انجمن قلم بریتانیا اعلام کرد که از یوسف عزیزی بنی طرف نویسنده عرب ایرانی دعوت کرده است تا از ماه می ۲۰۰۹ ، عضویت افتخاری این  …


شهروند ۱۲۳۳  پنجشنبه ۱۱ جون  ۲۰۰۹


 

انجمن قلم بریتانیاEnglish Pen  اعلام کرد که از یوسف عزیزی بنی طرف نویسنده عرب ایرانی دعوت کرده است تا از ماه می ۲۰۰۹ ، عضویت افتخاری این انجمن را بپذیرد. عزیزی بنی طرف هم اکنون عضو کانون نویسندگان ایران و عضو افتخاری اتحادیه نویسندگان عرب (مرکز دمشق) نیز هست.

 انجمن قلم بریتانیا پیش از این علیرضا جباری دیگر عضو کانون نویسندگان ایران را نیز به عضویت خود درآورده بود.

انجمن جهانی قلم International Pen یک سازمان فرهنگی غیرسیاسی است که در سال های دهه سی میلادی در لندن تاسیس شد. این سازمان برای دفاع از آزادی بی حد و حصر اندیشه و بیان و حمایت از نویسندگان زندانی و تبعیدی ایجاد گردید. از جمله اعضای آن، نویسندگان و شاعرانی بودند که از جهنم آلمان نازی فرار کرده بودند. انجمن قلم بریتانیا نخستین شعبه انجمن جهانی قلم بود که در لندن  تاسیس شد و پس از آن شعبه های دیگر آن در اروپا و آمریکا ایجاد گردید. 

انجمن جهانی قلم و شعبه هایش همواره از نویسندگان زندانی و ستمدیده در جهان دفاع کرده است. در مورد ایران این کار از دوره شاه سابق و تاکنون ادامه داشته است. این انجمن بارها از سانسور کتاب و مطبوعات و فشارهای وارد بر نویسندگان ایران، و نیز پیگرد و زندانی کردن آنان انتقاد کرده است. 

 افزون بر بنی طرف و جباری، انجمن قلم، نویسندگان ایرانی دیگری را نیز به عضویت خود درآورده است که در میان آنان نام هایی چون ناصر زرافشان، فریبرز رییس دانا و رضا براهنی دیده می شود. این انجمن بارها خواستار آزادی روزنامه نگاران زندانی قومیت های غیرفارس نظیر محمد صدیق کبودوند روزنامه نگار کرد، و محمد حسن فلاحیه روزنامه نگار عرب شده است. 

 گفتنی است که تاکنون ۲۴ کتاب و صدها مقاله از یوسف عزیزی بنی طرف در روزنامه های ایران و کشورهای عربی منتشر شده و آثارش به زبان های عربی، ترکی، انگلیسی و ایتالیایی ترجمه شده است.

 وی به علت انتقاد از سرکوب خونین تظاهرات مسالمت آمیز مردم عرب اهواز در اردیبهشت سال ۱۳۸۴ به زندان افتاد و پس از گذراندن ۶۵ روز در سلول انفرادی یکی از زندان های اهواز، در تیرماه با وثیقه مالی آزاد شد. محاکمه وی دو سال طول کشید و سرانجام در تیرماه ۱۳۸۷ پس از آن که به عضویت هیات دبیران کانون نویسندگان ایران انتخاب شد، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال زندان محکوم شد.