هیأت داوران سومین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی جشنواره خانه تئاتر ایران، که در اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شود…


شهروند ۱۲۲۹  پنجشنبه ۱۴ می  ۲۰۰۹


 

میترا شکیب: هیأت داوران سومین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی جشنواره خانه تئاتر ایران، که در اردیبهشت ماه هر سال برگزار می‌شود، منصور کوشان را به عنوان نویسنده‌ی منتخب خود معرفی کردند.

هیأت داوران که جمعی از نویسندگان پر سابقه و شناخته شده‌ی ماندگار در ایران هستند، از میان پنج اثر راه یافته به مرحله‌ی نهایی "فراسوی متن، فراسوی شگرد" نوشته‌ی منصور کوشان، جلد سوم کتاب "ادبیات نمایشی" نوشته‌ی جمشید ملک‌پور، "کارگاه نمایش" نوشته‌ی حمیدرضا ری‌شهری، "تأثیر ادبیات مکتوب بر شبیه‌خوانی" نوشته محمد حسن ناصر بخت و "نمایش رادیویی" نوشته هوشنگ جمشیدیان، نویسنده‌ی برگزیده‌ی خود را منصور کوشان اعلام کردند.

در مراسم اعلام نظر هیأت داوران که با حضور جمعی از نویسندگان و دست‌اندرکاران ادبیات نمایشی و کارگردان‌ها و بازیگران در خانه هنرمندان برگزار شد، از برگزیدگان رشته‌های گوناگون ادبیات نمایشی، در بخش‌های جداگانه‌ای تقدیر به عمل آمد و ضمن بر شمردن ویژگی‌های هر اثر قدردانی از هر نویسنده‌ را به ‌فراخور اثر راه یافته‌اش به‌ مرحله‌ی نهایی، با لوح تقدیر یا جایزه‌ی نقدی معرفی کردند.

هیأت داوران با اهدای لوح سپاس و هدیه کانون نمایشنامه‌نویسان از جمشید ملک‌پور و حمیدرضا ری‌شهری تقدیر به عمل‌آورد، ضمن اینکه هیأت داوران برگزیده خود را در این بخش با اهدای لوح سپاس و تندیس جشن و جایزه نقدی به مبلغ ده میلیون ریال به منصور کوشان نویسنده «فراسوی متن، فراسوی شگرد» معرفی کرد.

گفتنی است "فراسوی متن، فراسوی شگرد" نوشته منصور کوشان کتابی است در ۶۰۰ صفحه که در سال گذشته، توسط نشر نوروز هنر، که ناشری ویژه‌ی ادبیات نمایشی است، منتشر شد و به دنبال خود نقدهای بسیاری را همراه داشت. "فراسوی متن، فراسوی شگرد"، بررسی کامل زندگی و آثار هنریک ایبسن، نمایشنامه‌نویس و بنیان‌گزار سبک نوین نمایش در جهان است که سه سال پیش جشن صدمین سال او در بیشتر کشورهای جهان، بویژه در زادگاهش برگزار شد.

این نخستین اثری است که از منصور کوشان پس از سال‌ها دوری از وطن و زندگی در تبعید  در ایران مجوز نشر دریافت کرده و نویسنده در مقدمه‌ی فارسی و نروژی علت و چه‌گونگی نوشتن آن را شرح داده است. از جمله، او نوشته است که این کتاب به‌ مناسبت بزرگداشت سال جهانی هنریک ایبسن، طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ نوشته است و نمایشنامه‌ "نورا + نورا" را که برداشتی است آزاد از نمایشنامه‌ی مشهور "خانه عروسک"، به‌ همین مناسبت در سال ۲۰۰۶، به زبان نروژی به‌روی صحنه برده است.