محمد رحیمیان

خانمی می گفت: ” بله من بیمه ای دارم که کامل است و البته نمی دانم مربوط به عمر است یا بیماری، این بیمه را شوهرم گرفته و من در جریان چگونگی آن نیستم”!

***

یکی از بزرگترین تصمیم هایی که یک فرد در زندگی می گیرد مهاجرت است. مهاجرت دلایل زیادی چون حرکت به سوی موقعیت های بهتر شغلی و تحصیلی، داشتن رفاه بیشتر و یا فرار از مشکلات و یا کمبود امنیت دارد. طبیعتا نکات زیادی در یک مهاجرت پس از گذشت مدت زمانی تغییر خواهد کرد. همه مهاجران به امید ترقی و رشد، جابجا شده و تقریبا ۸۵ درصد از آنان معتقدند از مقصد چیز زیادی نمی دانسته اند.

مهاجران، اغلب اعلام می دارند که حتی پس از سالها ریشه های عاطفی شان در سرزمین جدید عمیق نشده و اگر در سنین بالاتر کوچ کرده باشند همیشه در رویای کشور مادری شان بسر می برند. اگر از مسائل روحی و کاری مهاجران صرف نظرکنیم به جایی می رسیم به نام امنیت آینده که آنهم در پیچ و خم مشغله های کاری فراموش می شود. ۸۰ درصد از مهاجران از داشتن شغل آنقدر خوشحالند که به از دست دادن آن هرگز فکر جدی نمی کنند. برطبق «گزارش منشیگری عمومی سازمان مهاجرت بین‌المللی و توسعه» تعداد کل مهاجران بین‌المللی در آمریکا ۳۹ میلیون نفر است. بالاترین درصد مهاجران در نیروی کار و کارگران در کشورهای حوزه خلیج فارس محاسبه شده که ۹۰ درصد در امارات متحده عربی، ۸۶درصد در قطر، ۸۲درصد در کویت، ۶۴درصد در عمان که این جریان مهاجرت فقط از کشورهای فقیر به کشورهای ثروتمند نمی‌باشد. در حدود یک سوم مهاجران بین المللی از یک کشور توسعه یافته به کشور دیگری مهاجرت می‌کنند. در اروپا، فقط لوکزامبورگ این میزان را با ۴۵درصد نیروی کار خارجی دارد. در ۴۱ کشور، بیش از یک پنجم جمعیت از مهاجران خارجی تشکیل شده ‌است. اگر به آمار بالا یک بار دیگر توجه کنید متوجه می شوید به تدریج جمعیت دنیا در حال مخلوط شدن است و به سویی خواهد رفت که شاید افراد درآینده برای معرفی خاندان خود به کشورها و ملیت های گوناگون اشاره کنند.

در اینجا نکته ای که فکر می کنیم باید به آن اشاره ای شود این است که مهاجران تا چه حد به قوانین مکانی که درآن زندگی می کنند واقفند. شما تا چه میزان به آنچه در زمینه های گوناگون امضا می کنید آگاهی دارید؟ اگر بیمه ای برای روزهای بیکاری، بیماری و یا عمرتان اخذ می کنید آیا جزئیات آن به شما توضیح داده شده؟ آیا از لزوم دانستن بند های آنچه به عنوان قیمت کمتر و بدون نیاز به آزمایشات پزشکی گرفته اید مطلعید؟

اگر شما یک زن هستید، برای روزهای سالمندی و یا بیماری تان، از جهت مالی چه برنامه ای تنظیم کرده اید؟ آیا شما به بیمه همسرتان وابسته اید؟ از همه مهمتر، آیا شما از مفاد بیمه همسرتان به خوبی اطلاع دارید؟

دفتر ما، به دلیل اقتضای فضای کاریش در معرض برخورد روزانه با وقایعی است که بعضا برای حل آن، نمی دانیم چه بگوییم.  گاه متاسف می شویم که جامعه مهاجر ایرانی آنقدر گرفتار شده که پدر خانواده به گفته خودش فرصتی جهت توضیح بیمه ای که داشته برای همسرش پیدا نکرده و سالها زن خانواده نمی دانسته که می توانسته از بیمه عمرهمسرش استفاده نماید. بسیار دردناک است که کسی به گفته خودش سالها فکر می کرده بیمه بیماری سخت گرفته در حالی  در زمان بیماری متوجه شده آنچه اخذ کرده بیمه عمر بوده!

 ما مهاجران در روند جابجایی گاه چقدر تغییر کرده ایم.

امیدواریم در این حرکت، محبت، انسانیت و صداقت را دستخوش این جابجایی نکنیم.

 

محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو انجمن رسمی مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbime