رئیس جمهوری ایران از رئیس جمهوری آمریکا خواسته است تا به سخنان خود در مورد تلاش برای بهبود روابط با ایران عمل کند.

شهروند ۱۲۲۴ ـ پنجشنبه  ۹ اپریل  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: رئیس جمهوری ایران از رئیس جمهوری آمریکا خواسته است تا به سخنان خود در مورد تلاش برای بهبود روابط با ایران عمل کند.

روز چهارشنبه، ۸ آوریل (۱۹ فروردین)، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، در واکنش به سخنان اخیر باراک اوباما، رئیس جمهوری جدید آمریکا و ابراز تمایل وی به تلاش برای بهبود روابط بین دو کشور اظهار داشت که همچنان در انتظار تغییرات واقعی در رفتار آمریکاست و خطاب به آقای اوباما گفت "به حرف هایی که می زنید عمل کنید زیرا با کلام، مساله ای عوض نخواهد شد."

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران – ایرنا – آقای احمدی نژاد با یادآوری اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در این مورد که دست دوستی به سوی ایران دراز کرده، گفت که ملت ایران از دستی که با صداقت و احترام دراز شود استقبال می کند اما هشدار داد که "اگر معلوم شد که این دست به ظاهر صداقت است اما در باطن بی صداقتی، پاسخ ملت ایران همان پاسخی است که به بوش داد."

رئیس جمهوری ایران، که در اصفهان سخن می گفت، دولت های پیشین آمریکا را به تبلیغ و تهدید متهم کرد و خطاب به رئیس جمهوری جدید آن کشور گفت "اگر شما به دنبال تغییر هستید، روش و ادبیات خود را تغییر دهید."

آقای احمدی نژاد اظهار داشت "اخیرا مقامات آمریکایی گفته اند که ملت ایران می تواند از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کند اما به دنبال بمب اتم نباشد" و افزود که جمهوری اسلامی هرگز در پی دستیابی به بمب اتمی نبوده و گفت که "کسانی که بمب اتم ذخیره کرده و می خواهند آن را حفظ کنند، عقب افتاده سیاسی هستند زیرا دوران بمب و لشکرکشی و تهدید به پایان رسیده است.

محمود احمدی نژاد ضمن تایید بخشی از پیام نوروزی باراک اوباما که تاریخ و تمدن غنی ایران را یادآور شده و از دستیابی ایران به جایگاه مناسب در جامعه جهانی حمایت کرده بود، بخش دیگری از پیام وی را که گفته بود چنین جایگاهی از مسیر نظامی و بمب اتمی به دست نمی آید توهین آمیز خواند و گفت "ملت ایران سی سال است که به تمام دنیا و زورگویان اعلام کرده است که چرا انبارهای سلاح هسته ای تشکیل می دهید؟"

وی حساسیت بین المللی نسبت به اختلاف جمهوری اسلامی و آمریکا را نشانه موقعیت ممتاز ایران قلمداد کرد و گفت که "امروز در ذهن دنیا جایگاه ملت ایران، والاترین جایگاه است و شخصیت های خارجی وقتی می خواهند تصمیمی بگیرند و آینده را ترسیم کنند می گویند صبر کنید ببینیم تعامل ایران و آمریکا چه می شود."

آقای احمدی نژاد سرنوشت جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا را که پس تکمیل دو دوره ریاست جمهوری، از صحنه سیاست کناره گرفته، درس عبرتی برای سیاستمدارانی دانست که، به گفته وی، به تجاوز و خودخواهی عادت کرده اند و افزود اگر این قییل سیاستمداران "اساس کار را تغییر ندهند، سرنوشتی بهتر از سرنوشت بوش نخواهند داشت."

سفر آقای احمدی نژاد به اصفهان در ادامه سفرهای استانی دولت صورت می گیرد و قرار است وی روز پنجشنبه در مراسم جشن ملی هسته ای در این شهر شرکت کند.

این مراسم به مناسبت "روز ملی فن آوری هسته ای" در محل تاسیسات اتمی اصفهان برگزار می شود و انتظار می رود علاوه بر آقای احمدی نژاد، غلامرضا آقازاده، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در آن سخنرانی کند.

به گزارش ایرنا، آقای احمدی نژاد هنگام ورود به اصفهان در روز چهارشنبه گفت که "آخرین دستاوردهای هسته ای در این سفر به بهره برداری می رسد" اما در مورد این دستاوردها توضیحی نداد.

برخی منابع خبری در ایران گفته اند که در جریان برگزاری جشن هسته ای در اصفهان، آقای احمدی نژاد چند "خبر خوش هسته ای" اعلام خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، انتظار می رود افتتاح رسمی کارخانه تولید قرص سوخت اصفهان و راه اندازی نهایی نیروگاه اتمی بوشهر از جمله خبرهای خوش هسته ای آقای احمدی نژاد باشد.

دستگاه های دولتی به مناسبت ۲۰ فروردین، روز ملی فن آوری هسته ای، مراسم گوناگونی را تدارک دیده اند و از جمله قرار است زنگ مدارس به نشانه شادی به صدا درآید.

یکی دیگر از اقدامات دیگری که به همین مناسبت برنامه ریزی شده، انتشار اولین سرود جشن هسته ای به صورت لوح فشرده همزمان با پخش آن از شبکه های رادیو و تلویزیون دولتی است.

خبرگزاری فارس گزارش کرده است که این سرود برای اجرا بدون ساز و به شکلی تنظیم شده که مردم بتوانند آن را زمزمه کنند.

در سال ۱۳۸۵ آقای احمدی نژاد در یکی از سفرهای استانی خود گفت که ایران به فن آوری فرآوری اورانیوم و تولید کیک زرد دست یافته و به کشورهای صاحب این فن آوری پیوسته است و روز ۲۰ فروردین را روز ملی فن آوری هسته ای اعلام کرد.

در دو سال گذشته، به همین مناسبت برنامه هایی تحت عنوان جشن هسته ای برگزار شده و در جریان آنها، اخباری از پیشرفت ایران در زمینه فناوری اتمی انتشار یافته است.

به عنوان مثال، دو سال پیش، در مراسم جشن هسته ای در تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز، اعلام شد که ایران توانسته است به تکنولوژی تولید سوخت نیروگاه هسته ای دست یابد.