: نشست سراسری حق تحصیل به همت کمیته‌ی پی جویی حق تحصیل بهاییان مجموعه فعالان حقوق‌ بشر در ایران هم‌زمان در دو شهر تهران و …


شهروند ۱۲۲۹  پنجشنبه ۱۴ می  ۲۰۰۹


 

مجموعه فعالان حقوق‌ بشر: نشست سراسری حق تحصیل به همت کمیته‌ی پی جویی حق تحصیل بهاییان مجموعه فعالان حقوق‌ بشر در ایران هم‌زمان در دو شهر تهران و شیراز با حضور اعضا و مهمانان برگزار شد.

این نشست که در نوع خود بی سابقه بود در تهران، از ساعت ۲۰ آغاز گردید. وجود تصاویر دانشجویان زندانی یکی از اولین مواردی بود که در این نشست خودنمایی میکرد.

نیلوفر محرابی، به عنوان مجری برنامه با ذکر مقدمه‌یی در خصوص حق تحصیل و لزوم پیگیری آن به جلسه رسمیت داد.

اولین سخنران، ابوالفضل عابدینی مسئول روابط عمومی "مجموعه" بود که صحبت‌های خود را با اشاره به فعالیت‌های اجرایی "مجموعه" و تعدادی از کمیته‌های آن آغاز کرد. او انتشار کتاب، ماهنامه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، حمایت حقوقی از قربانیان نقض حقوق بشر، حضور در صحنه ‌ی بین ‌المللی و گزارش‌گری در حوزه‌ی حقوق بشر را از بارزترین فعالیت‌های "مجموعه" در محورهای حقوقی، ظرفیت سازی و اطلاع رسانی عنوان داشت.

سخنران بعدی حسام میثاقی، از اعضای کمیته‌ی پی جویی حق تحصیل بهاییان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بود. وی با معرفی کمیته و بررسی تاریخچه و اهداف تشکیل آن عنوان داشت یکی از اهداف منسجم‌تر شدن فعالیت‌های کمیته حجم عظیم دانش‌جویان محروم از تحصیل بهایی بود. میثاقی در بیان اهداف کمیته، وحدت بین اقشار مختلف دانشجویی را عنوان داشت و ادامه داد که این کمیته در واقع پل ارتباطی بین دانشجویان محروم از تحصیل بهایی و نهادهای حقوق بشری است. او دیگر اهداف مهم این کمیته را جمع آوری آمار دانشجویان محروم از تحصیل عنوان داشت.

این دانشجوی محروم از تحصیل از سایر فعالان این حوزه درخواست کرد تا با نگارش مقالات، ارائه‌ی شرح پی‌گیری‌هایی که تا کنون داشته ‌اند، با شرکت فعال در گزارش‌گری و برنامه‌ی کمیته، این تشکل را برای پی‌گیری اهداف یاری دهند.

سخنران بعد دکتر نعمت احمدی، حقوق‌دان و استاد دانشگاه بود که با تشویق حضار پشت تریبون قرار گرفت. دکتر احمدی گفت: "این مسئله از طرف خود من لااقل مغفول بوده، که آیا ما دانشجویانی داشته ‌ایم که به خاطر مذهب و دین‌شان نتوانند ادامه تحصیل بدهند. چون ما در قانون اساسی این را نداریم." او ادامه داد از منظر یک معلم من متاسف هستم که تعدادی از هم‌میهنان من به خاطر مذهب‌شان نتوانند ادامه تحصیل بدهند.

وی با اشاره به ماده‌ی ۹ قانون مدنی در باب لازم الاجرا بودن معاهدات بین ‌المللی پذیرفته شده و هم‌چنین استناد به فصل سوم قانون اساسی، ذیل اصول ۱۵ تا ۴۳ که مربوط به حقوق و آزادی‌های فردی است حق تحصیل را عمومی دانست.

این استاد دانشگاه با بیان خاطراتی از دوران دانشجویی و فعالیت‌های مبارزاتی خود بیان داشت که دانشگاه استقلال خود را داشت و فعالیت‌ها و باورهای ما منجر به محرومیت از حق تحصیل نمی‌شد.

دکتر احمدی بیان داشت "به باور دینی ما هر کس که اراده کند حق دارد که تحصیل کند."

دکتر احمدی، موضوع را به استناد باورهای اسلامی بسیار ساده دانست و گفت فردی که در کشوری زندگی می‌کند آن کشور موظف و مکلف است امنیت وی را تامین کند. این فعال حقوق بشر با آرزوی این‌که هیچ فردی به خاطر باورهایش از تحصیل محروم نشود، با تشویق حاضران به صحبت‌های خود پایان داد.

