آرش عزیزی ـ وقتی برندا گارسیا، دختر هم‌جنس‌گرای مکزیکی که دوست‌دخترش قبلا در مکزیکوسیتی به قتل رسیده بود، هفته ‌ی قبل از کانادا دیپورت شد، برادر کوچکش، دانیل، قول داد در این کشور بماند و روزی خواهرش را هم بازگرداند. اما چند روز بعد حکم دادگاه دولت کانادا باعث شد او هرگز نتواند به قولش عمل کند.

قاضی دادگاه فدرال روز جمعه دانیل گارسیا را نیز به مکزیک دیپورت کرد تا این نوجوان که هزاران نفر به طرفداری از اقامتش در کانادا کمپین کرده بودند روز شنبه، درست در ۱ ژانویه ۲۰۱۱، اخراج شود.

آخرین تلاش وکلای گارسیا این بود که بگویند این دانش‌آموز دبیرستان پارکدیل را نباید در وسط سال مدرسه اخراج کرد چرا که تا سپتامبر سال آینده نمی‌تواند سال جدید را در مکزیک شروع کند.

اما آژانس خدمات مرزی کانادا قبلا چنین تقاضایی را رد کرده بود و قاضی هم طرف آن‌ها را گرفت.

معترضان بیرون دادگاه تجدید نظر فدرال در تورنتو تظاهرات کردند و به این تصمیم اعتراض کردند. شری دی ‌نوا، نماینده ‌ی نیودموکراتِ پارکدیل-های پارک در مجلس انتاریو، با صدور بیانیه ‌ای گفت: «در این زمان مقدسِ سال اخراج یکی از دانش ‌آموزان پارکدیل مخالف همه‌ ی آن حرف‌ هایی است که راجع به انسان ‌دوستی کانادا به جهان می ‌زنیم».

خانم دی ‌نوا پیش از این در صحبت با خبرنگار شهروند خواستار بسیج جوامع مهاجر برای مقابله با این حکم شده بود.

وزیر مهاجرت هارپر: حقش بود

حامیان گارسیا از جیسون کنی، وزیر مهاجرت محافظه‌ کار، می ‌خواستند اگر پناهندگی او را نمی‌ پذیرد حداقل ویزای موقتی برایش صادر کند، اما وزیر در بیانیه ‌ای که جمعه صبح منتشر کرد گفت نمی ‌تواند در مورد جزئیات پرونده اظهار نظر کند.

کنی گفت: «او هم مثل تمامی پناهجویان ناکامِ روبرو با دیپورت، از تمامی حقوق و مزایای قابل دسترس پناهجویان، از جمله دسترسی به دادگاه ‌های ما و نظام سخاوتمندانه‌ ی پناهندگی ما بهره برده است».

کنی افزود: «هیچ کس را تا دادگاهش تمام نشود بیرون نمی‌کنند، اما دادگاه تجدید نظر که تمام شد انتظار داریم کشورمان را ترک کنند و به قانون کانادا احترام بگذارند».

دانیلِ ۱۸ ساله و خواهر ۳۰ ساله ‌اش، برندا، سه سال پیش به تورنتو آمدند و می‌ گفتند در صورت بازگشت به مکزیک به قتل می ‌رسند. برندا گفت هم‌جنس‌گرایی او باعث می‌ شود در مکزیک در خطر باشد و دوست ‌دخترش را به خاطر هم‌جنس‌ گرا بودن به ضرب گلوله کشته ‌اند.

قاضی ادعاهای برندا را باور نکرد و روز دوشنبه او را به مکزیکو سیتی دیپورت کرد. به گفته‌ ی دوستان، دانیل پنجشنبه‌ ی هفته ‌ی گذشته دستگیر شد و هدیه‌ ی سال نوی دولت کانادا به او، اخراج از کشور بود.