ژورنال علمی تغذیه آمریکا گزارش می کند که مصرف نوشابه های گازدار به همراه قندهای مصنوعی در موقع بارداری سبب تولد نوزاد نارس می شود. این گزارش نتایج بررسی علمی را در کشور دانمارک نشان می دهد که حدود ۶۰ هزار زن باردار به دقت پیگیری و مطالعه شده اند. زنانی که در موقع بارداری روزی یک بار و هر بار یک لیوان نوشابه ی مورد بحث را مصرف می کردند ۳۸درصد بیشتر از زنانی که چنین نمی کردند فرزندان نارس به دنیا آورده اند و این تولد زودرس از بسیاری جهات مشکلات زیادی برای نوزاد به وجود می آورد. حال اگر شخص روزی بیشتر از چهار لیوان از این نوشابه ها بنوشد این رقم به ۷۸درصد افزایش می یابد در حالی که نوشابه های معمولی که با قند طبیعی شیرین شده اند چنین نتایجی را به بار نمی آورند.

این بررسی نشان می دهد که قندهای مصنوعی به همراه انواع مختلف مواد شیمیایی سبب نوعی خستگی و ناهنجاری در جنین و مادر می گردد و تولد زودرس را به وجود می آورد. متابولیسم و سوخت و ساز نوشابه های گازدار به همراه قندهای مصنوعی در بدن موجب به وجود آمدن ماده سمی به نام Phenylalanine می شود که می تواند صدمه غیرقابل جبرانی به سلول های مغز جنین وارد سازد که گاهی سبب بروز غش یا صرع شده و در ضمن ممکن است نوعی ضایعه ی ژنتیکی را در نوزاد به وجود آورد. ما می دانیم که قندهای مصنوعی می توانند سردرد، افسردگی، تغییر خلق و خو، افزایش فشار خون و بی خوابی و بدخوابی را به وجود آورند که مخصوصاً در زنان باردار این عوارض زیانبارتر از افراد معمولی است.

 

منابع غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که در بدن از صدمه DNA سلول ها توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند و از بروز بسیاری از بیماریها پیشگیری می نمایند. ده ها غذا که به مصرف روزانه می رسند حاوی آنتی اکسیدان های مختلف هستند، ولی این بار در اینجا به چند نوع آن اشاره می گردد.

۱ـ قهوه: آنتی اکسیدان های کلروژنیک و کافئیک موجود در قهوه از بروز سرطان های روده ی بزرگ جلوگیری می کنند. این دو آنتی اکسیدان هستند که سبب تغییر خلق و خو پس از مصرف قهوه می شوند و در ضمن جریان خون را در رگ های بدن تسهیل نموده و از بروز سکته های قلبی و مغزی پیشگیری می کنند. باید اشاره کرد که مطالعات علمی زیادی نشان داده اند که مصرف قهوه کافئین دار از بروز بیماری هایی مانند بیماری قند، پارکینسون و آلزایمرز و غیره جلوگیری می کند.

۲ـ چای سفید: تحقیقات علمی نشان می دهند که آنتی اکسیدان های چای سفید از نظر کمیت و کیفیت در صدر جدول چای سیاه و چای سبز قرار دارند و از بروز پیری زودرس جلوگیری می نمایند. این آنتی اکسیدان ها همچنین در تقلیل فشار خون بالا نقش دارند.

۳ـ شکلات: آنتی اکسیدان های موجود در شکلات به صورتی هستند که عملکرد اختصاصی دارند و از بروز دیابت نوع دو، عارضه ی آسم و بعضی از سرطان ها جلوگیری می کنند. شکلات های سیاه که همان کاکائو هستند دارای مقدار زیادی فلاوونوئید می باشند که نقش انکارناپذیری در سلامت و بهزیستی دارند.

۴ـ توت ها: توت ها، مخصوصا توت های خوشرنگ پررنگ به علت داشتن پلی فنول ها که آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند علاوه بر جلوگیری از بسیاری از بیماری های مزمن قادرند کلسترول بد خون را کاهش داده و از بروز عفونت های مجاری کلیوی پیشگیری کنند. با وجودی که حاوی مقداری فروکتوز یا قند میوه هستند باز در متابولیسم قند خون دخالت داشته و فشار خون را تقلیل می دهند.

