فیلم "کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره" ساخته بهمن قبادی،کارگردان ایرانی جایزه ویژه بخش "نوعی نگاه" را در شصت و دومین دوره فستیوال بین‌المللی کن برنده شد. 


شهروند ۱۲۳۱  پنجشنبه ۲۸ می  ۲۰۰۹


 حامد بهداد (راست) در کنار بهمن قبادی در جشنواره کن

بی بی سی: فیلم "کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره" ساخته بهمن قبادی،کارگردان ایرانی جایزه ویژه بخش "نوعی نگاه" را در شصت و دومین دوره فستیوال بین‌المللی کن برنده شد. این فیلم از راه‌های "غیررسمی" به جشنواره عرضه شده بود.

فیلم سینمایی "کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره" داستانی مستندگونه دارد و به دردسرهای گروه‌های فعال در "موسیقی زیرزمینی" در ایران می‌پردازد. در فیلم دختر و پسر جوانی برای تشکیل یک گروه موسیقی زیرزمینی، اجرای کارهای خود، خروج از کشور به قصد برگزاری کنسرت، به هر دری می‌زنند اما سرانجام به خاطر موانع فراوان شکست می‌خورند.

در فیلم غیر از یک هنرپیشه حرفه‌ای، یعنی حامد بهداد بازیگر سینما و تلویزیون، سایر بازیگران غیرحرفه‌ای هستند، و در واقع ایفاگر نقش واقعی خود هستند.

بهمن قبادی سازنده فیلم در گفتگو با رسانه‌های جمعی گفت که در ایران صدها گروه "مخفی" به کار تولید در عرصه تولید موسیقی "غیرعلنی یا زیرزمینی" مشغول هستند، و او تنها گوشه‌ی کوچکی از تلاش و خلاقیت این هنرمندان بی نام و نشان را نشان داده است.

به گفته قبادی این گروه‌ها با استعداد فراوان و تلاشی خستگی ناپذیر کار می‌کنند، اما با موانع بی‌شماری روبرو هستند: کارهای آنها به ندرت امکان اجرای عمومی پیدا می‌کند و خود آنها هم دایم در خطر پیگرد و دستگیری هستند.

بهمن قبادی در گفتگو با خبرنگاران همچنین تائید کرد که قصد دارد از ایران مهاجرت کند و در آینده جز برای دیدار خانواده و دوستان به ایران نخواهد رفت. این سینماگر نخست به آلمان می‌رود و سپس برای ساختن فیلم رهسپار آمریکا خواهد شد.

فیلمی که درباره موسیقی زیرزمینی ساخته شده، خود نیز با وضعیتی غیرعادی روی پرده آمده است: فیلم بدون مجوز قانونی تهیه شده، از مقامات رسمی پرونده پخش دریافت نکرده و سپس از "کانالی غیررسمی" به جشنواره کن رسیده است.

گفته می‌شود که نهادهای رسمی ایران، مانند "بنیاد سینمایی فارابی" حدود سی فیلم به جشنواره ارائه داده بودند، اما دفتر جشنواره به رغم مخالفت ایران، فیلم قبادی را انتخاب کرده است.

بخش "نوعی نگاه" پس از بخش اصلی مسابقه، مهمترین بخش جشنواره کن به شمار می‌رود، و فیلم "کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره" جایزه ویژه‌ این بخش را به همراه یک فیلم فرانسوی به نام "پدر بچه‌های من" برنده شده است.

در فیلم "کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره" رکسانا صابری روزنامه نگار ایرانی – آمریکایی در نوشتن فیلمنامه شرکت داشته است.

گفته می‌شود که به همین خاطر فیلم با توجه خاص منتقدان و خبرنگاران و در رسانه ها بازتاب گسترده داشت.

شصت و دومین فستیوال فیلم کن یکشنبه ۲۴ می با اعلام برندگان نخل طلا، به کار خود پایان داد.