آرش عزیزی

شهردار جدید کمیته اجرایی خود را معرفی کرد

راب فورد با کسی تعارف ندارد. اگر خیال کردید او حالا که این همه رای گرفته و با چنین پیروزی عظیمی انتخاب شده، قرار است سرِ آشتی و مدارا را با شورای شهری باز کند که نظرات موجود در آن با او متفاوت است، اشتباه می‌کردید. این شهردار جدید راست‌گرا که سوار بر موجی از پوپولیسم رهنمونِ سیتی هال شده، این هفته کمیته اجرایی (کابینه) خود را انتخاب کرد. تمام اعضای این کمیته، بلااستثنا، راست‌گرا هستند و در ضمن همگی از حومه‌های شهر و نه مرکزِ‌ شهر می‌آیند. در این کمیته تنها دو نفر نماینده بخش‌هایی هستند که تورنتوی قدیم (پیش از ادغام با حومه‌ها در سال ۱۹۹۸) را نمایندگی می‌کنند و حتی آن‌ها نیز نماینده بخش‌های خیلی حاشیه‌ای شهر هستند و به نوعی جز حومه‌ها به حساب می‌آیند. 

پیش از این بسیاری از شایعات حاکی از آن بود که راب فورد برای پل زدن به طرفداران دیوید میلر در شورای شهر، که بخش قابل توجهی از آن را تشکیل می‌دهند، حداقل یک عضو چپ‌گرا را در کمیته اجرایی منصوب می‌کند. روزنامه تورنتو استار، که به نظرات لیبرال خود معروف است و در انتخابات از اسمیترمن حمایت کرده بود، علنا از فورد خواسته بود چنین کاری انجام دهد.

اما او با انتصاب شورای شهر جدید تمام شایعات اینچنینی را کنار گذاشت. فورد روز دوشنبه‌ی این هفته پس از معرفی تیم جدیدش منکرِ این شد که انتخاب‌هایش بر اساس راست‌گرایی بوده‌اند. او گفت: “مساله چپ بودن یا راست بودن نیست. مساله باز آوردن حساب‌پس دهی به شورای شهر است. این‌ها (اعضای جدید کمیته اجرایی شهر) سخت‌کوشند، خدمات مشتریان را می‌فهمند و حرفِ اول و آخر همین است”.

دیگر شایعه‌ای که خلافش ثابت شد این بود که داگ فورد، برادرِ شهردار جدید که جای او را به عنوان نماینده حوزه ۲ در شورای شهر گرفته و او را “مغز پشتِ” شهردار می‌دانند، بخشی از کمیته اجرایی خواهد بود. این البته حتی جالب تر است و انتظار می‌رود داگ فورد نقش خود را از پشت صحنه، اما با قدرتِ بسیار، ادامه دهد.

چنان‌که انتظار می‌رفت و تورنتو استار هم پیش‌بینی کرده بود، داگ هالیدی، شهردار سابق اتوبیکو و نماینده منطقه ۳ (اتوبیکوی مرکز) به عنوان معاون شهردار انتخاب شد.

فورد دو نفرِ تازه‌وارد، که برای اولین بار به شورای شهر انتخاب شدند، را هم به کابینه خود آورده است:‌ میشل برناردینتی (منطقه ۳۵، اسکاربورو جنوب غربی) و جی رابینسون (منطقه ۲۵، دان ولی غرب).

سایر انتخابهای فورد:

ـ رئیس بودجه: مایک دل گرانده (۳۹، اسکاربورو ـ آجینکورت)، از اعضای قدیمی شورای شهر و حسابدارِ رسمی.

ـ رئیس تی تی سی:کارن استینتز (۱۶، اگلینتون ـ لورنس)، انتخاب این نامزد راست‌گرا و جنجالی باید به تایید هیئت مدیره‌ی تی تی سی هم برسد.

ـ رئیس کمیته امور ساخت و ساز دولتی: دنزل مینان وونگ (۳۴، دان ولی شرق)، از راست‌گرایان ارشد شورای شهر که شایعه نامزدی خودش هم مطرح بود

ـ رئیس کمیته توسعه اقتصادی: مایکل تامپسون (۳۷، اسکاربوروی مرکز)

ـ رئیس کمیته پارک‌ها و محیط زیست: نورم کلی (۴۰،‌ اسکاربورو ـ آجینکورت)

ـ رئیس کمیته جوازها و موازین: سزار پالاسیو (۱۷، داونپورت)

ـ رئیس کمیته برنامه‌ریزی و مدیریت رشد: پیتر میلسین (۵، اتوبیکو ـ لیک‌شور)

ـ رئیس کمیته مدیریت دولتی: پل آینزلی (۴۳، اسکاربوروی شرق)

ـ رئیس کمیته توسعه محلی و تفریحات: جورجیو مامولیتی (۷، یورک غرب)

ـ سخنگوی شورا: فرانسیس نونزیاتا (۱۱، یورک جنوبی و وستون). این انتخاب باید به تایید شورا برسد.

معاون سخنگو: جان پارکر (۲۶، دان ولی غرب). این انتخاب هم باید به تایید شورا برسد.

ـ دیوید شاینر (۲۴، ویلودیل) که در زمان شهرداری مل لستمن، رئیس بودجه بود و از قدیمی‌ترین‌های شورای شهر است نیز به عنوان عضو کمیته اجرایی حضور خواهد داشت.

به نظر می‌آید جنگی که راب فورد اعلام کرده‌ یک‌طرفه نباشد. خبرنگار شهروند این ستون را در حالی می‌نویسد که کمی آن‌طرف‌تر در مقابل شورای شهر اعتراض بزرگی توسط گروه‌هایی همچون “هیچ کس غیرقانونی نیست” و “ائتلاف علیه فقرِ انتاریو” (اوکپ) علیه فورد سازمان داده شده است. جان کلارک، از سازمان‌دهندگان اصلی اوکپ، در مصاحبه با رسانه‌ها گفته که از همین روز اول می‌خواهد علیه دولت راست‌گرای او اعلام جنگ کند و اضافه کرد که در روزهای آتی صدها و هزاران نفر به مبارزه علیه پلاتفرم راب فورد خواهند پیوست