نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه با منوچهر متکی وزیر خارجه ایران دیدار و گفت و گو می کند.


شهروند ۱۲۳۲  پنجشنبه ۴ جون  ۲۰۰۹


 

بی بی سی: نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه با منوچهر متکی وزیر خارجه ایران دیدار و گفت و گو می کند.

این نخستین دیدار سارکوزی با یک مقام ایرانی از زمان به قدرت رسیدن او در سال ۲۰۰۷ است.

رسانه‌های فرانسه به نقل از کاخ الیزه گزارش داده‌اند که دیدار با سارکوزی به درخواست طرف ایرانی و به منظور انتقال پیامی از رهبران جمهوری اسلامی به رئیس جمهور فرانسه صورت می‌گیرد.

گفته شده است که در دیدار متکی با رئیس جمهوری فرانسه مسائل داخلی ایران از جمله انتخابات ریاست جمهوری مورد بحث قرار نمی‌گیرد.

با آنکه به نظر می‌رسد درخواست ایران برای تماس با رئیس جمهوری فرانسه بیشتر مربوط به انتخابات مجلس لبنان باشد، اما کاخ الیزه اعلام کرده است که سارکوزی از دیدار با متکی برای کمک به از سرگیری مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان) درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی استفاده خواهد کرد.

آمریکا خواهان آغاز مذاکره با ایران پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ۲۲ خرداد است، اما محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران گفته است که برنامه هسته‌ای ایران غیر قابل مذاکره است و جمهوری اسلامی فقط برای کمک به اداره بهتر جهان حاضر است با قدرت‌های بزرگ گفتگو کند.

از این رو، بعید است که متکی در دیدار با سارکوزی تمایلی به طرح مساله هسته‌ای ایران داشته باشد بخصوص اینکه ایران در حال آماده شدن برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است، انتخاباتی که ممکن است سبب جابجایی قدرت در کاخ ریاست جمهوری شود.

البته کشورهای غربی بر این باورند که کلید برنامه هسته‌ای ایران در دست آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است و رئیس جمهور آینده هر که باشد در این زمینه از اختیارات چندانی برخوردار نخواهد بود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا گفته است که اگر ایران تا آخر پاییز سال جاری در مذاکرات خود با گروه ۱+۵ به سمت درست مورد نظر او حرکت نکرده باشد، فشارها بر ایران افزایش خواهد یافت.