آرش عزیزی ـ اگر بعضی مواقع که در اتوبوس نشسته ‌اید احساس می‌کنید فرد بغلی ‌تان زیادی خسته می ‌زند و این احساس را خیلی مواقع کرده ‌اید، شاید آنقدرها غیرعلمی نباشد که از خسته بودن مردمِ کانادا گلایه کنید.

نظرسنجی جدیدی که سی بی سی نیوز انجام داده است نشان می ‌دهد کانادایی‌ ها به اندازه کافی نمی‌ خوابند. طبق این نظرسنجی سطح کم‌ خوابی کانادایی‌ ها به حد نگران ‌کننده ‌ای بالا است.

این نظرسنجی که توسط شرکت لجر مارکتینگ به طور اختصاصی برای سی بی سی تهیه شده است نشان می‌ دهد شش نفر از هر ۱۰ کانادایی یک ساعت کمتر از میزان شش تا هشت ساعتی که کارشناسان توصیه می‌کنند می‌ خوابند. کارشناسان می‌گویند این میزان خواب برای احساس تازگی در صبح و کار مفید در طول روز لازم است.

نزدیک به ۵۸ درصدِ کانادایی ‌ها می‌گویند اغلب احساس خستگی می‌کنند که این نشانی از کم‌ خوابی کشور است.

دکتر مارگارت راجدا از کلینیک بی ‌نظمی ‌های خواب در هالیفکس در مصاحبه با سی بی سی یکی از دلایل این کم‌ خوابی را دنیای بلک‌ بری‌ها و آی‌ پدها دانسته است. او گفته: «من تقصیر را می ‌اندازم گردن نور مصنوعی که به ما اجازه می‌ دهد کارهایی کنیم مثل تلویزیون دیدن یا بازی در کامپیوتر و یا باز هم کار کردن».

از کم خوابی تا چاقی، دیابت، سرطان

دکتر ریشل مورهاوس، مدیر پزشکی موسسه‌ ای پزشکی مربوط به خواب در شهر سنت جان، گفته است بهای کم‌ خوابی می‌تواند زیاد باشد چرا که بر خاطره و قابلیت یادگیری، تمرکز و هوشیار بودن تاثیر می‌ گذارد.

کم‌ خوابی حتی می ‌تواند بر مشکل چاقی مفرطِ کانادایی‌ ها تاثیر بگذارد.

دکتر مورهاوس گفته کم ‌خوابی می‌ تواند تاثیر سو بر روی متابولیسم داشته باشد.

هلن درایور، استاد پزشکی و روان ‌شناسی دانشگاه کوئینز در کینگستون و رئیس انجمن خواب کانادا نیز گفته اگر مشکلات خواب، مزمن شوند بر هورمون‌ ها تاثیر می‌‌گذارند و این می‌ تواند به چاقی مفرط و حتی دیابت نوع ۲ منجر شود. بر اثر کم‌ خوابی سطح بالای گره ‌لین، هورمونی که گرسنگی را تحریک می‌ کند، بالا می ‌رود و سطح لپتین، هورمونی که به ما احساس رضایت می‌ دهد، پایین می ‌آید.

بیماری قلبی و بعضی سرطان‌ ها از دیگر خطراتی هستند که به گفته‌ ی دکتر مورهاوس کم ‌خواب ‌ها را تهدید می‌ کنند.