اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را که سرگرم دیدار از واشنگتن است ترغیب کرده تشکیل یک کشور فلسطینی را بپذیرد.


 

شهروند ۱۲۳۰  پنجشنبه ۲۱ می  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را که سرگرم دیدار از واشنگتن است ترغیب کرده تشکیل یک کشور فلسطینی را بپذیرد.

پس از اولین دیدار این دو رهبر از زمان به عهده گرفتن زمام امور در کشورهایشان، باراک اوباما بار دیگر بر حمایت خود از راه حل مناقشه خاورمیانه مبتنی بر ایجاد کشور فلسطین در کنار اسرائیل تاکید کرد و گفت که او "در این فرآیند مشارکت خواهد داشت."

وی همچنین گفت که اسرائیل براساس "نقشه راه" 2003 متعهد است استقرار یهودیان در کرانه باختری را متوقف کند.

نتانیاهو گفت که او آماده شروع "فوری" مذاکرات صلح است، اما از تایید طرح تشکیل یک کشور فلسطینی خودداری کرد.

اوباما پس از ملاقات با نخست وزیر اسرائیل در واشنگتن گفت او عقیده دارد که رهبر اسرائیل دارای "یک فرصت تاریخی برای بخشیدن تحرکی جدی" در زمینه ایجاد کشور فلسطینی است.

نتانیاهو گفت اسرائیل آماده است در کنار فلسطینی ها زندگی کند و او می تواند گفتگوها را فورا از سر گیرد، اما افزود هرگونه توافقی به پذیرش حق موجودیت اسرائیل "به عنوان یک کشور یهودی" از سوی فلسطینی ها بستگی خواهد داشت.

صائب عریقات مذاکره کننده فلسطینی با تمسخر به اظهارات نتانیاهو واکنش نشان داد.

وی گفت: "چطور می توانم به عنوان یک فلسطینی بر خود حکومت کنم در حالی که اشغال او ساعت به ساعت بیخ گلویم را می فشارد؟ در حالی که موانع جاده ای او شهرها و روستاها و اردوگاه های آوارگان ما را از هم جدا می کند؟"

موشر المصری از مقام های حماس که کنترل نوار غزه را به عهده دارد گفت که آمریکایی ها هنوز برخوردی برابر با اسرائیلی ها و فلسطینی ها ندارند.

در داخل اسرائیل نیز دست راستی ها ابراز نگرانی کردند که آمریکایی ها در حال دور شدن از تعهد خود نسبت به امنیت اسرائیل هستند، و همزمان سیاستمداران حزب مخالف کادیما گفتند که نتانیاهو یک فرصت خوب را برای ایجاد اعتماد واقعی با رئیس جمهوری آمریکا از دست داده است.

در همین حال گزارش هایی دایر بر اجرای طرح های گسترش یک شهرک یهودی نشین در کرانه باختری موجب عکس العمل رئیس جمهوری آمریکا شد. اوباما گفت که اسرائیل موظف است فعالیت شهرک سازی برای یهودیان را متوقف کند.

طبق این گزارش، مقام های دولتی اسرائیل اسناد مناقصه برای ساخت بیست واحد مسکونی در شهرک نشین مسکیوت را صادر کرده اند. این منطقه قبلا یک پایگاه نظامی ارتش اسرائیل بود که برای اسکان شهرک نشینان تخلیه شده از غزه در سال ۲۰۰۵ در نظر گرفته شده بود.

جنبش اسرائیلی "اینک صلح" می گوید صدور اسناد مناقصه، این پیام روشن و آشکار را به آمریکا ارسال می کند که دولت اسرائیل درصدد گسترش شهرک هایی است که طبق قوانین بین المللی غیر قانونی است.


 

توقف ساخت دیوار حائل


 

از سوی دیگر، یووال دیسکین، رئیس سازمان اطلاعاتی شین بت اسرائیل گفته است دلیل منطقی برای ادامه ساخت دیوار حائل در کرانه غربی وجود ندارد.

 

دیسکین به یک کمیته پارلمانی اسرائیل گفته است که این کشور به حد کافی، توانایی های اطلاعاتی و نظامی برای جلوگیری از انجام حملات از مناطق فلسطینی در اختیار دارد.

از زمان ساخت دیوار حائل در چند سال پیش، دولت اسرائیل در توجیه ساخت آن می گفت که این دیوار را به عنوان یک ابزار امنیتی برای مقابله با حملات به خاک اسرائیل ساخته است. دیوار حائل اسرائیل در برخی مواقع در زمین های فلسطینی ها ساخته شده و مقام های فلسطینی می گویند اقدام اسرائیل برای ساخت دیوار حائل برای گرفتن کنترل بخش بیشتری از زمین های فلسطینیان بوده است. تقریبا نود و نه درصد دیوار حائل به جای آنکه بر روی مرز میان دو طرف ساخته شود، در کرانه غربی است.

دیوان بین المللی دادگستری این دیوار را در مناطقی که وارد قلمرو فلسطینیان می شود، غیر قانونی اعلام کرد.

دیوار امنیتی اسرائیل در برخی موارد، شهرک های یهودی نشین را که داخل زمین های فلسطینی است در بر می گیرد.

در حال حاضر حدود سیصد هزار شهرک نشین یهودی در کرانه غربی اشغالی زندگی می کنند که ۹۵ هزار نفر بیشتر از سال ۲۰۰۱ است.

اسرائیل در سال ۲۰۰۲ شروع به ساخت دیوار حائل کرد و گفت که این دیوار را به دلایل امنیتی به طور موقت می سازد. شصت درصد این دیوار ساخته شده که عمدتا در شمال کرانه غربی و حوالی بیت المقدس است.