آرش عزیزی  

دوشنبه این هفته سه انتخابات میان‌دوره‌ای در انتاریو و مانیتوبا برگزار شد که دو حزب محافظه‌کار و لیبرال برندگان اصلی آن بودند.

استفن هارپر، نخست‌وزیر محافظه‌کار، در بیانیه‌ای به این اشاره کرد که احزاب حاکم معمولا عملکرد موفقی در انتخابات‌ میان‌دوره‌ای ندارند و این نتیجه را نشانی از تایید برنامه دولتش توسط مردم دانست. از سوی دیگر مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال، به خبرنگاران گفت این سه انتخابات نشان می‌دهد انتخابات بعدی قرار است “انتخابی روشن و دوطرفه” پیش روی رای‌دهندگان قرار دهد.

محافظه‌کاران و لیبرال‌ها هر کدام یک کرسی جدید اضافه کردند؛ محافظه‌کاران کرسی خود را از لیبرال‌ها گرفتند و لیبرال‌ها از ان.دی. پی.

در حوزه‌ی وان، جولیان فانتینو، رئیس پلیس سابق انتاریو، رقبای خود را شکست داد و چنانکه انتظار می‌رفت به مجلس راه یافت. موریسیو بویلاکوآ، نماینده لیبرالی که سابقا این کرسی را در اختیار داشت، پیش از این استعفا داده بود تا شهردار وان شود که در این راه موفق نیز بود. در حوزه‌ی “وینیپگ شمال” این کوین لامور، نماینده سابق مجلس استانی مانیتوبا، بود که در کمال شگفتی حاضران، نامزد ان دی پی را شکست داد و به مجلس راه یافت. این کرسی سابقا متعلق به ان.دی.پی بود، اما نماینده این حزب نیز استعفا داده بود تا در انتخابات شهرداری وینیپگ شرکت کند که البته در این راه شکست خورد.

در دیگر انتخابات میان‌دوره‌ای در حوزه‌ی روستایی “دافین ـ سوان ریور ـ مارکت”در مانیتوبا، محافظه‌کاران همچنان کرسی خود را حفظ کردند و رابرت سوپاک را به مجلس فرستادند. نماینده پیشین محافظه‌کار در این مورد نیز استعفا داده بود تا در انتخابات شهرداری دافین شرکت کند، که البته او نیز در این راه شکست خورد.

رویهمرفته، چنان‌که هارپر در بیانیه خود اعلام کرده بود، محافظه‌کاران پیروز اصلی این روز بودند چرا که هم موفق شدند یک کرسی به کرسی‌های خود اضافه کنند و هم حضور بیشتری در منطقه تورنتوی بزرگ داشته باشند که سنتا در نفوذ حزب لیبرال است.

با این حساب در مجلس عوام ۳۰۸ نفره، محافظه‌کاران ۱۴۲ کرسی، لیبرال‌ها ۷۷ کرسی، ان.دی.پی ۳۶ کرسی و بلوک کبک ۴۷ کرسی دارند. سه کرسی دیگر نیز خالی است.

جیسون کنی، وزیر مهاجرت دولت هارپر، صبح سه‌شنبه در صحبت با خبرنگاران به این اشاره کرد که حدود ۴۰ درصد از ساکنان وان متولد خارج از کانادا هستند و پیروزی حزبش را جذابیت روزافزون آن برای جوامع مهاجر دانست که علیرغم سابق دیگر حمایت خود را به حزب لیبرال اعطا نمی‌کنند. نکته قابل توجه البته این است که نزدیک به نیمی از ساکنان وان ایتالیایی‌تبار هستند.

ایگناتیف گفت از عملکرد نامزد حزبش در وان بسیار راضی است و گفت او به “نامزد ستاره” یعنی آقای فانتینو نشان داده که باید حزب لیبرال را جدی گرفت و به او اجازه نداده “به راحتی” به مجلس راه پیدا کند.