پاپ کورن های بازاری، آنها که در پاکت هایی قرار دارند که در مایکروویو آماده می شوند، حاوی ماده شیمیایی خطرناکی به نام PFCA هستند و برای سلامتی بدن مضر می باشند. این گزارشی است که پژوهشگران دانشگاه تورنتو در ژورنال علمی بهداشت محیط زیست منتشر کرده اند. این ماده سمی که در ظروف و وسائل خوراک پزی نچسب وجود دارد به تدریج در داخل بدن، مخصوصا خون انسان انباشته می شود. پاکت های تهیه ی پاپ کورن مایکروویوی متأسفانه حاوی مقدار قابل توجهی از این ماده ی سمی شیمیایی هستند که در موقع حرارت به راحتی در چربی (کره ی اضافه شده)موجود در پاپ کورن حل شده و به همراه نمک زیاد که خود برای بدن زیانبار می باشد، وارد بدن می گردد و در درازمدت اختلالاتی را به وجود می آورد. چند ماه گذشته دانشمندان ژاپنی بر روی حیوانات آزمایشگاهی مطالعه ای را به اتمام رسانیده بودند که نشانگر اثرات سوء PFCA بر روی خون و از بین بردن Platelets که نقشی مهم در لخته شدن خون دارند، می باشد. این یافته ی جدید نشان می دهد که از ظروف و پاکت های بسته بندی و خوراک پزی نچسب که با مواد سمی مورد بحث پوشانیده شده اند نباید استفاده نمود، زیرا در نهایت سبب ناهنجاری های غیرقابل جبرانی خواهند شد.

شکلات و فشار خون

خلاصه بررسی های علمی در مورد نقش شکلات در تقلیل فشار خون بالا نشان می دهد که فلاوونوئیدهای موجود در کاکائو بهترین داروی پایین آوردن فشار خون بوده و نه تنها عوارض جانبی به وجود نمی آورد بلکه به طور کلی برای سلامتی و بهزیستی بدن مفید می باشد. مقاله ی اخیر چاپ شده در ژورنال علمی قلب و عروق نشان می دهد که کاکائو در شکل شکلات سیاه در برقراری و توازن میزان مایعات موجود در بدن نقش دارد و بار بزرگی را از دوش قلب و عروق برمی دارد. در مطالعه ی موردبحث به تعدادی از خانم ها روزی ۷۵ گرم شکلات سیاه داده و فشار خون آنها را به دقت بررسی کردند. پس از چند روز میزان فشار خون این افراد که در ابتدای بررسی بالا بوده به حدود ۱۸ درصد کاهش یافته که رقمی است چشمگیر. علاوه بر این شکلات سبب خوش خلقی افراد شده و نوعی آرامش به وجود می آورد.

 

ضرر و زیان مصرف مسکن ها در دوران بارداری

بسیاری از پژوهشگران رابطه بین آلودگی های محیط زیست و ناباروری زن و مرد را گزارش کرده اند. این بار گروهی از دانشمندان چند کشور اروپایی ثابت کرده اند که مصرف زیاد مسکن ها مانند آسپرین و غیره در عملکرد بعضی از هورمون های زنانه در حین بارداری موثر بوده و در نهایت سبب ناباروری کودک مذکر می گردند. این خبر مهم که در ژورنال بازتولید انسانی(Human Reproduction) به چاپ رسیده، نظر دست اندرکاران بهداشت عمومی را جلب کرده است. این پژوهشگران همچنین ثابت کرده اند که مصرف مسکن ها در خانم های حامله به هر دلیلی امکان بروز Cryptorchidism نوعی عارضه تقلیل قدرت تولید مثل را در نوزادان پسر و در سنین بالاتر افزایش می دهد. حال اگر زن باردار در حین بارداری بیشتر از یک نوع مسکن مصرف کند، رقم بروز عارضه ی مورد بحث در کودک مذکر به چندصدبرابر افزایش می یابد.

