بیش از ۱۵۰ نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار ایرانی در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه‌ قضائیه، خواستار آزادی احمد غلامی، سردبیر بازداشت‌شده روزنامه شرق شدند.

همچنین کانون نویسندگان ایران و ده‌ها تن از فعالان مدنی و تحلیلگران اقتصادی با امضای فراخوانی، خواستار آزادی فریبرز رئیس‌‌دانا، اقتصاددان و فعال سیاسی شدند.

در نامه ‌ای که نویسندگان و مترجمان و روزنامه‌نگاران برای آزادی آقای غلامی نوشته‌اند و امروز چهارشنبه اول دی‌ماه منتشر شده، آمده است که «بازداشت ناگهانی» سردبیر روزنامه شرق با «اتهام مبهم و عجیب امنیتی» موجب حیرت آن‌ها شده است.

امضاکنندگان این نامه یادآوری کرده‌اند که احمد غلامی «در مقام روزنامه‌نگار همواره به اعتدال، پرهیز از تنش و سیاست‌پیشگی شهره بوده و در بند کردن او، در بند کردن قلم داستان‌نویسی است».

دو هفته پیش نیروهای امنیتی عصر به دفتر تحریریه روزنامه شرق که منتقد دولت و نزدیک به اصلاح‌طلبان است، هجوم بردند  و علاوه بر آقای غلامی، علی خدابخش، سرمایه‌گذار، فرزانه روستایی، دبیر سرویس بین‌الملل، کیوان مهرگان، دبیر سرویس سیاسی شرق را بازداشت و به اوین منتقل کردند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران یک روز پس از بازداشت آن‌ها، اتهام این چهار نفر را «جرایم امنیتی»اعلام کرد .

سازمان «گزارشگران بدون مرز» در بیانیه‌ای با اعتراض به دستگیری چهار عضو تحریریه روزنامه شرق، سکوت جامعه جهانی را نیز عاملی برای تشدید این سرکوب‌ها اعلام کرد.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران (CPJ) در تازه‌ترین گزارش خود روز ۱۹ آذر اعلام کرد که ایران و چین با تعداد برابر ۳۴ خبرنگار و عکاس دربند، بزرگترین زندان برای اهالی مطبوعات و رسانه است.

بابک احمدی، سیمین بهبهانی، فتح‌الله بی‌نیاز، احمد پوری، محمد‌‌سعید حنایی‌کاشانی، منیرو روانی‌پور، محمد‌علی سپانلو، بلقیس سلیمانی، حسین سناپور، محمد شمس لنگرودی، فرزانه طاهری، عبدالله کوثری و لیلی گلستان از جمله امضاکنندگان این نامه‌ هستند.

 کمپین برای آزادی رئیس‌دانا

همچنین ده‌‏ها تن از فعالان سیاسی، مدنی، منتقدان اقتصادی و کنشگران حقوق بشر با تشکیل کمپینی برای آزادی فریبرز رئیس‌دانا و با امضای فراخوانی، خواستار آزادی این اقتصاددان و فعال سیاسی شدند.

در این فراخوان آمده است: دستگیری رئیس‏‌دانا، به‏عنوان اقتصاددان چپ و منتقد برنامه‌‏های دولت فعلی ایران، مبین جریان ویژه سرکوب اجتماعی در آستانه طرحی است که کاهش تخصیص یارانه‏های ملی را مدنظر دارد.

او توسط ماموران امنیتی در بامداد ۲۸ آذر بازداشت شد . رئیس‏‎دانا در ساعت‌های پیش از بازداشت‌اش در مصاحبه با تلویزیون فارسی بی.بی.سی و همچنین تلویزیون صدای آمریکا، به انتقاد از نحوه اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها پرداخته و گفته بود که علت اجرای این قانون در دولت آقای احمدی‌نژاد، پشتیبانی نهادهای نظامی از اوست.

علاوه بر این، امروز اول دی ماه، کانون نویسندگان ایران نیز در اطلاعیه‏‌ای، خواهان آزادی بی‏قید و شرط این نویسنده و عضو هیئت دبیران این کانون شده است.

کانون مدافعان حقوق کارگر در ایران نیز با انتشار بیانیه‏‌ای همین خواسته را مطرح کرده است.