اصلاحات حقوق بازنشستگی باز هم به تعویق افتاد

آرش عزیزی ـ شهروند: در میان کشورهای پیشرفته غربی، کمتر کشوری مثل کانادا از فقدان حقوق بازنشستگی فراگیر رنج می‌برد. مطالعات اقتصادی نشان می‌دهد که ۲۵ درصد مردم کانادا که پس‌انداز کافی ندارند نمی‌توانند به میزان سنتی ۶۰ درصد از درآمد دوران کار برسند. حل این مشکل مدت‌ها است روی میز دولت فدرال کانادا و دولت‌های استانی بوده و مدت‌ها است که عمل خاصی در این زمینه صورت نگرفته.

میلیون‌ها کانادایی بازنشسته امسال در حالی فصل تعطیلات را آغاز می‌کنند که همچنان بلاتکلیفند، چرا که نشستی در آلبرتا که این هفته قرار بود به نتایجی کلیدی در این زمینه برسد باز هم بی‌نتیجه ماند.

روزِ دوشنبه این هفته جیم فلاهرتی، وزیر دارایی دولت هارپر با وزرای دارایی تمام استان‌ها در نشستی در آلبرتا دیدار کرد. در این نشست پیشنهاد دولت لیبرال انتاریو برای بهبود “برنامه بازنشستگی کانادا” پذیرفته نشد و در واقع بررسی‌اش به تاخیر افتاد.

فلاهرتی در صحبت با رسانه‌ها پس از این نشست که در شهر کاناسکیسِ آلبرتا برگزار شد، گفت:”پذیرفتیم که مقامات ما باید به کار خود روی برنامه بازنشستگی کانادا ادامه دهند. در ماه ژوئن که دیدار کردیم گزینه‌ها و نگرانی‌ها را به بحث می‌گذاریم”.

دوایت دانکن، وزیر دارایی دولت لیبرال انتاریو، می‌گوید نشست قدم درستی رو به جلو برداشته، اما به نتیجه نرسیده است. دانکن مدعی شده که بیشتر استان‌ها از طرح دولت او حمایت می‌کنند و البته استثنای مهم، آلبرتا است.

خود فلاهرتی نیز البته می‌گوید فعلا حاضر به انجام این کار نیست و وزیر دارایی دولت لیبرال کبک، ریموند باشان، نیز در این مورد طرفِ محافظه‌کاران را گرفته. فلاهرتی تاکید کرده که هرگونه تغییرات در طرح‌های بازنشستگی کل کشور به حمایت دو سوم استان‌ها که نماینده دو سوم جمعیت هم بشوند نیاز دارد و چنین حمایتی فعلا موجود نیست.

کارشناسان می‌گویند ۶۰ درصدِ کارگران در کانادا برنامه بازنشستگی محل کار ندارند و ۶/۱(یک و شش دهم) میلیون نفر از افراد مسن کمتر از سالی ۱۵ هزار دلار حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند و در این میان تعجبی نیست که تصمیم به تعویق انداختن تصمیمات در این مورد با اعتراضات بسیاری مواجه شده است.

سوزان انگ، نایب رئیس انجمنی از بازنشستگان، در مصاحبه‌ها در مورد نقش دولت هارپر گفته:”حالا مردم به این فکر خواهند بود که همه‌ی این‌ها وعده ی توخالی در سال انتخابات بوده یا نه”.

جودی سرگو، نماینده‌ی لیبرال مجلس و منتقد حقوق بازنشستگی، تصمیم نشست آلبرتا را “بسیار مأیوس‌کننده” خوانده است و اضافه کرده:”وزیر دارایی به روشنی مساله‌ای بسیار بسیار مهم که پیش روی هزاران نفر از کانادایی‌ها است کنار گذشته”.