 

کمبود ویتامین D و مرگ و میر زودرس بیماران مبتلا به بیماری قند

انجمن دیابت آمریکا گزارش می دهد که کمبود ویتامین Dدر افرادی که به بیماری قند دچار هستند سبب مرگ و میر زودرس بسیاری از آنها می شود و مهمترین علت آنهم بیماری های قلب و عروق می باشد. این گزارش نتیجه ی یک بررسی علمی جالب است از کشور دانمارک. در این مطالعه تعداد ۲۸۹ نفر از بیماران دیابتی شرکت کرده و میزان ویتامین D خونشان به دقت سنجیده شد و نتایج این بررسی نشان می دهد که افرادی که ویتامین D خونشان کمتر از حد طبیعی بوده دو برابر بیشتر از دیگران در معرض مرگ و میر قرار داشتند. کمبود ویتامین D در بروز و پیشرفت بسیاری از بیماری های مزمن مانند درد مفاصل، پوکی استخوان، بعضی از سرطان ها و غیره نقش دارد. پزشکان توصیه می کنند که هر شخصی باید حدود ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین D در روز دریافت نماید. این رقم در زمستان و سرزمینی مثل کانادا که اکثرا ابری و سرد است می تواند تا یکهزار واحد بین المللی افزایش یابد. بهترین منبع ویتامین D اشعه ی خورشید است، زیرا اگر شخصی هر روز حدود ۳۰ دقیقه در بین ساعات ۱۱ صبح و ۳ بعدازظهر آفتاب بگیرد، بیشتر از ۵۰درصد ویتامین مورد نیاز روزانه اش توسط تابش نور خورشید به پوست بدن و به وجود آمدن ویتامین D در زیر جلد تأمین می گردد. بقیه ویتامین D مورد نیاز را می توان از غذاهای مختلف به دست آورد.

 

پاسخ به سئوال خوانندگان شهروند

من ۲۴ سال سن دارم و از سردی انگشتان دست و پا رنج می برم. انگشتانم گاهی از سردی کبود می شوند. علت آن چیست و چه باید کرد؟

ـ درصدی از مردم به عارضه ی سردی دست و پا دچار هستند و گاهی مجبور می شوند در فصل تابستان و گرمای زیاد جوراب پشمی و دستکش بپوشند. عوامل زیادی در بروز این عارضه نقش دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

ـ اختلال در گردش خون و عدم توانایی قلب در رسانیدن خون به اعضا بدن.

ـ سندروم یا بیماری Raynaud که سبب سردی دست و پا می شود.

ـ سرمازدگی انگشتان دست و پا .

ـ سروکار داشتن با وسائلی که ارتعاشات شدیدی را به وجود می آورند.

ـ عوارض جانبی مصرف بعضی از داروهای شیمیایی.

ـ بعضی از بیماری های مزمن که در عملکرد قلب و عروق تأثیر می گذارند.

ـ استرس و اضطراب و نگرانی.

ـ و مهمتر از همه کم کاری غده ی تیروئید.

در اکثر عوارض ذکر شده در بالا جریان خون به انگشتان دست و پا کافی نمی باشد و زمینه را برای احساس سردی آماده می کند. برای درمان این عارضه قبل از هر چیز باید علت یا علل آن را شناسایی و سپس به درمان آن اقدام کرد. در ضمن توجه به نکات زیر می تواند در پیشگیری و درمان سردی انگشتان دست و پا نقش داشته باشد:

ـ دوری از مصرف سیگار (سبب کندی جریان خون می شود).

ـ دوری از مصرف غذاها و نوشابه های کافئین دار.

ـ در تماس نبودن با اشیاء و محیط سرد.

ـ ورزش مخصوصی که سبب جریان بهتر خون در دست و پا می شود.

ـ استفاده نکردن از کفش های تنگ.

ـ گرم نگه داشتن نوک بینی که همیشه با سردی انگشتان همراه خواهد بود.

ـ دوری از استرس و دلهره .

 

بهتر است باور کنید

یک غده سرطانی دستگاه گوارش مانند سرطان لوزالمعده ۱۲ سال زمان احتیاج دارد تا به طور کامل رشد کرده و توسط دستگاه های اسکن قابل تشخیص شود. در ضمن همین تومور حدود هفت سال دیگر وقت لازم دارد تا به اعضای دیگر بدن سرایت کند. به طور کلی سرطان مورد بحث به بیست سال وقت نیاز دارد تا پزشکی آن را به وضوح تشخیص دهد. به عبارت دیگر این غده سرطانی که امروز در بیمار تشخیص داده می شود، حدود دو دهه در بدن او موجود بوده و به تدریج رشد کرده است.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net