شهروند- دولت آمریکا در اعتراض به قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار عرب مقیم آمریکا، تحریم های قانونی Magnitsky را برای ۱۱ مقام دولتی رژیم آل سعود به اجرا درآورد. این اقدام اولین اقدام قانونی و رسمی دولت ایالات متحده ی آمریکا در پاسخ به جنایتی است که در تاریخ دوم ماه اکتبر ۲۰۱۸ در سفارت عربستان در ترکیه اتفاق افتاد.

 

در این روز جمال خاشقچی برای دریافت برگه های قانونی ازدواج با نامزد ترک خود وارد سفارت عربستان در ترکیه شد و دیگر از این سفارت خارج نگردید. بعد از پنج روز مقامات ترکیه اعلام کردند که احتمال دارد این روزنامه نگار در سفارت به قتل رسیده باشد و مدتی بعد روشن شد که جمال خاشقچی در سفارت مورد شکنجه قرار گرفته و به قتل رسیده است. در ابتدا عربستان سعودی این اتهام را تکذیب کرد اما در نهایت آن را پذیرفت و اعلام کرد که ۵ نفر از ۱۱ نفری که در این قتل دست داشته اند به اعدام محکوم شده اند. عربستان همچنین اعلام کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در این قتل هیچ نقشی نداشته است.

در پی اعلام تحریم آمریکا، وزیر امور خارجه ی کانادا، کریستیا فریلند، اعلام کرد که در اعمال این تحریم ها با آمریکا متحد است و کانادا نیز در حال بررسی برای به اجرا درآوردن این تحریم هاست.

فریلند گفت کانادا در مورد مسائل حقوق بشری بسیار جدی است و سختگیرانه برخورد خواهد کرد. تحریم های قانونی Magnitsky در سال ۲۰۱۲ و در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد.

این تحریم های قانونی به نام وکیل روسی به همین که در زندان مسکو به قتل رسید نامگذاری شده است. این تحریم ها به دولت آمریکا این امکان را می دهد تا کسانی که حقوق بشر را زیر پا می گذارند تحریم کرده و و اموال آنها را بلوکه کرده و مانع ورود آنها به خاک ایالات متحده ی آمریکا شود. در کانادا این تحریم ها پارسال تصویب شد و تاکنون برای ۵۲ مقام دولتی در سه کشور ونزوئلا، سودان جنوبی و روسیه اعمال شده است.