دانشگاه هاروارد گزارش می کند که ترکیبات موجود در شیر و فرآورده های آن امکان بروز بیماری قند نوع دو را کاهش می دهد. مهمترین ماده مورد بحث که در تخفیف بروز بیماری بروز قند نقش دارد ترانس پالمیتولئیک اسید (Trans-Palmitoleic Acid) ، نوعی اسید چرب است که در شیر و پنیر و ماست و کره وجود دارد.

این پروژه که به سرپرستی یک استادیار ایرانی به نام دکتر داریوش مظفریان و در دپارتمان اپیدمیولوژی و بخش قلب و عروق و سایر مراکز پزشکی جهان انجام گرفته فصل جدیدی را در مورد مصرف لبنیات و بیماری قند گشوده و بار دیگر خط بطلان بر عقاید و نظریه های افرادی که به کلی مصرف لبنیات را منع می کنند کشیده است. این گروه تعداد ۳۷۳۶ نفر را به مدت ۲۰ سال پیگیری و دقیقاً بررسی نموده اند و امکان بروز بسیاری از بیماری ها مانند دیابت و بیماریهای قلبی و غیره را در آنها مطالعه کرده اند. در ابتدای بررسی معلوم بود افرادی که در خونشان به اندازه کافی از اسید چرب TPA وجود دارد کمتر به عارضه بالا بودن کلسترول خون، التهاب بدن و ناهنجاری های ترشح و عملکرد انسولین دچار می گردند. در حین بررسی معلوم گردید که افرادی که TPA خونشان بالا بوده ۶۰ درصد کمتر در معرض بروز بیماری قند قرار داشتند. اگر چه اینگونه یافته ها باید از طرف دانشمندان و پژوهشگران مراکز پزشکی دیگری تأیید گردد، ولی باز می تواند راهنمایی برای تحقیقات بعدی و امیدی برای پیشگیری این بیماری تقریباً همه گیر باشد. هنوز دلیل قاطعی در مورد این یافته پزشکی که اسید چرب TPA از بروز بیماری قند جلوگیری می کند، ارائه نگردیده است.

غذای بد چون افیون خطرناک است

غذای بی خاصیت یا Junk Food به علت استفاده از بسیاری از مواد افزاینده و رنگ ها و نمک و شکر و غیره و به خاطر روش تهیه آن مانند استفاده از حرارت بسیار بالا و چربی های خطرناک به تدریج نوعی اعتیاد به وجود می آورد. این گزارشی است که پژوهشگران دانشگاه راکفلر انتشار داده اند و معتقدند که ترکیبات این دسته از غذاها مخصوصاً نمک و چربی و شکر موجود در آن سبب ترشح موادی مانند کورتیزول، دوپامین، گالانین و سروتونین می شوند که نوعی اعتیاد به وجود می آورند و شخص را به مصرف آن گرایش می دهند. به عبارت دیگر مصرف دنباله دار غذاهای بی مصرف به علت مزه های کذائی و فریبنده شخص را چون مواد مخدر به خود می کشند و در نهایت بسیاری از ناهنجاری ها و بیماری های خطرناک مانند چاقی و سرطان و غیره را به وجود می آورند.

دانشمندان مورد بحث با تغذیه موش های آزمایشگاهی توسطjunk food  دریافتند که مصرف غذاهای بی خاصیت به سرعت نوعی گرایش و اعتیاد در آنها به وجود آورده و هورمون ها و ترکیبات دیگری که از مغز ترشح می گردد و آنها را به سوی این دسته از غذاها می کشد این گرایش را شدت می دهد. این پژوهشگران در ضمن معتقدند که ترک عادت مصرف غذاهای بی خاصیت حتی سخت تر از ترک سیگار و الکل است و گاه دردسرهای پیچیده ای را در پی دارد.

نوجوانان بیشتر از میانسالان در معرض اعتیاد و گرایش به مصرف غذاهای بی خاصیت و خالی از ارزش های غذائی هستند و این وظیفه والدین است که به هر طریق آنها را از مصرف این سموم غذایی دور نگه دارند.

