شهروند : جنگ جهانی اول که به «جنک بزرگ» هم مشهور است در ماه آگوست ۱۹۱۴ شروع و در ماه نوامبر ۱۹۱۸ به پایان رسید. البته در ماه نوامبر حملات نظامی دو طرف درگیر(متفقین و متحدین) در این جنگ که اولین جنگ جهانگیر تاریخ است، پایان یافت، اما با امضای پیمان ورسای در فرانسه این جنگ رسما و عملا تمام شد.

 

 

 

در جریان این جنگ ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نظامی و ۶ میلیون غیرنظامی در کشورهای مختلف جان باختند اما بجز این قربانیان به وسیله بیماری واگیر «آنفولانزا» که سربازان به کشورهای خود بردند در نهایت جان باختگان این جنگ را به حدود ۲۰ میلیون نفر رساند.

روز ۱۱ نوامبر جرج پنجم، پادشاه انگلستان این روز را روز پایان جنگ اعلام و خواستار یک دقیقه سکوت به احترام جان باختگان آن در کشورهای « هم سود – مشترک المنافع » شد.

از سال ۱۹۱۸ تاکنون هر ساله یادواره ای به مناسبت پایان این جنگ در کشورهای مختلف  جهان و از جمله کانادا برگزار می شود و امسال به خاطر یکصدمین سالگرد پایان این جنگ بزرگ مراسم ویژه ای در همه جا برگزار شد. این مراسم در کانادا و فرانسه به خاطر نقش ویژه شان در این جنگ و جان باختن شهروندان بسیارشان در آن، به مراتب پر رنگ تر از بسیاری نقاط جهان برگزار شد.

در جمع در این جنگ ۶۶ هزار کانادایی جان باختند. گروهی از این جانباختگان  جزو سربازانی بودند که  در اقدامات و عملیات شجاعانه  سربازان کانادایی برای جلوگیری از اشغال شهر «مونز» بوسیله آلمانها، کشته شدند. در این جنگ برای  نخستین بار از سلاح های شیمیایی هم استفاده شد.

 

در اتاوا یادواره با شرکت هزاران نفر و با حضور خانم ژولی پایت، فرماندار کل کانادا و هارجیت ساجان وزیر دفاع دولت فدرال و همینطور خانم «آنیتا سنرینی» به عنوان «مادر صلیب نقره» ای برگزار شد. پسر جوان خانم سنرینی در سال ۲۰۰۳ در افغانستان جنگید و پس از برگشت به کانادا در ۸ ماه می همان سال به خاطر تألمات روحی و روانی خودکشی کرد. او اولین سرباز کانادایی است که پس از خدمت در کانادا بخاطر ناراحتی های روانی خودکشی کرده است. در یاواره اتاوا ۲۱ گلوله توپ شلیک شد. شرکت کنندگان گور سرباز گمنام را گلباران کردند.

در تورنتو این مراسم در تالار شهرداری به میزبانی جان توری، و در کوئینز پارک با حضور داگ فورد برگزارشد. در شهرها و مناطق دیگر کانادا بویژه در پادگانهای نظامی و همین طور کلیساها، کنیسه ها، مساجد و معابد هم مراسم متعددی به مناسبت ۱۱ نوامبر یکصدمین سالگرد پایان جنگ اول جهانی برگزار شد.

گردهمایی رهبران جهان در پاریس

گروه قابل توجهی  از رهبران جهان از جمله جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در پاریس برای یادواره یکصدمین سالگرد جنگ اول جهانی گرد آمدند و با شرکت در برنامه های مختلف یاد جان باختگان این جنگ را گرامی داشتند . این همایش بزرگ حاشیه هایی هم داشت از جمله ترودو در سخنرانی خود بدون اینکه نامی از دونالد ترامپ ببرد به این موضعات پرداخت که ناسیونالیسسم افراطی باعث جدایی مردم از یکدیگر می شود و پاپولیسم تهدیدی بزرگ برای دموکراسی است. این کاری است که دونالد ترامپ از زمان انتخابش و ورود به کاخ سفید بصورت مداوم به آن پرداخته است.

زمانی که ترامپ در مراسم مختلف با سران دیگر کشورهای جهان شرکت داشت، تظاهرات پر سروصدایی با شرکت حدود هزار نفر علیه او در پاریس یرگزار شد. ترامپ همچنین از بازدید گورستانی که سربازان و از جمله حدود ۲۰۰۰ تن از سربازان آمریکایی در آنجا به خاک سپرده شده اند، به علت بارندگی خودداری کرد و در هتل محل اقامتش ماند. این حرکت ترامپ به شدت و در شکلی گسترده از سوی آمریکایی ها و همینطور گروهی غیر آمریکایی از طرق مختلف از جمله رسانه های جمعی بشدت مورد انتقاد قرار گرفت.