دولت آلمان ماه‌هاست که در حال بررسی موضوع پذیرش زندانیان گوانتانامو است و در انتظار یک تقاضای رسمی از سوی واشنگتن به سر می‌برد.


شهروند ۱۲۲۸  پنجشنبه  ۷ می  ۲۰۰۹

 

رادیو آلمان:  دولت آلمان ماه‌هاست که در حال بررسی موضوع پذیرش زندانیان گوانتانامو است و در انتظار یک تقاضای رسمی از سوی واشنگتن به سر می‌برد. این تقاضا امروز رسیده است. زندان گوانتانامو که قرار است تعطیل شود، ۲۴۱ زندانی دارد.

دولت آمریکا فهرست نام برخی زندانیان گوانتانامو را به دولت آلمان ارائه داده و از مقام‌های برلین خواهش کرده است، این افراد در آلمان اقامت داشته باشند. یک سخنگوی وزارت کشور آلمان روز شنبه (۲ مه/ ۱۲ اردیبهشت) به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، یک «درخواست مشخص» به دست دولت آلمان رسیده است.

به گزارش مجله‌ی "اشپیگل"، شمار این فهرست کمتر از ده نفر است، ولی سخنگوی وزارت کشور این خبر را تأیید نکرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه‌ی آلمان روز شنبه گفت اخیرا ملاقاتی با دن فرید، فرستاده‌ی دولت آمریکا در امور گوانتانامو صورت گرفته است. از نظر مقام‌های آلمانی، نخست کشورهای متبوع زندانیان، و سپس خود ایالات متحده‌ی آمریکا مسئول پذیرش این افراد هستند.

 یورگن تریتین از رهبران حزب سبز‌ها، دولت آلمان را فراخواند، به درخواست دولت آمریکا پاسخ مثبت بدهد. از نظر وی «این انسان‌ها قربانی نقض شدید حقوق بشر شده‌اند. دولت جدید آمریکا با پایان دادن به اعمال شکنجه در زندان گوانتانامو، آمادگی خود را برای بررسی جنایت‌ها اعلام داشته است. از این رو آلمان باید در این زمینه همراهی کند».

دولت آمریکا قصد دارد ۳۰ تن از زندانیان گوانتانامو را آزاد کند. این خبر را اریک هولدر، وزیر دادگستری آمریکا در گفتگویی که روز چهارشنبه‌ی گذشته با مقام‌های دولت آلمان داشت، اعلام کرد.

با این حال هنوز تصمیم گرفته نشده است که کدام زندانی به کدام کشور انتقال پیدا کند. اریک هولدر گفت دولت متبوعش اطمینان دارد که متحدان اروپایی آمریکا در پذیرش این افراد مشارکت خواهند کرد. وی افزود در ملاقات‌هایی که داشته، «پاسخ منفی قطعی» نشنیده است.

هم‌اکنون در گوانتانامو ۲۴۱ زندانی بسر می‌برند. وزیر دادگستری آمریکا به منظور درخواست پذیرش این زندانیان، در حال سفر به کشورهای اروپایی است. هولدر در برلین گفت، در تعطیلی اردوگاه گوانتانامو، هم آمریکا و هم اروپا مسئولیت مشترک دارند.