رهبران بزرگترین اقتصادهای جهان برای مقابله با بحران مالی جهانی به توافقی دست یافته اند که آنها را موظف به اجرای برنامه هایی به …


شهروند ۱۲۲۴ ـ پنجشنبه  ۹ اپریل  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: رهبران بزرگترین اقتصادهای جهان برای مقابله با بحران مالی جهانی به توافقی دست یافته اند که آنها را موظف به اجرای برنامه هایی به ارزش بیش از هزار میلیارد دلار می کند.

در مراسم اختتامیه اجلاس گروه بیست گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، بیانیه پایانی اجلاس را قرائت کرد.

از جمله اعلام شد که منابع مالی که در اختیار صندوق جهانی پول (IMF) قرار می گیرد سه برابر خواهد شد و به ۷۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید، که از جمله برای کمک به کشورهای آسیب دیده از بحران اقتصادی است.

همچنین قرار شده گریزگاه های مالیاتی (tax havens) مشمول تحریم و مقررات سختگیرانه تر مالی شوند.

اعضاء گروه بیست متعهد شده اند ۲۵۰ میلیارد دلار نیز برای احیاء تجارت جهانی هزینه کنند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که این اجلاس می تواند "نقطه عطفی" در تلاش ها برای بهبود اقتصادی باشد و طی آن پیشرفت هایی در زمینه اصلاح "نظام شکست خورده نظارتی" حاصل شده است.

گوردون براون گفت که "هیچ درمان فوری" برای وضعیت اقتصادی جاری وجود ندارد، اما این کشورها متعهدند هر کاری لازم است برای رفع بحران انجام دهند.

توافق کشورهای گروه ۲۰ پیش از بسته شدن بازارهای مالی اروپا اعلام شد که باعث رشد چشمگیر شاخص های اصلی شد.

گوردون براون در اظهارات خود متذکر شد کشورهای عضو گروه ۲۰ متعهد شده اند تا پایان سال آینده در مجموع به میزان پنج هزار میلیارد دلار برای به گردش درآوردن چرخ اقتصاد خود هزینه کنند و این تصمیم را "بزرگترین محرک اقتصادی در تاریخ" خواند.

براون اقدام های زیر را نیز به عنوان موارد توافق به دست آمده بر شمرد:

کنترل شدیدتری بر نحوه پرداخت پاداش و مواجب مدیران بانک ها اعمال خواهد شد.

یک نهاد مالی تازه بین المللی موسوم به "هیئت ثبات مالی" ایجاد خواهد شد که با همکاری با صندوق جهانی پول از ادامه همکاری های بین المللی و فرامرزی اطمینان حاصل کند.

مقررات دقیق تری بر عملکرد صندوق های سرمایه گذاری تامینی (hedge fund) و موسسات برآورد اعتبار اعمال خواهد شد.

کشورهای فقیرتر جهان تا ۱۰۰ میلیارد دلار کمک مالی دریافت خواهند کرد.

براون گفت که "سازمان همکاری اقتصادی و توسعه" روز پنجشنبه فهرستی از گریزگاه های اقتصادی را منتشر خواهد کرد و آنهایی که مقررات بین المللی را رعایت نمی کنند با اقدامات قانونی مواجه خواهند شد.

اجلاس گروه بیست در شرایطی برگزار شد که آلمان و فرانسه، بویژه بریتانیا و آمریکا را تهدید کرده بودند که در صورت بی توجهی به لزوم تغییر مقررات مراودات مالی جهانی، اجلاس را ترک خواهند کرد که این موضوع تا پیش از پایان اجلاس رخ نداد.

نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه پس از اجلاس گفت توافق به دست آمده "بیش از حد امید و انتظار ما بوده است".

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز گفت موازینی که مورد توافق قرار گرفت بنیاد بازارهای مالی جهان را شفاف تر می سازد و موافقت به دست آمده را "مصالحه ای تقریبا تاریخی" خواند.

در جریان برگزاری اجلاس، تظاهرکنندگان در اطراف آن تجمع کردند، اما تعداد آنها کمتر از روز چهارشنبه در مرکز تجاری لندن بود.

چند صد نفر در اطراف "مرکز اکسل" در شرق لندن – محل برگزاری اجلاس – دست به تظاهراتی که "پر سر و صدا اما مسالمت آمیز" توصیف شد زدند که گروه های مختلف از جمله "ائتلاف جنگ را متوقف کنید" را در بر می گرفت.

در راهپیمایی هایی که در خلال این نشست برگزار شد، بیش از ۱۵۰ گروه از جمله اتحادیه های کارگری، سازمان های خیریه، گروه های مذهبی و نیز طرفداران محیط زیست دیده می شدند. برگزار کنندگان تظاهرات، این ائتلاف را بی سابقه توصیف می کنند.