لو یه،کارگردان جنجالی چینی با اکران فیلم خود در جشنواره کن حکم ممنوعیت فعالیتی پنج ساله که از سوی دولت چین علیه او وضع شده را زیر پا خواهد گذاشت.

شهروند ۱۲۲۹  پنجشنبه ۱۴ می  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: لو یه،کارگردان جنجالی چینی با اکران فیلم خود در جشنواره کن حکم ممنوعیت فعالیتی پنج ساله که از سوی دولت چین علیه او وضع شده را زیر پا خواهد گذاشت.

آقای یه که ۴۴ سال دارد در سال ۲۰۰۶ به دلیل اکران فیلم خود ("قصر تابستانی") در جشنواره کن بدون کسب مجوز از دولت چین، از سوی دولت این کشور به پنج سال محرومیت از فیلمسازی محکوم شد.

اما اکنون فیلم "تب بهاری" که داستانی عشقی درباره همجنس گرایی دارد در میان ۲۰ فیلمی قرار گرفته که در بخش مسابقه جشنواره کن در سال جاری به نمایش درخواهند آمد.

این فیلم به طور مخفیانه، با استفاده از یک دوربین دستی و با کمک پنج بازیگر در چین فیلمبرداری شد.

"تب بهاری" که در ظرف دو ماه در شهر نانجینگ ساخته شد داستان زنی را بیان می کند که در تلاش است از جزئیات رابطه احساسی ایجاد شده میان همسرش و مردی دیگر آگاه شود.

از آنجا که همجنس گرایی کماکان موضوعی ممنوعه و تابو در جامعه چین محسوب می شود، فیلم "تب بهاری" را می توان بحث برانگیز ترین فیلم لو یه دانست.

نای ان، تهیه کننده این فیلم که حکم محرومیت پنج ساله علیه او نیز صادر شده، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه ابراز نگرانی کرد که این فیلم مشکلات بیشتری ایجاد کند.

او گفت: "ما فقط می خواهیم فیلم بسازیم، نمی خواهیم مشکل ایجاد کنیم. نظام سانسور فیلم در چین باید تغییر کند و حداقل باید قانون ممنوعیت و محرومیت از آن کنار گذاشته شود."

فیلم "قصر تابستانی"، اثر پیشین لو یه به حوادثی همزمان با تظاهرات طرفداران دموکراسی در سال ۱۹۸۹ در میدان تیان آن من پکن می پرداخت و نمایش این فیلم نیز در چین ممنوع اعلام شد.

"تب بهاری" با فیلم هایی از جمله فیلم "حرامزاده های بی شرف" از کونتین تارانتینو، "به دنبال اریک" از کن لوچ و تازه ترین آثار پدرو آلمودووار و آنگ لی برای کسب نخل طلای جشنواره کن رقابت خواهد کرد.

جشنواره کن ۲۰۰۹ از روز چهارشنبه ۱۳ می آغاز می شود و تا روز ۲۴ می ادامه خواهد یافت.