سه روز پس از انفجار بمب در یکی از مساجد شیعیان در شهر زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، گزارش ها از وقوع ناآرامی در  …



 

شهروند ۱۲۳۲  پنجشنبه ۴ جون  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: سه روز پس از انفجار بمب در یکی از مساجد شیعیان در شهر زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، گزارش ها از وقوع ناآرامی در نقاطی از این شهر از صبح یکشنبه ۱۰ خرداد (۳۱ می) خبر می دهد.

خبرنگاران در زاهدان می گویند این درگیری ها ظاهرا زمانی آغاز شد که در مراسم ترحیم کشته شدگان انفجار چند روز پیش، به امام جمعه اهل تسنن زاهدان، توهین شد.

با این حال گزارش شده است که به مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل تسنن، هیچ آسیبی نرسیده است.

از زاهدان گزارش رسیده که صدای تیراندازی در شهر شنیده می شده و آژیرهای پلیس و آمبولانس هم در طول روز شنیده می شده است.

عماد مزاری، سردبیر هفته نامه صبح زاهدان، گفته است که ادارات، بانکها و مغازه ها از ظهر روز یکشنبه تعطیل بوده اند و جوانهای معترض "شیشه های اماکن" را شکسته اند.

روزنامه نگار دیگری نیز گفته که تعدادی خودرو در خیابانهای مختلف به آتش کشیده شده و دود غلیظی در برخی نقاط شهر مشاهده شده است.

بمب گذاری در مسجد علی ابن ابی طالب زاهدان، ۲۵ کشته و ۱۴۰ مجروح بر جای گذاشت و گروه افراطی موسوم به جند الله مسئولیت آن کشتار را بر عهده گرفته است.

ناآرامی های زاهدان علی رغم بیانیه مولوی عبدالحمید، که کشتار شیعیان در مسجد را محکوم کرده بود و از مردم سنی منطقه خواسته بود اجازه ندهند این واقعه به بروز اختلاف قومی و فرقه ای منجر شود، شدت گرفت.

آیت الله علی خامنه ای هم در بیانیه مشابهی از شیعیان خواسته بود با بردباری از گسترش اختلافات فرقه ای جلوگیری کنند.