شهروند ـ آرش عزیزی: دوره‌ی راب فورد، شهردار راست‌گرای جدیدی که ماه پیش با پیغامی پوپولیستی و راست‌گرایانه توانست پیروز قاطع انتخابات شود، هر چه باشد خسته‌کننده نخواهد بود. اگر باور نمی‌کنید به تیتر بالای ما و به گزارش جلسه افتتاحیه او دقت کنید.

رسم است که شهردار جدید برای این جلسه افتتاحیه معمولا مهمانی ویژه دعوت می‌کند و حدس بزنید جناب فورد چه کسی را دعوت کرده بود؟

دان چری، گزارشگر بسیار محبوب هاکی در سی بی سی، که از جمله به ابراز نظرات جنجالی نژادپرستانه و هم‌جنس‌گراستیزانه معروف است. چری و عدم رعایت هرگونه نزاکت سیاسی توسط او را البته همه خوب می‌شناسند، اما به جرات می‌توان گفت هیچ کس، حتی خود فورد، انتظار نداشت او چنین پرشور به مخالفان چپ‌گرای فورد و اعضای دولت دیوید میلر، شهردار قبلی، بتازد.

چری که به پوشیدن لباس های پر زرق و برق معروف است در این جلسه نیز با کتِ ابریشمی سفید و صورتی از راه رسید و گفت: «لباس صورتی پوشیده‌ام برای تمام اون صورتیایی که دوچرخه سوار می‌شوند» و در طول سخنان خود بارها به «چپ‌های صورتی» اشاره کرد. واژه‌ای که چری به کار می‌برد (Pinco به معنای صورتی)‌باری هم‌جنس‌گراستیز دارد و سنتاً توسط محافظه‌کاران پوپولیست برای حمله به چپ‌ها استفاده می‌شود.

چری با تقدیر از «صداقت» فورد او را با جولیان فانتینو مقایسه کرد، رئیس سابق پلیس انتاریو که دو هفته پیش در انتخابات میان‌دوره‌ای در وان پیروز شد تا محافظه‌کارانِ هارپر نماینده جدیدی در اتاوا داشته باشند.

پائولا فلچر، نماینده منطقه ۳۰ (تورنتو دنفورت) در شورای شهر تورنتو که زمانی رهبر حزب کمونیست مانیتوبا بوده، در واکنش به سخنان چری گفت: «وای، واقعاً برای بزرگترین شهرِ کشور خجالت‌آور بود، من خیلی عصبانی شدم. برای افتتاح شورا به کلی غیرمناسب بود. از همه رنگ‌های سیاسی آن‌جا حاضر بودند. اگر من شهردار بودم، نمی‌خواستم چنین لحنی تنظیم کنم».

جو میهویچ، نماینده منطقه ۲۱ (سنت پلز) و نایب رئیس تی تی سی در زمان میلر گفت: «ما همه دان چری و حرف‌هایش را در بازی‌های هاکی دوست داریم، اما این‌جا شورای شهر است».

بعضی اعضای راست‌گرای شورای شهر حرف‌های چری را «کمی زیادی» خواندند، اما همگی بالکل از حرف‌های او دفاع کردند، همین‌طور خودِ راب فورد.

چری، که بلافاصله پس از پایان جلسه دورش را افرادی بی‌شمار برای امضا و عکس گرفته بودند، در پاسخ به منتقدان گفت: «خوب، چی بگم؟ منو دعوت نکنید. اگر گاو نمی‌خواهید، منو دعوت نکنید. اگر گاو وحشی می‌خواهید، ‌همینه که هست». منظور از «گاو وحشی» (pit bull) فردی خشمگین و صریح است.

دان چری در مسابقه‌ای که شبکه تلویزیونی سی بی سی چند سال پیش برگزار کرده بود با رای مردم به عنوان هفتمین کانادایی محبوبِ تاریخ انتخاب شد.