سلمان سیما فعال دانشجویی دانشگاه آزاد نیز با ابراز شگفتی از حجم زیاد دانشجویان محروم از تحصیل به دلیل باورهای‌شان صحبت‌های خود را آغاز کرد. او گفت، به باور من قبح محرومیت از تحصیل هم‌چون اعدام و محرومیت از حیات است.

وی هم‌چنین با اشاره به مفاد قانون اساسی و معاهدات جاری حق تحصیل را حقی خدشه ناپذیر خواند و همین‌طور تصویب لایحه جنسی را نیز به نوعی محروم کردن تعدادی از هم‌وطنان از حق تحصیل دانست.

هلاکو رحمانیان از دانشجویان محروم از تحصیل بهایی با دارا بودن رتبه ۵۰ کنکور، سخنران بعدی بود که پشت تریبون قرار گرفت. این دانشجوی محروم از تحصیل با قرائت رنج‌نامه‌یی که در آن از تلاش‌های خود برای ورود به دانشگاه علیرغم رتبه‌ی بالا در کنکور و ممانعت‌هایی که منجر به محرومیت از تحصیلش شد، سخن گفت و عنوان کرد مسئولان به او گفته ‌اند که به خاطر دین خود از تحصیل محروم شده است.

بهزاد مهرانی، دبیر اول "مجموعه"، سخنران بعدی بود که با عنوان این‌که خوش‌حال است که اکنون برخلاف دهه‌های قبل به جای حق حیات بهاییان از حق تحصیل آن‌ها صحبت می‌کند، سخن‌رانی خود را آغاز کرد.

این فعال حقوق بشر با بررسی اجمالی حق در اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر آن را تولید دنیای مدرن دانست. او انسان مدرن را انسان خردگرا و مختار و انسان جهان سنتی را انسان مکلف خواند. وی عنوان داشت در جهان مدرن انسان را تنها به صرف انسان بودن محترم میدانند.

وی در پایان با تاکید بر این‌که هیچ قدرتی اجازه سلب حق تحصیل را ندارد، به سخنان خود پایان داد.

ساغر میری، از دیگر دانشجویان محروم از حق تحصیل سخنران بعدی این نشست بود. وی به بررسی پیشنیه‌ی تحصیل بهاییان در ایران پس از انقلاب و واقعه‌ی سال ۸۵ که تعدادی اندک از بهاییان موفق به ورود به دانشگاه شدند پرداخت. او که در دانشگاه شهر نور در رشته‌ی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی مورد پذیرش قرار گرفته بود، پس از سپری شدن سه ماه از آغاز تحصیل با ممانعت از ادامه تحصیل مواجه شده بود. میری با ابراز خرسندی از عضویت در کمیته بر تلاش خود برای احقاق حق تحصیل تاکید کرد.

آقای توفیق از اساتید دانشگاه سخنران بعدی نشست بود که با ناصحیح بودن این باور که چون فردی وابسته به طیف فکری یا دینی غیررسمی است حقوق شهروندی اش مورد نقض قرار گیرد سخن خود را آغاز کرد و به برشمردن اصول قانونی موید این حق پرداخت.

این استاد دانشگاه هم‌چنین از دیدگاه مذهب اسلام نیز حق تحصیل را حقی خدشه ناپذیر دانست و ترور افکار را عینیت محرومیت از تحصیل دانست. وی آئین نامه‌های داخلی سازمان سنجش و دانشگاه‌ها را که منجر به محرومیت از تحصیل دانشجویان می‌شود، مغایر با مفاد قانون اساسی دانست و بر نیاز به بازنگری آن تاکید کرد.

مهدی خدایی، فعال دانشجویی و مسئول واحد دانشجویی مجموعه فعالان حقوق بشر، آخرین سخنران این نشست بود. وی که برای قرائت قطع‌نامه پایانی نشست پشت تریبون حاضر شده بود عنوان داشت: "امیدواریم این نشست فتح بابی برای نشست‌های بعدی و گسترده‌تر کردن این موضوع به حمایت از حقوق سایر اقشار جامعه ایرانی باشد."

او افزود:"مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ضمن ابراز نگرانی از برخوردهای دوگانه و استفاده‌ی ابزاری مسئولان مربوطه از قوانین موضوعه و هم‌چنین زیر پا گذاشتن قانون اساسی و میثاق‌نامه‌های بین ‌المللی که مورد تائید جمهوری اسلامی قرار گرفته، ابراز امیدواری می‌کند که در آینده شاهد این‌گونه موارد نقض حقوق بشر نباشیم و تمامی اقوام و نژادها بتوانند در کنار یک‌دیگر به زندگی و برخورداری از تمامی حقوق‌ انسانی و فطری خودشان ادامه بدهند."

در پایان نیز کتاب "آشنایی با کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان" از مجموعه انتشارات مجموعه در بین حاضران توزیع شد.