیاهو را برای مشارکت در این روند تحت فشار قرار دهد.

همچنین، حزب کارگر، از شرکای دولت ائتلافی، به روند مذاکرات صلح کاملا متعهد است و خروج احتمالی این حزب از کابینه می تواند دولت ائتلافی را با خطر سقوط مواجه کند.