سی بی سی برملا کرد

آرش عزیزی

در میان توفانی که ویکی‌لیکس در جهان به پا کرده، این یکی از معتبرترین رسانه‌های کانادا بود که خبری جنجالی در مورد رفتار ارتش کانادا منتشر کرد. سی بی سی نیوز یکشنبه‌ی این هفته خبری منتشر کرد که نشان می‌دهد ارتش کانادا سال‌ها کودکانی را که مظنون همکاری با طالبان بوده‌اند به نیروهای امنیتی افغانستان تحویل داده با این‌که می‌دانسته این نیروها به طور قطع این کودکان را شکنجه می‌کنند.

مساله شکنجه احتمالی زندانیان افغان در پاییزِ امسال مورد بحثی داغ در مجلس کانادا بود تا این‌که دولت محافظه‌کار هارپر ترجیح داد به جای جواب دادن به اپوزیسیون در این مورد، کل پارلمان را چند ماه تعطیل کند. حالا که طبق خبر سی بی سی، معلوم شده قضیه به شکنجه‌ی کودکان مربوط می‌شده، باید منتظر واکنش‌های بیشتری از سوی مخالفان باشیم.

به گزارش سی بی سی، شخص وزیر دفاع دولت هارپر، پیتر مک‌کی، در ۳۰ مارس امسال یادداشتی دریافت کرده و به او در مورد شکنجه کودکان دستگیرشده خبر داده‌اند.

امیر عطاران، استاد ایرانی‌تبار حقوق در دانشگاه اتاوا، که پیش از این در این مورد از دولتِ هارپر شکایت رسمی کرده بود، در واکنش به خبر سی بی سی به رسانه‌ها گفت وظیفه حفاظت از کودکان زندانی حتی مهم‌تر از زندانیان بزرگسال است. او به سی بی سی گفت:”قانون بین‌المللی بسیار روشن می‌گوید وقتی کسی زیر ۱۸ سال است و به دست ارتش کانادا می‌افتد، ارتش کانادا باید او را از تخاصم بیرون بکشد.”

او افزوده:”نمی‌توان با کودکان مثل پیکارجویان برخورد کرد. باید به آن‌ها به عنوان کودکانی برخورد کرد که علیرغم اراده خود مجبور به ورود به جنگ شده‌اند”.

حسین نصرت از “کمیسیون حقوق بشر مستقل افغانستان” در کابل به سی بی سی نیوز گفته کانادا نباید کودکان زندانی را تحویل “اداره ملی امنیت” در افغانستان دهد و باید راه بهتری پیدا کند.

رادیکا کوماراسوامی، نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان و تخاصمات مسلح، نیز گفته کودکان نباید به نهادهای امنیتی افغانستان سپرده شوند.

دولت هارپر” باز هم سکوت

نه پیتر مک‌کی، وزیر دفاع، و نه هیچ یک از مقامات ریز و درشت ارتش کانادا یا وزارت امور خارجه حاضر نشده‌اند با رسانه‌ها در این مورد صحبت کنند.

به گزارش سی بی سی، سخنگوی دولتِ هارپر تنها ایمیلی ارسال کرده و تایید کرده که کانادا به وظایف بین‌المللی‌اش پایدار است.

مقامات وزارت دفاع البته در مصاحبه با سی بی سی با تایید خبر، پذیرفته‌اند که ارتش دستگیرشدگان کودک را به مقامات امنیتی افغانستان تحویل داده‌اند و این کار را “مطابق با قانون افغانستان” دانسته‌اند.

کانادا در حال حاضر ۲۷۰۰ نیرو در افغانستان دارد که بیشتر در استان قندهار هستند. دولت هارپر پیش از این وعده داده بود در سال ۲۰۱۱ حضور نظامی کانادا در افغانستان را خاتمه بخشد، اما مخالفان می‌گویند باور ندارند او به وعده خود عمل کند. انتظار می‌رود این مساله از موضوعات داغ این هفته پارلمان هیل باشد.