بی بی سی: روز دوشنبه در تجمع گروهی از معترضان به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران در برابر مقر سازمان ملل در ژنو، شیرین عبادی حال نسرین ستوده وکیل زندانی را بد توصیف کرده و خواستار آزاد او شده است.

خانم عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل روز دوشنبه در گفتگو با رادیو بی بی سی فارسی گفت که هدف از این تجمع این بود که “صدای اعتراض و حق طلبی همکار در بندمان نسرین ستوده را به گوش جهانیان و همچنین به گوش کمیسیون عالی حقوق بشر برسانیم و به آن بگوییم که دولت ایران حتی حاضر نیست قوانینی را که خود وضع کرده در مورد ایشان اجرا کند.”

به گزارش خبرگزاری فرانسه خانم عبادی بخصوص از ناوی پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواست برای آزادی نسرین ستوده مداخله کند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر روز شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ بازداشت شد. همسر نسرین ستوده هفته پیش به بی بی سی گفت که او بار دیگر دست به اعتصاب غذا زده و در اثر آن بسیار ضعیف شده است.

شیرین عبادی روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که نسرین ستوده پس از به وخامت گراییدن حالش به بیمارستان منتقل شده است.

خانم ستوده پیشتر هم در اعتراض به بلاتکلیف ماندن در زندان دست به اعتصاب غذا زده بود، اما در پی قول قاضی پرونده مبنی بر ادامه نیافتن دوران بازداشت، به اعتصابش پایان داده بود.

خانم عبادی به بی بی سی فارسی گفت که طی نامه ای که تحویل کمیساریای عالی حقوق بشر شد با اشاره به وضعیت “نابسامان” زندانیان سیاسی، به این مساله اعتراض کرده است که در حالی که تعدادی از آنها بیمار هستند دولت از درمان آنها خودداری می کند.

در تجمع کنونی در مقابل مقر سازمان ملل در شهر ژنو، علاوه بر تعدادی از فعالان جنبش زنان، تعدادی از فعالان مدنی و همچنین شهروندان سوئیسی شرکت کرده بودند، اما به گفته خانم عبادی تعداد تجمع کنندگان به خاطر سرمای شدید اروپا و لغو برنامه حرکت بسیاری از هواپیماها و قطارها زیاد نبود.

تجمع این گروه در مقابل مقر سازمان ملل روز یکشنبه شروع شد و خانم عبادی می گوید که تا کریسمس ادامه خواهد داشت.

خانم عبادی می گوید بعد از پایان تجمع هم این گروه دست به اقدامات دیگری خواهد زد.

خانم عبادی گفت که عده ای از این زندانیان “در اعتصاب غذا هستند و وضعیت نامناسبی دارند و با خانواده های زندانیان سیاسی بسیار بدرفتاری می شود، از جمله خانم نوری زاد که مبتلا به سکته شد.”

محمد نوری‌زاد به اتهام “توهین به مسئولان” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به سه سال و نیم حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده است. چند روز پیش گفته شد که او پس از چند روز اعتصاب غذا دچار خونریزی معده شده و به بیمارستان منتقل شد.

چهار روز پیش – ۲۵ آذر – فاطمه ملکی و دیگر اعضای خانواده نوری زاد در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت او در مقابل زندان اوین تجمع کرده بودند که توسط نیروی های امنیتی بازداشت شدند.

رسانه های اینترنتی گزارش دادند که حال خانم فاطمه ملکی پس از دستگیری و انتقال به بازداشتگاه اوین به وخامت گرایید.