پیشنهاد باراک اوباما برای خلع‌ سلاح هسته‌ای، با موافقت سیاستمداران آلمان روبرو شده است. احزاب اپوزیسیون ضمن اعلام پشتیبانی از این اقدام، از دولت خواستند …


شهروند ۱۲۲۴ ـ پنجشنبه  ۹ اپریل  ۲۰۰۹

 

رادیو آلمان: پیشنهاد باراک اوباما برای خلع‌ سلاح هسته‌ای، با موافقت سیاستمداران آلمان روبرو شده است. احزاب اپوزیسیون ضمن اعلام پشتیبانی از این اقدام، از دولت خواستند، در این راستا جنگ‌افزارهای هسته‌ای آمریکا را از آلمان خارج کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نخستین سیاستمدار آلمانی بود که به سخنرانی باراک اوباما در پراگ و تمایل او به ازبین بردن جنگ‌افزارهای هسته‌ای واکنش نشان داد. او روز یکشنبه، سخنرانی اوباما را "پیامی مهم" خواند و به خاطر آن از رئیس جمهور ایالات متحده قدردانی کرد. مرکل از اینکه اوباما قصد دارد در این رابطه یک همایش بین‌المللی برگزار کند، و علاوه بر آن با دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه در مورد کاهش کلاهک‌های هسته‌ای به مذاکره بنشیند، ابراز خرسندی کرد.

صدراعظم آلمان همچنین تاکید نمود که سخنرانی رئیس جمهور آمریکا می‌تواند برای حل مناقشه هسته‌ای ایران هم "مهم" باشد.

گفته می‌شود که از سال‌ها پیش بین ۱۰ تا ۲۰ کلاهک هسته‌ای آمریکا در آلمان انبار شده‌اند.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه‌ی آلمان از خواست اوباما مبنی بر از بین بردن جنگ‌افزار‌های هسته‌ای پشتیبانی کرد و تاکید نمود که این خواست، نباید تنها یک ایده بماند بلکه باید برای اجرای آن وارد عمل شد. وزیر امور خارجه آلمان همچنین توصیه کرد، برای به اجرا گذاشتن ایده‌ی "جهان عاری از جنگ‌افزار هسته‌ای" باید به کشورهایی که تمایل به استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دارند، پیشنهادات سازنده‌ای عرضه کرد تا آنها به فکر غنی‌سازی اورانیوم نیفتند.

 کارشناسان آلمانی معتقدند که برنامه‌ی اوباما برای خلع‌سلاح هسته‌ای را باید جدی گرفت. هنینگ ریکه، کارشناس "انجمن پشتیبانان سیاست خارجی آلمان" می‌گوید که این برنامه گام به گام اجرا خواهد شد.

ریکه می‌گوید که این کار بسیار مشکلی خواهد بود، و مثال می‌زند که آمریکایی‌ها به هیچ وجه تحمل نخواهند کرد که چین بیش از آنها جنگ‌افزار هسته‌ای داشته باشد. او همچنین می‌گوید که اسرائیل هم امنیت خود را بسته به جنگ‌افزارهای هسته‌ایش می‌داند و تنها زمانی با خلع‌سلاح هسته‌ای موافقت خواهد کرد که در تمام منطقه سلاح‌های کشتار جمعی وجود نداشته باشد.

با وجود این، کارشناس آلمانی با خوشبینی به آینده می‌نگرد و چشم‌براه کنفرانس سال آینده است که قرار است به دعوت رئیس جمهور آمریکا برگزار ‌شود. در این کنفرانس، قرارداد منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای بازبینی خواهد شد.