یونس آقایان متعلق به اقلیت آذربایجانی در ایران و پیرو اهل حق بعد از محکومیت در دادگاه به جرم "محاربه با خدا"در معرض خطر قریب الوقوع اعدام قرار دارد.  


شهروند ۱۲۲۷  پنجشنبه  ۳۰ اپریل  ۲۰۰۹


 

یونس آقایان متعلق به اقلیت آذربایجانی در ایران و پیرو اهل حق بعد از محکومیت در دادگاه به جرم "محاربه با خدا"در معرض خطر قریب الوقوع اعدام قرار دارد. او در زندان اورمیه در استان آذربایجان غربی در شمال غرب ایران نگهداری میشود. اعدام مهدی قاسم زاده بعد از محکومیت به جرم مشابه در ۲۸ فوریه سال ۲۰۰۹ نگرانی ها از امکان اعدام قریب الوقوع یونس آقایان را افزایش داده است.

یونس آقایان در حوالی نوامبر سال ۲۰۰۴ به دنبال دو درگیری بین  اعضای گروه اهل حق و پلیس در سپتامبر ۲۰۰۴ دستگیر شده بود. این گروه از برداشتن نمادهای مذهبی از سر در گاوداریشان در اوچ تپه واقع در استان آذربایجان غربی خودداری کرده بودند. در جریان درگیری ها پنج عضو اهل حق و حداقل سه نفر از اعضای نیروهای امنیتی کشته شدند.

یونس آقایان و چهار نفر دیگر در شعبه دوم دادگاه انقلاب مهاباد مورد محاکمه قرار گرفتند. در ژانویه ۲۰۰۵یونس آقایان و مهدی قاسم زاده به اتهام "محاربه با خدا" که معمولا در مورد کسانی که مقابل دولت دست به اسلحه میبرند استفاده میشود به مرگ محکوم شدند.

محکومیت آنها توسط دیوان عالی کشوردر آوریل ۲۰۰۵ تایید و مهدی قاسم زاده در ۲۸ فوریه ۲۰۰۹ اعدام شد. سه نفر دیگر سهند علی محمدی، بخشعلی محمدی و عبادلله قاسم زاده نیز به مرگ محکوم شده بودند اما احکام آنها توسط دیوان عالی کشور در سپتامبر ۲۰۰۷ لغو شد. آنها در حال سپری کردن محکومیت ۱۳ ساله حبس توام با تبعید در زندان یزد واقع در مرکز ایران هستند.

اهل حق متعلق به مذهبی هستند که در قرن ۱۴ تاسیس شده است. آنها عمدتا در عراق و در غرب ایران زندگی می کنند. اکثریت اعضای آنها کرد و بخش کوچکی از آنها متعلق به اقلیتهای اتنیکی دیگر شامل آذربایجانیها می باشند.

قانون اساسی ایران برابری برای اقلیتها در ایران را که گمان میرود حدود نصف جمعیت ۷۰ میلیونی ایران هستند را تضمین کرده است. بند  چهاردهم از ماده سوم این قانون امکان برابری در پیشگاه قانون را فراهم نموده است و همچنین بند اول از ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی(ICCRP) که ایران عضو آن است بیان میدارد"هر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خود، هم چنین آزادی ابراز مذهب یا اعتقادات خود، خواه به طور فردی یا جمعی، خواه به طور علنی یا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی میباشد."

مطابق اصل ۱۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سه اقلیت مذهبی زردشتی، یهودی(کلیمی) و مسیحی حق دارند به تعلیمات مذهبی و دینی خود بپردازند اما پیروان مذاهبی همچون بهایی ها، اهل حق، ماندایی ها و کسانی که از اسلام به مذهب دیگری گرایش پیدا کرده اند به رسمیت شناخته نشده اند. آنها اجازه ندارند آزادانه عقاید خود را بیان و به کار ببرند و به طور ویژه در معرض تبعیض و تجاوز به حقوق بشریشان که به طور بین المللی رسمیت یافته است قرار دارند.

اقدام پیشنهادی:

لطفا درخواست های خود را سریعا به فارسی ، عربی ، فرانسه، انگلیسی و یا به زبان خودتان ارسال کنید:

– توقف فوری حکم اعدام یونس آقایان

– یادآوری این که سازمان عفو بین الملل حق و مسئولیت دولتها در جهت محاکمه افرادی که مرتکب جرائمی شده اند را در مقابل قانون به رسمیت می شناسد، اما عفو بین الملل حکم اعدام را حکمی غیر انسانی و بیرحمانه و تحقیرآمیز می داند.

– یاد آوری به مسئولین ایران به عنوان عضو میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که موظفند آزادی دین که شامل حق ابراز آشکار مذهب در عرصه عمومی است را به رسمیت بشناسد.

نامه های خود را به افراد زیر ارسال دارید:

رییس قوه قضاییه: آیت اله محمود هاشمی شاهرودی

خیابان پاستور، خیابان ولی عصر، جنوب سه راه جمهوری، تهران۱۳۱۶۸۱۴۷۳۷

ایران

info@dadgostarytehran.ir

جناب آقای محمود احمدی نژاد

ریاست جمهوری، خیابان فلسطین، چهار راه آذربایجان

تهران، ایران

فکس: ۰۰۹۸۲۱۶۶۴۹۵۸۸۰           

dr-ahmadinejad@president.ir

دبیر دفتر مرکزی حقوق بشر در ایران

جناب آقای محمد جواد لاریجانی

خیابان پاستور، خیابان ولی عصر، جنوب سه راه جمهوری، تهران/ ایران۱۳۱۶۸۱۴۷۳۷

info@dadgostarytehran.ir

فکس:   ۰۰۹۸۲۱۳۳۹۰۴۹۸۶
(در قسمت موضوع بنویسید: قابل توجه آقای محمد جواد لاریجانی )

و برای نمایندگی جمهوری اسلامی در کشورهای محل زندگی تان .

لطفا درخواست را سریعا بفرستید. چنانچه درخواست های خود را بعد از ۸ ژوئن ۲۰۰۹ ارسال می کنید، با دبیرخانه سازمان عفو بین الملل یا شعبه عفو بین الملل در کشورتان تماس بگیرید.

__._,_.___