مراسم تشییع استاد “محمود قبه زرین” پیشکسوت تئاتر و سینمای آذربایجان با حضور خانواده وی و تعداد معدودی از هنرمندان تئاتر برگزار شد.

علی پویان نویسنده، بازیگر و کارگردن تئاتر در این مراسم برای دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: محمود قبه زرین هنرمندی رند و آثار طنز او از جنس طنازی‌های حضرت حافظ بود.

او افزود: مرحوم قبه زرین تمام دردمندی‌های خود را در قالب زیباترین و دردناک‌ترین طنزها و طنازی‌ها بیان می‌کرد.

به گفته پویان، این هنرمند نه تنها در عرصه تئاتر و سینما، بلکه در مقام یک شاعر و تهیه‌کننده عمر خود را صرف اعتلای هنر آذربایجان  بویژه شهر تبریز کرد.

این استاد دانشگاه با ابراز گلایه از حضور معدود هنرمندان در این مراسم گفت: تبریز در انتظار برپایی مراسم باشکوهی برای این هنرمند است و به طور قطع پیکر مرحوم قبه زرین بر دوش استوار هنرمندان این شهر تشییع خواهد شد.

پویان با بیان جمله محمود یادت بخیر، سفرت خوش، به سلامت سخنان خود را به پایان رساند.

علی کوهپایه از شاگردان مرحوم قبه زرین و از هنرمندان نمایش تبریز نیز گفت:

این هنرمند یک انسان به معنای واقعی بود و همواره علاقه داشت جوانان را در پیمودن مسیر هنری یاری کند.

وی افزود: مرحوم قبه زرین برای هنرمندان تبریز، عظمت خورشید را داشت و آن عظمت اجازه نداد توانایی و قدرت او را درک کنیم و امیدوارم پس از این توانایی او بیشتر شناخته شود.

کوهپایه سپس قطعه‌ای شعر به زبان ترکی از سرودهای مرحوم قبه زرین را که درمورد شهادت یک کودک فلسطینی در آغوش پدر سروده بود قرائت کرد.

ابراهیم آبادی بازیگر پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی نیز در ادامه این مراسم، مرحوم قبه زرین را هنرمندی بزرگوار، ساکت و ستون عظیمی برای تئاتر آذربایجان توصیف کرد.  

اکبر حر مشاور رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز از مرحوم قبه زرین به عنوان هنرمندی مصلح نام برد و گفت: او عمر هنری مفید و موثری را طی کرده است.

در این مراسم پیام تسلیت جواد شمقدری معاون امور سینمایی به مناسبت درگذشت مرحوم قبه زرین به اطلاع حاضران رسید.

در پایان این مراسم، پیکر محمود قبه زرین برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان شهر تبریز روانه این شهر شد.

این مراسم فقط با حضور تعداد معدودی از هنرمندان از جمله اتابک نادری، محمود فرهنگ، مریم معترف، و بدون سایر هنرمندان تئاتر و مسئولان هنر نمایش کشور برگزار شد.

محمود قبه زرین از پیشکسوتان تئاتر، سینما، رادیو، دوبله روز یکشنبه(هفتم آذر ماه) بر اثر ابتلا به بیماری درگذشت. 

مراسم تشییع پیکر استاد “محمود قبه زرین” هنرمند پیشکسوت نمایش، رادیو و تلویزیون ایران صبح چهارشنبه، دهم آذر از مقابل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی به سمت قطعه هنرمندان وادی رحمت برگزار شد.

مرحوم استاد قبه زرین چند روز قبل پس از طی یک مرحله بیماری در بیمارستان سجاد تهران درگذشت.

وی از جمله پیشکسوتان هنر نمایش آذربایجان  به شمار می رفت که طی هفته های گذشته در آیینی با نام نخستین جشن خانواده سینما از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و انجمن فیلم استان مورد تجلیل قرار گرفت.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر آذربایجان متولد ۱۳۱۹ تبریز بوده و در سال ۱۳۴۷ یک گروه هنری در این شهر تاسیس کرد و از سال ۱۳۴۲ در رادیو و تلویزیون تبریز استخدام شد.

قبه زرین همچنین عضو انجمن صنفی گویندگان جوان تهران و از بنیانگذاران گروه نمایش رادیو تبریز بود.

وی در نمایشنامه‌هایی نظیر “پهلوان اکبر می‌میرد” نوشته‌ “بهرام بیضایی”، “بهترین بابای دنیا” نوشته “غلامحسین ساعدی”، “تراژدی رستم و سهراب” نوشته‌” محمود قبه‌زرین”، “یاغی‌ها” نوشته “خسرو حکیم‌رابط “، “چوب به دستهای ورزیل” اثر غلامحسین ساعدی و … حضور داشته است.

وی همچنین در سال ۸۱ در فیلم “بانوی من” به کارگردانی “یدالله صمدی” و در سال ۸۲ در فیلم “شهر زیبا” به کارگردانی “اصغر فرهادی” و “مارمولک” به کارگردانی “کمال تبریزی” نقش‌آفرینی کرد.

این دوبلور در سریال “اغما” به زبان ترکی و هم‌چنین در قسمت اول انیمیشن “شرک” نیز در نقش حاکم (پدر‌فیونا) گویندگی کرده است.

وی دبیری پنج دوره تئاتر استانی، منطقه‌ای و سراسری را بر عهده داشته و یکی از تالارهای بزرگ تبریز نیز به نام او نامگذاری شده است.

قبه زرین همچنین عضو انجمن صنفی گویندگان جوان تهران و از بنیانگذاران گروه نمایش رادیو تبریز بود.