سیماسحر زرهی

ترجمه: آرش عزیزی

مصاحبه با افسانه احمدی از رادیو صدای ایران

لطفا رسانه خود را معرفی کنید؟ به چه معروف هستید؟ همکاران‌تان چه کسانی هستند؟ تمرکزتان کجاست؟

ـ ما رادیوی فارسی‌زبان بیست و چهار ساعته‌ای هستیم که از سال ۱۹۹۷  مشغول به کار است. تا امروز تنها رادیویی هستیم که مشخصا روی اخبار، رویدادها و همچنین فعالیت‌های هنری و فرهنگی جامعه ایرانی در تورنتوی بزرگ کار می‌کنیم. ما به پوشش وسیع‌مان از جنبه‌های مختلف میراث و فرهنگ ایرانی؛ اخبار به‌روز بین‌المللی و داخلی؛ و رویکرد مبتکرانه‌مان به تعامل‌مان با ایرانی‌های جامعه‌ی خودمان معروف هستیم. گروه ما متشکل است از افراد شریف و متعهد از انواع و اقسام طبقات و گروه‌های جامعه.

مخاطب برنامه شما کیست؟ آیا ترکیب آن تغییر کرده؟ اگر آری، چطور؟

ـ مخاطب اصلی ما جامعه ایرانی مقیم منطقه تورنتوی بزرگ است. ما برنامه‌هایی داریم که برای مخاطبان تمام سنین جذابند و همچنین برنامه‌هایی که طرز فکرهای مختلف را به نمایش می‌گذارند. ما رویکردی شمول‌پذیر داریم و برنامه‌هایمان مخصوص مذاهب، نژادها و فرهنگ‌های مختلف است. اخیرا البته ترکیبِ شنوندگان‌مان تغییر یافته چرا که تلاش کرده‌ایم برنامه‌هایی کار کنیم که هدف‌شان نسل جوان‌تر باشد. این برنامه‌ها شامل برنامه‌های سرگرمی از جمله موسیقی، هنر، فرهنگ پاپ، دی جی زنده و مسابقه‌های زنده می شوند و البته محدود به این‌ها نیستند.

به نظر شما نقش‌ها و مسئولیت‌های رسانه‌ی قومی چیست؟ رسانه قومی چگونه نماینده جوامع مهاجر است؟ رسانه قومی چگونه نماینده ملیت‌هایی مشخص است (مثلا مردم ایران)؟

ـ وظیفه رسانه قومی کمک به مهاجران در راه ادغام‌شان در جامعه بستر اصلی است، اما در عین این‌که به آن‌ها امکان دهد به ریشه‌هایشان و به سرزمینی که از‌ آن می‌آیند به طور محکمی وصل باشند. گرچه رسانه قومی می‌کوشد به ادغام کمک کند، اما مهاجران را مجبور نمی‌کند با سبک زندگی کانادایی همگون‌سازی کنند. برنامه رادیویی ما به ایرانیان امکان می‌دهد با وطن‌شان ارتباط برقرار کنند در عین ادامه زندگی‌شان در تورنتوی بزرگ.

رابطه بین رسانه‌های قومی و بستر اصلی جامعه کانادا اگر اصلا وجود دارد، چیست؟ آیا رسانه‌های قومی با رسانه‌های بستر اصلی رابطه دارند؟ آیا رسانه‌های قومی رابطه‌ای با دولت‌های شهری، استانی و فدرال دارند؟

ـ چنان‌که در پرسش قبلی گفتم ارتباط ممتازی بین رسانه قومی و جامعه بستر اصلی کانادا موجود است. رادیو صدای ایران به طور مشخص مقداری از فضای خود را به به‌روزرسانی‌ها و اخبار دولتی و انتخابات دولت محلی و ملی اختصاص می‌دهد. مسئولیت ما است که شنوندگان‌مان را در مورد رویدادهای سیاسی که در کانادا صورت می‌گیرد مطلع سازیم. اما ما این کار را در حالی انجام می‌دهیم که همچنان بیطرف هستیم. ما بخصوص بخش قابل توجهی از زمان‌مان را به نامزدهایی اختصاص می‌دهیم که در انتخابات شرکت می‌کنند یا وزرا و نمایندگان مجلس که پیغامی برای رساندن دارند. مثلا در سال نوی ایرانی بسیاری شخصیت های برجسته سیاسی از تمام سطوح به برنامه می‌آیند تا به شنوندگان ایرانی تبریک بگویند.

آینده رسانه قومی در کانادا را چگونه می‌بینید؟ آیا ما همچنان نشریات چندزبانی برای جوامع متعدد قومی و زبانی خواهیم داشت؟

ـ آینده رسانه‌های قومی بدون شک شکوفا خواهد شد؛ بخصوص در کشوری مثل کانادا. با زمینه چندفرهنگی ما و پذیرش تمام قومیت‌ها دشوار است که آینده این رسانه‌ها را به صورتی دیگر ببینیم. همچنین مهم است اشاره کنیم که رسانه‌ی قومی به شنوندگان کمک می‌کند در جامعه بستر اصلی ادغام و نه همگون‌سازی شوند. بدین‌سان وظایف و مسئولیت‌هایشان در آینده با توجه به آینده درخشان مهاجرت در کانادا تنها افزایش می‌یابد. به اضافه حیاتی است که نسل جوان‌تر مستقیما با رسانه‌های قومی درگیر شود تا بهترین نتایج را برای آینده تضمین کند.