«بنیاد بین ‌المللی رسانه‌های زنان»، «جایزه شجاعت در روزنامه‌نگاری» در سال ۲۰۰۹ میلادی را به ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه نگار ایرانی اهدا کرد.


شهروند ۱۲۳۰  پنجشنبه ۲۱ می  ۲۰۰۹


 

رادیو فردا: «بنیاد بین ‌المللی رسانه‌های زنان»، «جایزه شجاعت در روزنامه‌نگاری» در سال ۲۰۰۹ میلادی را به ژیلا بنی‌یعقوب، روزنامه نگار ایرانی اهدا کرد.

این بنیاد اعلام کرد که «گزارش‌های خانم بنی یعقوب در مورد موضوعات حساس سیاسی و اجتماعی بارها موجب زندانی شدن وی شده است.»

«ایرینا کالیپ» از بلاروس و «اگنس تایل» از کامرون، از جمله دیگر برندگان «جایزه شجاعت در روزنامه‌نگاری» این بنیاد هستند.

جودی وود راف، مدیر «جایزه شجاعت در روزنامه‌نگاری» این بنیاد، با اعلام اسامی برندگان در سال ۲۰۰۹ افزود: «این روزنامه‌نگاران که در حرفه خود فوق‌العاده هستند، کار گزارش خبر از کشورهایی را به عنوان حرفه خود برگزیدند که جستجوی حقیقت در  این کشورها با خطر بازداشت، حمله و حتی مرگ همراه است. با این همه این روزنامه نگاران شجاع سال‌های بسیاری زندگی و معاش خود را در مخاطره انداختند تا با گزارش‌های خود بر زوایای تاریک زندگانی مردمان خود روشنایی ببخشند و ذهن ما را نیز روشن کنند.»

در بیانیه «بنیاد بین‌المللی رسانه‌های زنان» در معرفی خانم بنی‌یعقوب آمده است که این روزنامه‌نگار مستقل، سردبیر وب‌سایت کانون زنان ایرانی بوده و در «دشوارترین شرایط برای یک روزنامه‌نگار و یک زن کار خود را پی گرفته است.»

این بیانیه می افزاید که «این روزنامه‌نگار ایرانی از  سانسور گزارش‌های خود سر باز زده و به همین دلیل بارها از کار بی کار شده است.» خانم بنی‌یعقوب گزارش‌هایی نیز در مورد زندگی زنان و پناهجویان در  زمان جنگ در منطقه خاورمیانه نوشته است.

چهار سال پیش نیز، شهلا شرکت، روزنامه نگار ایرانی و مدیر مسئول ماهنامه زنان، این جایزه را از آن خود کرد. تاکنون ۶۶ روزنامه‌نگار موفق به دریافت جایزه «شجاعت در روزنامه‌نگاری»

شده‌اند.
«بنیاد بین المللی رسانه های زنان» در سال
۱۹۹۰ میلادی در واشنگتن، پایتخت آمریکا، توسط گروهی از زنان خبرنگار، بنیادگذاری شد. در سایت این بنیاد آمده است که هدف اصلی این نهاد تقویت حضور زنان خبرنگار در رسانه های خبری جهان است.