۵ـ برنج قهوه ای: برنج قهوه ای یا برنج وحشی حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان هایی به نام آنتی سیانین هستند که در سلامتی سلول های مغزی نقش دارند و از عارضه ی فراموشی جلوگیری می کنند. در ضمن این دسته از آنتی اکسیدان ها از پیری زودرس، بیماری های قلبی و سرطان نیز جلوگیری می کنند. بعضی از مواد موجود در برنج قهوه ای خاصیت ضدالتهاب دارند و برای تسکین دردهای مفاصل مهم می باشند.

 

مادران شیرده کمتر به بیماری قند دچار می شوند

مادرانی که به نوزادان خود از شیر خودشان تغذیه نمی کنند خیلی بیشتر از دیگران در معرض بروز بیماری قند نوع دو قرار دارند و این گزارشی است که در ژورنال علمی پزشکی آمریکا به چاپ رسیده است.

همه پزشکان و پژوهشگران علوم تغذیه و پزشکی معتقدند که شیر مادر می تواند نقش مهمی در بهزیستی و سلامتی نوزاد و دوران مختلف زندگی او داشته باشد. به همین جهت به طور کلی توصیه می کنند که مادران تا یک سال به فرزندان خود از شیر خودشان تغذیه کنند. در ضمن بررسی های جالبی در مورد فوائد شیر دادن و نقش آن در سلامتی مادر شیرده به عمل آمده که تازه ترین آن بررسی ای است بر روی بیشتر از دو هزار نفر زن ۴۰ تا ۷۸ ساله. این بررسی نشان می دهد که میزان بروز بیماری قند در بین خانم هایی که هرگز بچه دار نشده اند و مادرانی که نوزادان خود را شیر نداده اند تقریباً یکسان است. به عبارت دیگر مادرانی که به نوزادان خود شیر می دادند خیلی کمتر به بیماری قند نوع دو دچار شده اند. در چند دهه گذشته میزان بروز بیماری قند نوع دو به طور چشمگیری افزایش یافته که چاقی و پرخوری و نداشتن فعالیت های بدنی و غیره در بروز آن نقش دارند. حال اگر مادران جوان به نوزادان خود شیر بدهند نه تنها کودکان بلکه خودشان از فوائد بسیار و آشکار این عادت و روش زندگی بهره مند می گردند.

 

آلمان کشت و مصرف ذرت GM را ممنوع کرد

غذاهایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند (GM) سبب بسیاری از ناهنجاری ها در بدن می شوند. با وجودی که سالهاست این دسته از مواد خوراکی در اکثر کشورهای به اصطلاح پیشرفته کشت و برداشت و مصرف می شوند ولی تا به حال سردمداران دولت های مورد بحث کمتر به نصایح پژوهشگران و نتایج تحقیقات آنها در زمینه ی ضرر و زیان غذاهای GM توجه ننموده اند. تا به حال چند کشور اروپایی کشت و واردات این دسته از غذاها، مخصوصا ذرت را ممنوع اعلان نموده اند و آلمان این هفته به این گروه از کشورها پیوست. متأسفانه دولت کانادا یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان ذرت GM است. ضرر و زیان مصرف غذاهایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده فقط متوجه انسان نیست، بلکه محیط زیست و حیوانات نیز در معرض خطرات بی شمار این دسته از محصولات قرار دارند که یکی از آنها تقلیل زادوولد حشراتی مانند زنبور عسل و پروانه ها و غیره است که به وضوح مشاهده می شود.

 

بهتر است باور کنید

آنتی اکسیدان های موجود در دارچین از لخته شدن خون در عروق جلوگیری نموده و به همراه ترکیبات دیگر موجود در این ادویه خوش عطر می تواند قند و کلسترول خون را کاهش دهد و از بروز بیماری قند جلوگیری کند. نصف یک قاشق چایخوری از پودر دارچین در روز به همراه غذاهای مختلف سبب سلامتی و بهزیستی بدن می شود.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net