دو روزنامه قشر مذهبی اسرائیل عکس دستکاری شده ای از دولت جدید این کشور را منتشر کرده و تصویر دو وزیر زن را از این عکس حذف کرده اند.

شهروند ۱۲۲۴ ـ پنجشنبه  ۹ اپریل  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: دو روزنامه قشر مذهبی اسرائیل عکس دستکاری شده ای از دولت جدید این کشور را منتشر کرده و تصویر دو وزیر زن را از این عکس حذف کرده اند.

سوفا لندفر و لیمور لیفنات دو وزیر زن جدید دولت بنیامین نتانیاهو هستند که در تصویر دسته جمعی دولت همراه با سی وزیر دیگر در کنار نخست وزیر اسرائیل حضور داشتند.

اما روزنامه یاتد نیمان با دستکاری عکس، تصویر دو مرد را جانشین تصویر وزرای زن کرد و روزنامه شا توا نیز دو وزیر زن را با رنگ سیاه پوشاند.

پل وود، خبرنگار خاورمیانه ای بی بی سی می گوید این اقدام نشاندهنده شکاف میان مذهبی های سنتی و سکولارها در جامعه اسرائیل به شمار می رود.

برای بسیاری از یهودی های سنتی انتشار تصاویر زنان در نشریات، به منزلت زنان لطمه وارد می کند. برای این افراد انتشار تصویر این دو زن، که سر آنها پوشیده هم نیست، اقدامی غیراخلاقی و زننده است.

برخی از نشریات اسرائیلی دو تصویر اصلی و دستکاری شده را با هم چاپ کردند و در زیر عکس دستکاری شده نوشتند "زنان را بیابید".

یهودیان شدیدا سنتی، خود را از بقیه جامعه جدا می کنند و بر سنت ها و رسوم کهن یهودی تاکید می کنند. آنها کماکان به پوشیدن کلاه و کت سیاه رنگ و طرز آرایش موی سنتی ادامه می دهند و زنان سنتی نیز پیراهن های آستین دار و دامن های بلند می پوشند.

آنها همچنین از تلفن های کوشر (حلال) استفاده می کنند و به سایت های اینترنتی که محتویات مناسب نداشته باشد، سر نمی زنند.

در انتخابات اخیر که راستگراها را در اسرائیل بر سر قدرت آورد، تصاویر تبلیغاتی زیپی لیونی، وزیر امور خارجه پیشین در محله های سنتی عمدتا از بین رفتند.

خبرنگار بی بی سی می گوید بسیاری از یهودیان سکولار نگران افزایش نفوذ قشر افراطی مذهبی در این کشور هستند. بنا به پیش بینی ها این افراد، ده درصد جامعه اسرائیل را شکل می دهند.