شناسائی ژن خطرناک

مرکز کنترل بیماری ها در آمریکا گزارش می کند که گروهی از پژوهشگران موفق به شناسائی ژنی شده اند که سبب مقاوم شدن باکتریها و عوامل عفونت زا در برابر آنتی بیوتیک ها می شود و در موقع بروز بیماری های عفونی سبب تسلیم سیستم ایمنی بدن می گردد. قبلاً به وضوح ثابت شده بود که مصرف بی بندوبار آنتی بیوتیک ها می توانند سبب مقاوم شدن عوامل عفونت زا در بدن شوند، ولی کسی نمی دانست که نوعی ژن باکتری های موجود در بدن نیز می تواند مقاومت شدیدی را در آنها به وجود آورد تا بتوانند در برابر آنتی بیوتیک ها ایستادگی کنند.

عوامل عفونت زائی مانند C. Difficile  و استافیلوکوک که در برابر بعضی از آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند سبب مرگ بسیاری از مردم، به خاطر عفونت های جزئی می شوند. در آمریکا هر ساله بیشتر از ۹۰ هزار نفر به عفونت هائی دچار می گردند که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند و در حقیقت درمان ناپذیر می باشند. این نوع عوامل عفونت زا که به   Superbug معروف شده اند یکی از علل اصلی مرگ و میر در بین بیماران مبتلا به بیماری ایدز می باشند. متأسفانه یک نوع بیماری عفونی در بین جوانان در مدارس دیده می شود که عامل آن در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم است و نگرانی شدیدی را به وجود آورده.  این نوع عوامل عفونت زا بیشتر در بیمارستان ها و مراکز پزشکی وجود دارند و به آسانی به افرادی که به هر دلیل به آنجا مراجعه می کنند، سرایت می کنند.

حال که ژن مقاوم کننده باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها شناسائی شده و NDM-1  نام گرفته از نظری راهگشای تحقیقات علمی جدیدی خواهد بود که می تواند سبب پیشگیری و درمان بیماریهای عفونی شود و از جهتی نگران کننده است که خود موجب افزایش قدرت عوامل عفونت زا شده و دردسرهای غیرقابل جبرانی را به وجود آورد. این ژن در بیماران کشورهای استرالیا، کانادا، سوئد و آمریکا نیز شناسائی شده و در ضمن ۳۷ نفر از بیمارانی که در کشور هند و پاکستان نوعی جراحی داشتند و به انگلستان مراجعه کرده بودند، دیده شده است. به طور کلی این ژن در باکتری های موجود در روده آنها مانند E-Coli شناسائی شده و این باکتری مخصوص می تواند ژن مورد نظر را به باکتری های نوع دیگر نیز انتقال دهد که خبریست نگران کننده. کنترل حرکت این نوع عوامل عفونت زا در سراسر دنیا به علت حرکت میلیون ها نفر از مردم در روز به نقاط مختلف دنیا کاریست بسیار دشوار ولی سردمداران سازمان جهانی بهداشت با همکاری نزدیک وزارت بهداری کشورها شاید بتوانند در کنترل حرکت و سرایت آن نقش داشته باشند.

رعایت نظافت و دوری از مراکز پزشکی و بیمارستان ها در حد امکان و مراجعه به پزشک متخصص در موقع مبتلا شدن به بیماری های عفونی و خودداری از مصرف بی بندوبار آنتی بیوتیک ها، روش های پیشگیری و درمان این دسته از عفونت ها است، ولی در مورد ژن مورد بحث باید به امید فعالیت ها و تحقیقات پزشکان و پژوهشگران دل بست و منتظر یافته های جدیدشان شد.

بهتر است باور کنید

بادام یکی از غذاهای انرژی زا است و به خاطر داشتن استرول گیاهی می تواند قند و کلسترول خون را کاهش دهد. روغن بادام حاوی مقدار زیادی آهن و انواع اسیدهای امینه ضروریست که میزان هورمون تستوسترون را در بدن افزایش می دهد و در رشد وسلامتی بافت های ماهیچه بدن نقش دارد. هر ۲۰ عدد بادام متوسط حدود ۱۴ میلی گرم ویتامین  E  به همراه دارد که آنتی اکسیدانی است قوی و در بهزیستی و سلامتی بدن مؤثر است. بادام سرخ شده و نمک زده بیشتر خواص ذکر شده در بالا را از دست می دهد.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net