روز ۲۹ می دو رئیس جمهور سابق ایالات متحده، جرج بوش و بیل  کلینتون برای اولین بار در تورنتو در یک جلسه پرسش و پاسخ شرکت کردند.  


شهروند ۱۲۳۲  پنجشنبه ۴ جون  ۲۰۰۹

پرتاب کفش و تظاهرات گسترده علیه بوش


 بیل کلینتون و جرج بوش در جلسه پرسش و پاسخ در تورنتو

تورنتو استار ـ ۳۰ می: روز ۲۹ می دو رئیس جمهور سابق ایالات متحده، جرج بوش و بیل  کلینتون برای اولین بار در تورنتو در یک جلسه پرسش و پاسخ شرکت کردند. شخصیت این دو رئیس جمهور قدرتمندترین کشور دنیا در کنار هم و صحبت ها و کاراکتر بوش به تنهایی حاضران را شوکه کرد. در این نشست که در سالن اجتماعات مترو کانونشن سنتر تورنتو برگزار شد ۶۰۰۰ نفر حضور پیدا کردند.

بوش از دوران ریاست جمهوری و مسائلی که با آن درگیر بود سخن گفت و بیان کرد قصد دارد خاطراتش را به رشته تحریر درآورد، ولی نظر شرکت کنندگان این بود  شخصی که نمی تواند یک کتاب بخواند چگونه می خواهد کتاب بنویسد.

از سوی دیگر بیل کلینتون رئیس جمهور پیش از جرج بوش با ظاهری آراسته در این نشست حاضر شد. بوش از قول مادرش بیان کرد کلینتون مدت زیادی را در کنار پدر او سپری کرده و از او درس ها آموخته، از این رو از دیدار برادر خود ابراز خرسندی کرد.

حاضران در سالن  با علاقه بیشتری نسبت  به کلینتون، سعی می کردند کمی با افکار بوش نیز آشنا شوند. و بر خلاف تصور برخی منتقدان، این نشست تنها به بذله گویی و شوخی نگذشت و این دو رئیس جمهور به سئوالات فرانک مک کنا، سفیر پیشین کانادا در آمریکا به دقت و با ظرافت پاسخ می دادند.

بوش در پاسخ به سئوال چالشی مک کنا  در مورد وقوع جنگ عراق و افغانستان در دوران ریاست جمهوری او پاسخ داد:"این جنگ ها سخت و دردناک ولی اجتناب ناپذیر بود و حداقل دنیا را از وجود صدام حسین پاک کرد و صلح را به جهان عرضه کرد." این پاسخ با تشویق تماشاگران همراه شد.

 هر دو مهمان کانادا را بهترین متحد و دوست ایالات متحده خواندند. این دو نفر در برابر سئوال مجری برنامه که نسبت به ورود کانادایی ها به آمریکا قوانین سخت و پیچیده ای وجود دارد، ابراز بی اطلاعی کردند و قول دادند آن را به گوش مسئولان برسانند. تظاهرات علیه سیاست های بوش در تورنتو

در حالی که بحث در داخل سالن در باب مسائل منطقه ای و جهانی به نقطه اوج خود می رسید، هزاران نفر در خارج از سالن به اعتراض علیه این دو رئیس جمهور اسبق آمریکا می پرداختند و تعداد زیادی از نیروهای پلیس سعی در کنترل جمعیت داشتند.  در خارج از سالن معترضان به تصویر بوش لنگه کفش پرتاب می کردند و با سر دادن شعارهایی چون"جرج بوش جنایتکار جنگی"،"قاتل بزرگ به کانادا خوش آمدی"و "بوش چه بر سر قیمت نفت آمد" اعتراض خود را با صدای بلند ابراز می کردند.

 

آنتونی هال، استاد مطالعات جهانی سازی از دانشگاه لت بریج برای اعتراض به عملکرد بوش در سالهای گذشته از کلگری به تورنتو آمد. او می گوید:«بوش مشهورترین جنایتکار جنگی در دنیاست. او نباید در این کشور باشد. حضور او در کانادا برای من به منزله حضور آلپاچینو در زمین بازی بچه هاست».

برخی از معترضان به وضعیت جنگ در دنیا اعتراض می کردند و در این میان برخی نیز برای عمر خدر که هم اکنون در زندان گوانتانامو به سر می برد، شعار می دادند. تجمع معترضان موجب بروز ترافیک زیادی در منطقه شده بود. همزمان کامیونیتی تامیلی های مقیم تورنتو نیز در مقابل کنسولگری سریلانکا تجمع کرده و سپس به سوی کنسولگری آمریکا حرکت کردند.